Business Construct

Schimbări pe piaţa de birouri. „Lumea este sătulă de acvarii. Nimeni nu mai vrea doar metri pătraţi. Cumpărătorul vrea concept“

Codrin Matei, managing partner în cadrul companiei de consultanţă imobiliară Crosspoint Real Estate: Tuturor ne place să stăm la hotel pentru că suntem răsfăţaţi, dar de ce nu am avea aceleaşi servicii şi în locuinţa noastră?

Codrin Matei, managing partner în cadrul companiei de consultanţă imobiliară Crosspoint Real Estate: Tuturor ne place să stăm la hotel pentru că suntem răsfăţaţi, dar de ce nu am avea aceleaşi servicii şi în locuinţa noastră?

Autor: Roxana Petrescu

10.02.2017, 07:00 2884
♦ Creşterea susţinută în domeniul IT&C începe să schimbe regulile de viaţă şi de muncă ♦ Piaţa imobiliară nu este imună la aceste tendinţe ♦ Conceptul va deveni mai important decât poziţia, scrie în ultimul număr al După Afaceri Premium, suplimentul de lifestyle al ZF.
 
„Anul trecut, de exemplu, aproape jumătate din închirierile de birouri au venit din zona de IT&C. Este un domeniu cu salarii foarte bune, cu o contribuţie semnificativă la PIB, în care angajaţii pur şi simplu nu mai vor să lucreze în acvarii. Sunt persoane care sunt dispuse să renunţe la o parte din salariu doar pentru a lucra într-o clădire mai bună. Lumea este sătulă de acvarii şi vrea spaţii mai prietenoase, vrea un ecosistem de o cu totul altă natură faţă de ceea ce se oferă acum în piaţă. Nimeni nu mai vrea să stea la desk-uri ca la şcoală”, spune Codrin Matei, managing partner în cadrul companiei de consultanţă imobiliară Crosspoint Real Estate.
 
Spre exemplu, potrivit datelor din iunie, anul trecut, cele mai mari salarii din economie erau înregistrate în sectorul IT media lunii iunie fiind de circa 5.300 de lei pe lună. Un angajat al Microsoft, de exemplu, a avut în 2015 un salariu mediu lunar de aproape 11.000 de lei, venituri care practic justifică nevoia de altfel de spaţii de muncă.
 
Unul dintre proiectele imobiliare care au spart „acvariul“ este Ethos House, din zona Barbu Văcărescu, o zonă dominată de clădiri de oţel şi sticlă. Ethos House este un proiect de 8 milioane de euro care a fost finalizat în 2014 de investitori greci şi italieni. „Proiectul Ethos House a pornit de la ideea unui hotel din San Francisco şi a adus un concept nou în zona Barbu Văcărescu. Este un proiect care sparge peisajul prin cărămida folosită, iar la interior noutatea constă în finisajele de lemn. Mai mult, atragerea grupului Fratelli la parterul clădirii a dus ideea de office building la un alt nivel pe piaţa locală.“
 
Astfel de exemple nu sunt multe, dar cererea pentru ele este în creştere. 
 
„Avem deja foarte mulţi clienţi care nu mai sunt la fel de seduşi de o anumită zonă, cât de o clădire, un concept. Problema este că terenuri bune nu mai sunt atât de multe, ce a fost bun s-a tranzacţionat, dar în esenţă oferta este aproximativ egală/ similară pe piaţa clădirilor de birouri. Ceea ce va face însă diferenţa pe viitor va fi conceptul. Cred că pe viitor vom vedea şi la noi proiecte dezvoltate special pentru un client, cred că vor apărea proiecte personalizate din punct de vedere arhitectură/design/facilităţi, pre­cum sediile Google sau Facebook.“
 
Mai mult, în contextul în care dezvoltarea industriei IT&C nu dă semne de răcire, cel mai probabil cererea de spaţii noi de birouri va veni tot din această zonă din ce în ce mai pretenţioasă.
 
„De aceea, proiectele imobiliare croite special pentru aceste industrii pot avea succes. De asemenea, am putea vedea proiecte imobiliare create cu scopul de a atrage anumite industrii, astfel încât în acel spaţiu să se formeze anumite sinergii.“
 
Codrin Matei spune că în zona rezidenţială sunt aceleaşi tendinţe, dictate tot de boom-ul din IT&C.
 
„Până acum s-au vândut finisaje, dar acum se cer spre exemplu case inteligente. În plus, criza a rafinat mult cumpărătorul, a specializat enorm segmentul mediu-high-end.“
 
Şi pe zona rezidenţială proiectele care au în spate un concept bine articulat pot fi numărate pe degete. Unul dintre acestea este Urban Spaces, de pe Strada Dogarilor din Bucureşti, o zonă destul de centrală, fără a fi în inima Bucureştiului, cu străzi mici şi o arhitectură oarecum pestriţă. Urban Spaces a venit însă la pachet cu un set de atribute out of the box cum ar fi spaţii comune bine conturate sau parcare pentru biciclete.
 
Chiar dacă proiectele făcute cu un research riguros în spate sunt destul de rare pe plan local, piaţa imobiliară românească are frumuseţea oricărui început, cel mai important lucru fiind că cererea există.
 
„Povestea pe care o vedem în zona de office se simte şi pe partea de rezidenţial. Ar fi interesant să vedem proiecte cu un anumit concept pentru că în acest moment premium nu mai înseamnă doar locaţie. De exemplu, tuturor ne place să stăm la hotel pentru că suntem răsfăţaţi, dar de ce nu am avea aceleaşi servicii şi în locuinţa noastră? Un lobby generos, un concierge bine informat, un contract cu un anumit restaurant pentru livrarea micului dejun sau un cinematograf cu acces privat, pentru rezidenţi ar putea deveni standardul, nu excepţia. Nimeni nu mai vrea doar metri pătraţi. Cumpărătorul vrea concept.“
 
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO