Business Hi-Tech

Bob van Dijk, CEO-ul Naspers la Bucureşti: În China, dacă faci o comandă online la un magazin precum jd.com - care este eMAG-ul Chinei - oamenii se aşteaptă ca livrarea să fie făcută în 3 ore

Bob van Dijk, CEO-ul Naspers la Bucureşti: În China,...

Autor: Adrian Seceleanu, Sorin Pâslaru

02.09.2016, 15:02 2605

România ar trebui să nu pună piedici în calea celor care vor să-şi deschidă o companie pentru a încerca o idee nouă şi să investească în educaţie pentru a fructifica şansa de a deveni un centru important de tehnologie pentru întreaga regiune, consideră Bob van Dijk, CEO al Naspers - unul dintre cei mai puternici 25 de executivi din industria globală de comerţ electronic.

„Un lucru inteligent pe care l-ar putea face România ar fi să investească în educaţie, în special în zonele tehnice, de inginerie. Şi ar trebui să încurajeze oamenii să-şi lanseze propriile afaceri şi să facă acest lucru cât mai simplu cu putinţă. Nu creaţi prea multă birocraţie. Nu creaţi reguli care să împiedice oamenii să încerce lucruri noi, cred că acest lucru este important. Iar guvernele pot face asta: pot simplifica înfiinţarea de companii noi, pot stimula creşterea numărului de ingineri de software. (…) Eu cred că aveţi oportunitatea - cu inginerii şi programatorii de software pe care îi aveţi să deveniţi un hub, un centru de tehnologie la nivel de regiune cel puţin”.

 

Ar putea urma investiţii şi mai mari?

„Este interesant: dacă ne uităm la investiţiile noastre în comerţ electronic, acestea sunt probabil mai mari în România decât sunt în Africa de Sud. Ne place România pentru că este o ţară bine conectată, cu ingineri talentaţi, care creşte bine. Ne place aici, dar nici nu avem un imperativ: trebuie să facem mai multe în România. Nu acesta este modul în care ne raportăm la lume. Companiile şi oamenii care le conduc sunt pe primul loc şi abia apoi luăm decizia de a investi sau nu undeva. Dar cred că faptul că am investit atât de mult în România arată că aici este un mediu potrivit pentru a construi un mediu online. Noi am găsit oportunităţi de a investi aici în aprope fiecare segment în care am fost interesaţi. Statisticile sunt clare de partea noastră: am găsit aici un procesator de plăţi online foarte bun, am găsit un magazin online şi o platformă de anunţuri foarte bune. Sunt ţări unde nu găsim niciun fel de business pe care să îl achiziţionăm.”

 

Există totuşi o zonă anume, dacă nu o companie, care este prinsă în planurile de expansiune ale eMAG?

„Nu ne uităm la nimic în mod special pentru extinderea businessului din România, suntem mulţumiţi de ceea ce avem în prezent. Vom vedea, dacă găsim altceva care se potriveşte cu strategia grupului şi dacă firma este condusă de nişte oameni foarte buni, am putea investi. Dar nu avem nimic în vedere în mod particular. Ca grup cred că printre lucrurile la care ne-am uitat în permanenţă au fost serviciile online, nu doar produse, ci şi servicii care sunt online. Şi am făcut nişte investiţii mai mici în acest segment, dar cred că acesta va fi un segment care va creşte. Ne uităm la acest spaţiu în diferite părţi ale lumii. E greu de spus însă care vor fi segmentele care vor înregistra cele mai ridicate creşteri. Sunt de exemplu zone care sunt deja în creştere iar în unele dintre ele am decis să nu ne implicăm. Un exemplu sunt serviciile de transport, cum este Uber. Acest segment este un exemplu de serviciu online care creşte puternic peste tot în lume. Un alt segment este cel al livrărilor de mâncare - noi am investit în America Latină în acest tip de servicii.“

Aici, în România, există deja jucători pe această piaţă - Foodpanda şi Oliviera de exemplu, completează Iulian Stanciu. Aveţi date despre piaţă - este deci aceasta o posibilă ţintă? „Nu, livrarea de mâncare nu este o ţintă în România”, spune şeful Naspers.

 

Ce spuneţi despre businessul cu anunţuri (classified), îl întrebăm pe Bob van Dijk - ce perspective are?

„Cred că anunţurile le oferă oamenilor posibilitatea de a vinde lucruri, şi este un business destul de vechi care iniţial aparţinea ziarelor. Cred că acest format funcţionează - nu pentru orice, dar funcţionează pentru multe segmente, pentru maşini de exemplu dar şi pentru smartphone-uri, care încep să fie vândute tot mai mult prin intermediul anunţurilor. Mă refer la telefoanele utilizate, cele noi sunt vândute de companii precum eMag. Ceea ce noi am văzut este că dacă faci bine acest business, de anunţuri, atunci oamenii revin mereu şi folosesc foarte mult site-ul. Iar acest lucru creează nişte fluxuri bune de venituri din publicitate. De asemenea, dacă ai tot acest trafic ridicat atunci şi vânzătorii profesionişti vor dori să îşi plaseze anunţurile pe site, iar ei sunt gata să şi plătească pentru acest lucru. Consumatorii nu sunt tot timpul gata să plătească pentru anunţuri - excepţie făcând momentul în care pun în vânzare o casă sau o maşină. Pentru că utilizatorii au interes puternic în acest produs şi pentru că revin des pe platformă se pot face bani buni din acest business. Dar nu poţi taxa clienţii pentru orice anunţuri”.

