Infrastructura: Finalizarea autostrazii Transilvania, o enigma si pentru Bechtel

14 dec 2009 Autor: Catalin Lupoaie

Michael Mix, directorul de proiect al Autostrazii Transilvania, sustine ca Bechtel poate livra cel putin 50 km pe autostrada pe an daca sunt facute exproprierile, sunt mutate utilitatile si daca se asigura finantarea. Insa Mix, care tocmai a plecat de la conducerea companiei, a evitat sa spuna cand va fi finalizata intreaga autostrada si cat va costa avand in vedere ca Bechtel abia a livrat primii 42 km ai autostrazii dupa sase ani de la inceperea lucrarilor.

Mix, care a plecat din Romania imediat dupa ce s-au inaugurat cei 42 km dintre Campia Turzii si Gilau (Cluj Vest), considera ca a invatat in cei sase ani si jumatate sa aiba foarte multa rabdare, luand in considerare ritmul greoi al exproprierilor si al devierilor de utilitati. Ultima portiune de teren a fost expropriata in luna august a anului curent.

"Avand in vedere ca am primit ultima suprafata de teren pentru constructie abia in luna august a anului acesta, cred ca am reusit sa demonstram ca atunci cand terenurile sunt expropriate si utilitatile sunt mutate, capacitatea noastra de a inainta este foarte ridicata. Am aratat acest lucru prin ritmul de lucru. Daca ne uitam la stadiul lucrarilor in mai si cum este astazi se vede ca este o imagine complet diferita", explica Mix.

Pentru finalizarea celor 42 de kilometri de autostrada pana in decembrie au lucrat peste 4.000 de oameni, iar alte 450 de persoane au fost implicate in lucrarile de la tronsonul 3C (Suplacu de Barcau-Bors).

"Am reusit sa ne respectam angajamentul fata de Guvern, am finalizat cei 42 km din tronsonul Campia Turzii - Gilau pentru care am semnat contractele de predare-primire. Cei 2.686 de angajati directi si cei 1.641 de angajati prin subcontractori au muncit in doua schimburi pentru finalizarea acestei sectiuni. A fost cel mai complex tronson de autostrada realizat in Romania pana in prezent", a declarat Bogdan Sgarcitu, director de comunicare al Bechtel. Pe tronsonul 2B (Campia Turzii-Gilau) s-au construit in total 45 de structuri (poduri, pasarele, pasaje, viaducte). Fiecare km din tronsonul de autostrada dat in folosinta a costat 12 mil. euro, ceea ce face din aceasta lucrare cel mai scump proiect de infrastructura din ultimele doua decenii.

Ritmul greoi in care au fost finalizati primii 42 de kilometri a fost cauzat si de numeroasele schimbari ale managerilor de proiect. "Tinta proiectului era ca pana in 2008 sa construim 170 de kilometri de autostrada, dar au fost foarte multe schimbari intr-o perioada relativ scurta de timp. De-a lungul mandatului meu au fost schimbati cinci ministri de transport, opt directori ai CNADNR si zece directori de proiect", explica Mix, care va fi inlocuit de Mike Swinford, actualul manager de proiect al autostrazii pe care Bechtel o construieste in Albania.

"Avand in vedere ca va fi finalizata prima faza a autostrazii, cred ca a venit timpul pentru mine sa plec. A fost o decizie luata de comun acord. Ma simt norocos ca am petrecut aproape sase ani si jumatate in Romania si am vazut progresul acestei tari", spune Mix. El afirma ca si-a petrecut 12% din viata in Romania. "Desi am mai fost in Turcia, Polonia sau Marea Britanie, pot spune ca nu am stat nicaieri o perioada atat de lunga intr-un singur loc. Imi place mancarea de aici, cultura si faptul ca am gasit oameni cu o educatie foarte ridicata. In plus, copiii mei au invatat aici si au locuit la Cluj si la Bucuresti".

Mix regreta ca nu a reusit sa invete limba romana si ca nu a comunicat mai bine problemele pe care le-a avut la construirea autostrazii catre opinia publica si guvern. "Mi-a fost foarte usor sa nu vorbesc romana pentru ca aici toti vorbesc engleza. Mi-am luat un caine ciobanesc mioritic, care are cinci ani de zile si raspunde la comenzi si in engleza si in romana". Un alt regret este faptul ca autostrada nu a fost o prioritate pentru guvern de-a lungul anilor si ca nu a fost o administratie mai eficienta la nivelul autoritatilor.

"Un proiect ca acesta trebuie sa fie vazut ca unul vital pentru intreaga populatie, nu doar pentru o anumita persoana sau un anumit guvern sau partid. Cred ca trebuie mentinut un nivel sustinut de interes pentru un astfel de proiect. In ultimii sase ani am trecut printr-o alegere de presedinte si ne pregatim de a doua, plus doua alegeri pentru Parlament si aderarea la UE".

