Ultimele două decenii au adus pe piaţa din România un stoc total de 123 de proiecte comerciale, după un drum pornit în 1999, de compania turcă de dezvoltare imobiliară Anchor Grup, care a deschis Bucureşti Mall, din zona Vitan.
În 2004, tot ei au adus al doilea mall, Plaza România, în celălalt capăt al Capitalei, cartierul Militari, iar treptat dezvoltatorii imobiliari au văzut în România o piaţă de exploatat pentru centrele mari şi moderne destinate comerţului.
Faţă de acum zece ani, stocul actual de malluri este dublu, după cum arată datele transmise de compania de consultanţă imobiliară CBRE România, la solicitarea Ziarului Financiar.
Din cele 123 de proiecte de retail, 50 sunt parcuri de retail (de tipul Militari Shopping), 41 sunt malluri şi galerii comerciale de dimensiuni medii şi mari şi 32 sunt galerii comerciale mai mici.
Potrivit estimărilor ZF pe baza investiţiilor anunţate de-a lungul timpului de dezvoltatori, valoarea investiţiilor pentru toate cele 123 de proiecte comerciale existente în acest moment în România ar fi cuprinsă între 5,5 şi 7 miliarde de euro. „Piaţa s-a dezvoltat de la zero într-un ritm foarte alert şi într-un context favorabil. Cerere mai există în piaţă, la fel şi potenţial de creştere, dar totul trebuie făcut după analize amănunţite“, mai spune Luiza Moraru, head of CEE assets service în cadrul CBRE.
În prezent, stocul modern de spaţii de retail se situează la 3,52 de milioane de metri pătraţi, dintre care 50% reprezintă centre comerciale, iar 41% sunt parcuri de retail. Din actualul stoc de spaţii de retail, circa 15% au fost dezvoltate în perioada 1999-2008.