♦ Creşterea puternică a costurilor enegiei electrice şi gazelor, inflaţia, criza politică alături de situaţia pandemică sunt elemente care îngrijorează dezvoltatorii şi proprietarii de malluri ♦ Pe de altă parte, aceştia merg mai departe cu investiţiile după aproape doi ani în care au pus pe „hold“ extinderile.
Marii dezvoltatori şi proprietari de centre comerciale au noi planuri de expansiune la nivel naţional însă sunt în prezent afectaţi de creşterile costurilor legate de energie, iar scăderea puterii de cumpărare din piaţă ar putea afecta planul de afaceri pentru următoarea perioadă.
„Cred că trendul pe care îl vom vedea tot mai des pe piaţă este mixul între retail şi rezidenţial, la care se va adăuga ulterior şi o componentă de office, pentru că dezvoltatorii şi-au dat seama că un concept în care pun la dispoziţie spaţii complementare, integrate, este direcţia spre care trebuie să meargă. În oraşele mari am văzut o creştere pe proiectele mixt-use, foarte bine integrate în comunităţi. Mulţi dezvoltatori integrează în proiectele lor şi spaţii de retail, şi pe zona de birouri şi pe rezidenţial. În Pipera de exemplu, unde era trafic foarte ridicat pe birouri, acum este foarte redus. Cred că dezvoltatorii şi-au dat seama că un concept în care pun la dispoziţie spaţii complementare, integrate, este direcţia spre care trebuie să meargă. Acum este un aflux uriaş de proiecte de rezidenţial în Pipera, după ce s-a mers initial doar pe office“, a spus Bogdan Marcu, Partner Retail Agency Cushman & Wakefield Echinox, în cadrul conferinţei ZF Malluri&Centre Comerciale 2021 realizată de ZF în parteneriat cu Vivo!, Atria Urban Resort, Cometex, C&W Echinox şi NEPI-Rockcastle.
El este de părere că retail parkurile vor avea cea mai mare deschidere anul viitor din partea dezvoltatorilor.
„A fost un an sec pe deschideri de malluri, mai ales în Bucureşti. Nu s-a livrat niciun proiect nou de retail de 5 ani. Sunt două proiecte, unul de outlet, deschis în urmă cu 3 luni, şi extinderea Colosseum Mall anul viitor. Mai sunt alte două proiecte planificate în Bucureşti, dar nu e un timing cert pentru ele. În ţară, sunt anunţate proiecte în Craiova, Piteşti, Reşiţa, dar nu a început construcţia. În această perioadă s-au dezvoltat proiectele de retail park, consumatorii preferând accesul facil şi rapid. Toate proiectele care au avut aceste ingrediente au avut un succes mai mare decât cele clasice, de malluri“, a spus Bogdan Marcu.
Cometex, divizia de real-estate a Altex, are în plan să intre puternic pe piaţa de parcuri de retail în următorii ani şi vizează atât oraşe mai mici, de sub 100.000 de locuitori, cât şi centrele regionale de peste 300.000 alături de Capitală.
„În 2022 vom intra în liga importantă a dezvoltatorilor de real estate, cu retail-parcuri în care chiriaşul principal este Altex, dar şi altele în care avem alţi chiriaşi. În 2023, venim cu proiecte mixte, retail şi rezidenţial, în care vom avea şi o şcoală, clinică, grădiniţă, terenuri de sport, parc. Pentru 2023 vorbim de trei oraşe reşedinţă de judeţ de 70-80 de mii de locuitori. Avem un proiect deja anunţat la Zalău, unde este o nevoie imediată pe rezidenţial. Pe retail park, pornim de la oraşe terţiare, ne uităm la Motru, Văleni, Vatra Dornei. Continuăm cu cele secundare, ca Petroşani, Hunedoara, Bârlad. Şi apoi cele mari, Bucureşti, unde avem programate investiţii, achiziţii, la Braşov, Iaşi“, a spus Adrian Urdă, CEO, Cometex.
Marii dezvoltatori şi proprietari de centre comerciale au noi planuri de expansiune la nivel naţional însă sunt în prezent afectaţi de creşterile costurilor legate de energie, iar scăderea puterii de cumpărare din piaţă ar putea afecta planul de afaceri pentru următoarea perioadă.
„Ce ne îngrijorează mai mult sunt perspetivele economice ale ţării. Venim cu un avânt pionieresc şi ne cam împleticim acum. Mă uit la preţurile la utilităţi, la lumea politică. Am discutat mai mult în ultima perioadă despre cum manageruim costurile, cum nu aruncăm în aer echilibrul fragil în care suntem. Preţul energiei s-a triplat practic faţă de ce aveam anul trecut. Este un impact enorm, nu doar pentru noi, ci pentru toată economia. Costurile mai mari de la utilităţi şi chirii se vor duce spre consumatorul final. Se va vedea în inflaţie. Creşterea a fost foarte abruptă. Ea nu poate fi contracarată de niciun proiect verde acum“, a spus Marius Barbu, Asset Director, NEPI Rockcastle.