 

Dar reclame pe site-ul eMAG am putea vedea? Tehnic, lucrurile sunt pregătite, spune Iulian Stanciu.

„Suntem deschişi la posibilitatea de a afişa reclame pe site-ul eMAG. Am implementat un adserver pentru a monitoriza traficul şi a avea rapoarte în timp real. Dar noi încă avem multe lucruri de afişat din propriile noastre categorii, din rândul propriilor noastre produse. Noi nu avem destul spaţiu să afişăm tot ceea ce vrem noi să afişăm pentru că mergem atât de repede cu atât de multe categorii şi produse … Poate clienţii nu ştiu că avem în ofertă şi saltele sau mobilă şi vrem să îi comunicăm acest lucru”.

 

Dar informaţiile despre preferinţele şi opţiunile clienţilor pe care le colectează eMAG ar putea deveni o „marfă” expusă pe raft, la vânzare pentru cei interesaţi?

Aceste date sunt foarte valoroase, dar vor fi exploatate de eMAG, spune Van Dijk. „Informaţiile pe care le culegem despre com­por­tamentul consumatorilor şi preferinţele lor pentru anumite produse sunt foarte, foarte valoroase. Dacă ştii ce vor oamenii să cumpere,  aceste informaţii sunt valoroase pentru a le oferi oamenilor produsele pe care şi le doresc. Deci cred că înţelegerea datelor şi utilizarea lor este cu adevărat importantă dar în interiorul eMAG. Poate în timp va exista o oportunitate de a folosi altfel aceste date, dar cred că puterea dată de înţelegerea datelor despre clienţi va fi utilizată şi va ajuta în primul rând eMAG”.

 

Este Naspers gata să intre pe noi pieţe din Europa sub brandul eMAG? Este aceasta o posibilitate luată în calcul? Şi dacă da, unde? Inclusiv în Europa de Vest?

„Este posibil să dezvoltăm alte companii sub brandul eMAG pe alte pieţe din Europa”, răspunde Bob van Dijk, invitându-l apoi pe Iulian Stanciu să ofere detalii. Şeful eMAG spune că se fac asemenea calcule, dar ele nu vizează pieţele dezvoltate din vest.

 „Modelul nostru merge destul de bine pe pieţele emergente, la fel cum modelul Amazon merge pe pieţele dezvoltate. Comportamentul oamenilor este diferit. Noi am început aici să construim un business într-un mediu lipsit de încredere. Oamenii nu au încredere unii în alţii, nu au încredere în companii, se gândesc «vor să îmi ia banii, ar trebui să am grijă, trebuie să mă protejez, să plătesc doar după ce îmi livraţi produsul». Plata în avans este legată de încredere. Pentru Amazon aşa ceva era de neimaginat până când nu s-au dus în India. Cum să oferi serviciul de plată la livrare, este un comportament de acum 100 de ani. Multe alte lucruri sunt diferite. Cu siguranţă vrem să ne dezvoltăm. În primul rând trebuie să punem totul în ordine în România şi în celelalte ţări unde avem acum operaţiuni pentru că dacă începem să facem prea multe lucruri în acelaşi timp am putea înregistra un eşec. Vrem să ne concentrăm şi atunci când simţim că putem adăuga o nouă ţară emergentă, o vom face. Nu avem în ţintă ţări ca Germania, Franţa, Marea Britanie dar, dacă ne uităm la creşterea totală a retailului la nivel global pieţele emergente cresc mult mai repede, cu peste 10%, faţă de creşterea de sub 10%, uneori chiar de sub 5% din pieţele dezvoltate. Iar multe inovaţii, multe schimbări pe piaţă vin de la companii din India sau China.”

Van Dijk preia ideea lui Stanciu - că marile schimbări de pe piaţa de comerţ electronic nu mai vin din SUA sau din Vestul Europei.

„Într-adevăr, am două exemplu care arată exact acest lucru. În China dacă faci o comandă online la un magazin precum JD.com - care este eMAG-ul Chinei - îmi place cum sună asta, eMAG-ul Chinei (…) oamenii se aşteaptă ca livrarea să fie făcută în 3 ore, aceasta este regula pentru oraşele mari. În SUA dacă eşti abonat la Amazon Prime primeşti comanda în 2 zile, aceasta este diferenţa. Şi atunci întrebarea este unde te uiţi dacă vrei să vezi care va fi viitorul în ce priveşte livrările: la SUA sau la China? Dacă ne uităm la India acolo serviciile de livrare erau ataât de proaste încât retailerul Flipkart a fost nevoit să le dezvolte chiar el, şi astfel acum ei au ajuns să angajeze 10.000 de oameni care merg pe scutere pentru a livra produsele. Acest lucru de asemenea nu s-a întâmplat niciodată în Vest. În ţările emergente se întâmplă acum inovaţia din comerţul electronic, nu pe pieţele dezvoltate.”

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO