Business Hi-Tech

ANCOM: Tarifele pentru serviciile de telefonie mobilă sunt de şapte ori mai mici decât în 2003

ANCOM: Tarifele pentru serviciile de telefonie mobilă sunt de şapte ori mai mici decât în 2003

Autor: Adrian Seceleanu

06.11.2012, 12:39 340

Tarifele plătite de români pentru serviciile de telefonie mobilă sunt în prezent de şapte ori mai mici decât în anul 2003 pe fondul deciziilor luate de autoritatea de reglementare în comunicaţii (ANCOM) - care au stimulat competiţia şi investiţiile operatorilor de pe piaţă, a declarat Cătălin Marinescu, preşedintele ANCOM.

"Utilizatorii români plătesc astăzi unul dintre cele mai mici tarife din Uniunea Europeană la telefonia mobilă, 2,2 eurocenţi pe minut, de 7 ori mai puţin decât în 2003. Acest lucru arată care este efectul reglementării adecvate asupra dezvoltării unei pieţe şi a unei societăţi, în general. De-a lungul acestor 10 ani, reglementarea a redus tarifele de terminare a apelurilor la puncte mobile cu aproape 70% de la 9,72 eurocenţi în 2003, la 3,07 eurocenţi în 2012, consumul mediu crescând exponenţial cu 269% în aceşti 10 ani. Acest lucru a stimulat concurenţa, a stimulat investiţiile operatorilor în reţele şi a funcţionat în beneficiul utilizatorilor", a declarat preşedintele ANCOM Cătălin Marinescu în cadrul unei conferinţe organizate de autoritate.

ANCOM a prezentat cu ocazia evenimentului un bilanţ al evoluţiilor de pe diferitele segmente ale piaţei locale de comunicaţii.

Telefonia mobilă s-a răspândit rapid în România şi a avut creşteri spectaculoase, atât în ceea ce priveşte numărul de utilizatori, care a înregistrat o creştere cu 257% din 2003 până în 2011, cât şi în ceea ce priveşte traficul de voce mediu lunar realizat de un utilizator, care a crescut de la 56 minute în 2003 la 205 minute în 2011, conform ANCOM.

Deşi numărul de linii de telefonie fixă a crescut cu 7% între 2003-2011, traficul total de voce a scăzut cu 32%, datorită scăderii traficului către reţele fixe, ceea ce a condus la scăderea traficului de voce realizat în medie lunar de la o linie de telefonie fixă la 106 minute în 2011, comparativ cu 170 minute efectuate în medie lunar în 2003.
Implementarea portabilităţii numerelor în 2008 a contribuit la creşterea libertăţii de alegere a utilizatorilor finali, până în prezent fiind portate peste 580 de mii de numere de telefonie mobilă şi peste 280 de mii de numere de telefonie fixă.

Serviciile de acces la internet au cunoscut o creştere continuă în aceşti 10 ani, numărul conexiunilor (fixe sau mobile) ajungând la 10,8 milioane la sfârşitul lui 2011, de la 0,2 milioane în 2003.
În ceea ce priveşte internetul fix, România ocupa la începutul anului 2012 primul loc în Europa în ceea ce priveşte ponderea conexiunilor foarte rapide, de cel puţin 30 Mbps, aceasta fiind de aproximativ 45% din totalul conexiunilor fixe (3,3 milioane).

Introducerea noilor tehnologii a modificat structura conexiunilor active de acces mobil la internet, în 2011 peste 3 milioane conexiuni fiind realizate prin 3G, 3GĂ, EV-DO. În prezent, cea mai ridicată viteză disponibilă pentru accesul mobil la internet este de 43,2 Mbps, în timp ce în anul 2003 cea mai avansată tehnologie mobilă era CDMA, având o viteză maximă de 153 kbps.

Numărul total de abonaţi la servicii de retransmisie a programelor audiovizuale s-a dublat în această perioadă, de la 2,7 milioane abonaţi în 2003 la 5,7 milioane abonaţi la sfârşitul lui 2011, în special pe fondul apariţiei tehnologiei DTH (care a atras 2,1 milioane abonaţi până la 31 decembrie 2011, cu preponderenţă din mediul rural, unde dezvoltarea reţelelor de cablu este mai costisitoare).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO