Business Construct

Şantierele de autostrăzi din vestul României au strâns întârzieri de 4 ani. Cine este responsabil?

Şantierele de autostrăzi din vestul României au...

Autor: Andreea Neferu

09.06.2013, 16:21 1670

Cei aproape 160 de kilometri de auto­străzi aflaţi în construcţie pe Coridorul IV pan­european vor acumula întârzieri totale de 46 de luni, adică aproape 4 ani, în contextul în care termenul iniţial de finalizare, prima ju­mătate a acestui an, a fost prelungit, până în vară sau chiar în iarnă, arată o analiză a ZF.

Multe dintre tronsoanele de autostrăzi care se află în prezent în construcţie pe Coridorul IV paneuropean, între Nădlac şi Sibiu, aveau ca termen de finalizare luna aprilie a acestui an, însă data la care vor fi des­chise circulaţiei a fost decalată cu cel puţin câteva luni, în condiţiile în care stadiul lor fizic de execuţie nu depăşeşte 55-70%, potrivit informaţiilor furnizate de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din Ro­mânia (CNADNR).

Întrebarea care se pune în acest context este: cine este responsabil pentru amânarea datei la care se deschide circulaţia? Se vor plăti pe­nalităţi pentru aceste întârzieri?

„Antreprenorii care nu vor finaliza lucrările în termenele stabilite (după acordarea extensiilor de timp la care sunt îndreptăţiţi) vor fi penalizaţi conform prevederilor contrac­tua­le, penalităţile fiind de 0,1% din valoarea de con­tract acceptată pentru fiecare zi de întâr­ziere, pentru toate contractele de lucrări aflate în execuţie“, spune CNADNR, într-un răspuns semnat de directorul general interimar Mircea Pop. Cu alte cuvinte, amânarea termenelor de deschidere a acestor tronsoane de autostrăzi a fost convenită de constructori şi de CNADNR, fără însă ca firmele de construcţii implicate să aibă de plătit penalităţi. De altfel, ministrul delegat pentru proiecte de infrastructură Dan Şova, care are în subordine autostrăzile, spu­nea recent pentru ZF că vina pentru întâr­zie­rile în finalizarea tronsoanelor de auto­străzi nu aparţine constructorilor, ci CNADNR, care nu ar fi făcut la timp exproprierile şi nici nu ar fi eliberat aliniamentele. Totodată, Şova spu­nea că la finalul lunii mai va avea un raport com­plet cu privire la tronsoanele de autostrăzi care se află în construcţie, însă până acum nu a fost dat publicităţii niciun document în acest sens.

Citiţi mai multe detalii pe www.zfcorpoarte.ro 

Acest articol a apărut în ediţia tiparită a Ziarului Financiar din data de 04.06.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO