Turcul Omer Susli, care a cumpărat Praktiker, spune că este interesat să cumpere una dintre fabricile Lafarge. Ca potenţiali cumpărători la nivel internaţional s-au anunţat şi alte firme turceşti, irlandeze sau fonduri de investiţii.
Cea mai importantă tranzacţie de pe piaţa materialelor de construcţii din ultimii 15 ani, fuziunea dintre giganţii Lafarge şi Holcim, va aduce noi jucători în industria locală a cimentului, dominată până acum de doar trei companii.
Pentru a putea fuziona cu Holcim, francezii de la Lafarge vor vinde toate activele din România, unde au investit de-a lungul timpului circa 700 de mil. euro. Cele mai importante active ale francezilor sunt cele două fabrici de ciment pe care le deţin la Medgidia (judeţul Constanţa) şi la Hoghiz (judeţul Braşov), precum şi staţia de măcinare de la Târgu-Jiu. Capacitatea instalată anuală a fabricilor este de 4,5 milioane de tone. Miza este cu atât mai mare cu cât vânzarea fabricilor de pe piaţa locală se realizează într-un moment în care sectorul construcţiilor se află în scădere de câţiva ani.
Deocamdată francezii nu au comentat asupra preţului pe care îl aşteaptă pentru activele din România şi nici dacă acestea vor fi vândute „la pachet“ sau separat, însă Lafarge Ciment România, cea mai importantă companie prin care francezii de la Lafarge sunt prezenţi pe piaţa locală, a fost evaluată în 2013 la 411 mil. euro, în scădere cu 12% faţă de anul anterior, potrivit anuarului „100 cele mai valoroase companii din România“, realizat anul trecut de Ziarul Financiar în colaborare cu casa de investiţii Capital Partners.
Pe lângă cele două fabrici de ciment şi staţia de măcinare, Lafarge mai are pe plan local 15 staţii de betoane în Bucureşti, Iaşi, Ploieşti, Constanţa, Brăila şi Cluj, precum şi 4 staţii de betoane mobile, potrivit informaţiilor de pe site-ul companiei. De asemenea, compania mai deţine mai multe balastiere, cariere de agregate etc. Astfel, valoarea de piaţă a activelor Lafarge în România ar putea ajunge la cel puţin 500 mil. euro, potrivit estimărilor ZF.