Bechtel este multumit. Intrebat daca nu este dezamagit de ceea ce a fost realizat in mandatul sau, Mix a declarat: "Nu vad lucrurile asa, pentru ca am reusit sa dezvoltam un proiect si sa intensificam lucrarile pana la un punct cand romanii pot sa vada rezultatele. Voi fi mereu optimist si mai ales in aceste momente cand suntem atat de aproape de a face in asa fel incat romanii sa utilizeze aceasta autostrada si sa vada ce avantaje va oferi acest proiect".

Autostrada a inceput deja sa atraga investitii in zona, unul dintre cele mai mari proiecte fiind constructia celui de-al doilea depozit logistic al companiei Kaufland, care va avea o suprafata de 125.000 de metri patrati sau centrul de distributie al Macromex.

Lucrarile la autostrada Transilvania, cu o lungime de 415 km, au fost intrerupte la jumatatea anului 2005, cand Gheorghe Dobre, ministrul transporturilor de la acea vreme, a inceput reanalizarea contractelor incheiate de guvernarea PSD in 2004. Ca urmare a sistarii lucrarilor, termenul de finalizare, stabilit initial pentru 2012, a fost prelungit cu un an. Insa si 2013 este incert, avand in vedere ca ministrul transporturilor Radu Berceanu a anuntat anul acesta ca nu are finantare pentru tronsonul Targu-Mures-Brasov (161 km).

Tot Berceanu a declarat ca semnarea contractului cu Bechtel a fost conditionata de intrarea in NATO si ca a fost semnat in zece zile, timp in care partea romana nu a avut timp nici sa traduca din engleza in romana. Mix a evitat sa raspunda la intrebarea legata de intrarea in NATO, afirmand ca el este in Romania doar pentru a construi autostrada, desi a participat la negocieri.

"Am venit in Romania in iunie 2003 si atunci am inceput negocierile si contractul a fost semnat in decembrie. Deci au fost sase luni de negocieri, timp suficient pentru a pregati acest contract de ambele parti", sustine Mix, care regreta ca in perioada petrecuta in Romania nu a comunicat mai bine cu Ministerul Transporturilor, cu autoritatile locale si cu sefii de sindicat. Mix va pleca din Romania la sediul central Bechtel de la Londra, unde se va ocupa de dezvoltarea de noi afaceri in domeniul infrastructurii.

Autostrada Transilvania a inghitit pana acum peste 2,6 mld. lei (circa 700 mil. euro), din care 1,9 mld. lei au fost alocate de la bugetul de stat si 766,9 mil. lei au fost acoperite din credite externe, rezulta dintr-un centralizator al cheltuielilor efectuate de CNADNR pentru lucrarile la autostrada Brasov - Cluj - Bors, care va avea 415 kilometri.

Bechtel mai are de incasat inca 100 mil. euro restante pentru lucrarile de anul acesta de la Ministerul Transporturilor. Pe langa tronsonul 2B care va fi finalizat in decembrie, Bechtel a realizat in proportie de 50% si lucrarile la tronsonul Suplacu de Barcau-Bors.

"Am facut deja progrese importante pe sectiunea 3C (Suplacu de Barcau-Bors-n.r.) si anul viitor putem livra cel putin 50 km, urmand ca in 2011 sa finalizam 80 km si sa incepem o noua sectiune", explica Mix. Toate acestea vor fi posibile numai daca se va asigura finantarea de catre guvern si vor fi finalizate exproprierile, potrivit Bechtel.

In plus, pentru urmatoarele sectiuni-3A Cluj - Mihaiesti si 3B Mihaiesti - Suplacu de Barcau - trebuie finalizata proiectarea. Potrivit contractului, in prezent ar fi trebuit sa se lucreze pe toata lungimea de 254 km la Targu-Mures la Bors.

Ministerul Transporturilor si Bechtel au semnat in februarie un protocol privind derularea contractului si programul lucrarilor la autostrada pe anul 2009, pentru livrarea a circa 42 km, din cei 54 km ai tronsonului dintre Turda si Gilau, pana la sfarsitul anului.

"Protocolul a fost un instrument eficient de administrare a lucrarilor la nivel local si acest lucru a permis un ritm rapid de luare a deciziilor", explica Mix.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 17.12.2009

Intră în comunitatea Facebook Ziarul Financiar, locul unde ziarul vorbeşte cu tine
Cuvinte cheie:
Michael Mix
, infrastructura
, autostrada Transilvania
, Bechtel
Vizualizari:
Printeaza
Intră în comunitatea Facebook Ziarul Financiar, locul unde ziarul vorbeşte cu tine