Business Construct

Investitorii străini se revoltă: România este cu 20 de ani în urma Vestului la infrastructură. Suntem în punctul în care actuala infrastructură de transport va acţiona ca o piedică pentru creşterea economică

Investitorii străini se revoltă: România este cu 20 de...

Autor: Roxana Rosu

20.09.2017, 13:49 1792

România se apropie cu paşi rapizi, dacă nu cumva a ajuns deja, în punctul în care actuala infrastructură de transport va acţiona ca o piedică pentru creşterea economică, în condiţiile în care piaţa locală are deja nevoie de cel puţin 20 de ani de dezvoltare peste media europeană pentru a atinge nivelul de viaţă din Vest, sunt de părere membrii Consiliului Investitorilor Străini (FIC).

”Infrastructura de transport din România s-a dezvoltat foarte lent în ultimele decenii, din cauza unui cumul de factori precum: lipsa unei liste cu priorităţi, discontinuitatea deciziilor de politici publice şi slaba coordonare în executarea proiectelor abordate. Pentru a atinge nivelul standardului de viaţă din ţările vestice, România are nevoie de cel puţin două decenii de creştere economică puternică peste media europeană. Fără realizarea imediată a unor investiţii solide în infrastructură, va fi imposibil de susţinut actuala creştere economică pe termen mediu şi lung”.

Conform Raportului de Competitivitate Globală 2016-2017, citat de FIC, România se află pe locul 88 din 139 de ţări în ceea ce priveşte calitatea infrastructurii, coborând două poziţii faţă de clasamentul din 2015-2016.

De asemenea, Raportul de ţară al României din 2017, elaborat de Comisia Europeană evidenţiază faptul că în ultimul deceniu, România a înregistrat cea mai mare rată a investiţiilor publice din UE şi per ansamblu s-au înregistrat îmbunătăţiri. În ciuda acestui aspect, România se situează în continuare pe ultimul loc în UE în ceea ce priveşte percepţia despre calitatea infrastructurii.

În acest context, investitorii străini  consideră că autorităţile trebuie să traseze obiective bine definite în domeniul transporturilor, având în vedere că în prezent nu sunt clare priorităţile pentru următorii 3-5 ani, nici forma de finanţare şi nici modul de implementare a proiectelor de infrastructură.

În plus, Compania Naţională de Investiţii Rutiere (CNIR) are nevoie de un cadru adecvat de guvernanţă corporativă pentru a asigura un management de calitate, iar această entitate ar trebui să intre sub incidenţa Legii nr. 111/2016 privind guvernanţa corporativă.

În acelaşi timp, investitorii spun că sunt importante clarificări cu privire la scopul şi obiectivele CNIR, dar şi desemnarea unităţii care se va ocupa de managementul proiectelor, mai ales că lipsa managementului profesionist şi a expertizei au condus de multe ori la întârzierea proiectelor fără motive întemeiate.

De asemenea, este nevoie de ierarhizarea proiectelor şi de scheme de finanţare, nu numai pentru facilitarea dezvoltării unei infrastructuri puternice, ci şi pentru depăşirea blocajelor existente în prezent, de definirea criteriilor şi priorităţilor investiţionale ale Fondului Suveran de Dezvoltare şi Investiţii pe care Guvernul îl înfiinţeaz şi de crearea unui cadru coerent pentru noua lege a parteneriatului public-privat, aspect pe care formele anterioare ale legii nu l-au avut.

Un alt factor care poate impulsiona dezvoltarea infrastructurii este accelerarea absorbţiei fondurilor europene, fără de care va fi aproape imposibil ca proiecte mari să se dezvolte în România. 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO