Business Hi-Tech

Carol Bartz, CEO-ul Yahoo! care a blocat expansiunea în România în 2009, concediat

Carol Bartz, CEO-ul Yahoo! care a blocat expansiunea în România în 2009, concediat

Carol Bartz, fost CEO al Yahoo!: Îmi pare foarte rău să vă anunţ că tocmai am fost concediată prin telefon de către preşedintele consiliului de administraţie al Yahoo!. A fost o plăcere să lucrez cu voi toţi şi vă doresc toate cele bune de acum înainte.

Autor: Adrian Seceleanu, Vlad Popescu

08.09.2011, 00:02 1422

Carol Bartz, directorul general al Yahoo!, a fost con­cediată prin telefon de Roy Bostock, preşedintele consiliului de administr­a­ţie al companiei, după un mandat de doi ani şi jumătate marcat de stagnarea ac­ţiunilor şi de distanţarea de partenerul din China, Alibaba, transmite Reuters.

Directorul financiar Tim Morse va prelua interimar funcţia de CEO.

"Îmi pare foarte rău să vă anunţ că tocmai am fost concediată prin telefon de către preşedintele consiliului de administraţie al Yahoo!. A fost o plăcere să lucrez cu voi toţi şi vă doresc toate cele bune de acum înainte", scrie Bartz într-un scurt mesaj pe e-mail trimis angajaţilor.

Bartz este şi directorul executiv al Yahoo! care a blocat imediat după preluarea mandatului planurile abia anun­ţate ale companiei online americane de extindere pe mai multe pieţe emergente, printre care România, Rusia şi Turcia.

"Pe mine, personal, m-a afectat destul de mult numirea iniţială, pentru că una dintre primele decizii ale lui Carol a fost să oprească extinderea în Europa de Est (Turcia, Rusia, România), reluată recent", a comentat pe blogul personal vestea concedierii CEO-ului firmei americane Bogdan Andrei Voicu (Bobby Voicu), fost community manager al Yahoo! în România în perioada aprilie 2008 - februarie 2009.

Yahoo! anunţase că va lansa până la finele lunii septembrie 2008 o versiune în română a portalului companiei, însă în realitate acest lucru s-a întâmplat doar în martie 2011.

România este una dintre cele mai mari pieţe din lume pentru firma americană, din punct de vedere al audienţei pe care o au servicii precum Yahoo! Messenger sau Yahoo! Mail. Spre exemplu, aplicaţia de mesagerie instantanee a Yahoo! are lunar în România apro ximativ şase milioane de clienţi unici, iar portalul de e-mail aproximativ cinci milioane.

Singurul indicator în ceea ce priveşte businessul Yahoo! în România îl reprezintă cifra de afaceri a companiei Media Café, reprezentantul exclusiv al companiei americane pe piaţa locală pentru vânzarea de reclamă în reţeaua Yahoo!. În 2010, Media Café a avut un business de 2,2 mil. euro, în creştere cu 19% faţă de anul precedent.

Într-un interviu recent pentru ZF un oficial al Yahoo declara că firma americană are în plan investiţii mai mari pe piaţa locală, pentru a-şi mări cota din piaţa de publicitate online. "Cota noastră de piaţă este mai mică decât ar trebui să fie din punctul de vedere al publicităţii. Avem o audienţă uriaşă, conducem piaţa din acest punct de vedere, dar pentru că nu am investit în trecut în conţinut şi servicii locale nu am transformat această audienţă în cota de piaţă pe care ar fi trebuit să o avem", a declarat într-un interviu pentru ZF Christophe Parcot, vicepreşedinte pentru vânzări pentru Europa, Orientul Mijlociu şi Africa al Yahoo!.

În ceea ce priveşte planurile la nivel global ale Yahoo, presa internaţională notează că firma trebuie să-şi caute un nou lider, care trebuie să conducă o luptă grea pe piaţa publicităţii online şi conţinutului cu rivali de talia Google şi Facebook.

Acţiunile Yahoo au urcat cu 6% în sesiunea de tranzacţionare de seară la New York. Valoarea acţiunilor este uşor mai ridicată decât la începutul mandatului lui Bartz, în ianuarie 2009.

Mişcarea nu a surprins prea mulţi jucători de pe Wall Street, care au asistat până acum la critici tot mai vehemente la adresa lui Bartz şi la scăderea constantă a veniturilor.

Unii analişti au arătat că plecarea lui Bartz semnalează că compania a rămas fără opţiuni, după ce nu a reuşit să-şi asigure o poziţie dominantă pe piaţa advertisingului şi conţinutului online şi a fost nevoită să cedeze operaţiunile pe căutare către Microsoft în cadrul unui parteneriat.

Acordul, conform căruia Microsoft se ocupă de căutări pentru Yahoo şi păstrează o parte din veniturile din publicitate, pare să favorizeze gigantul software.

Yahoo a rămas una dintre cele mai populare destinaţii de pe internet, dar se confruntă cu o concurenţă tot mai dură din partea unor jucători noi, precum Facebook, dar şi din partea vechilor giganţi care au făcut istorie în spaţiul online, ca Google.

Valoarea de piaţă a Google este de 170 miliarde de dolari, de peste zece ori mai mare decât Yahoo, care are o capitalizare de circa 16 miliarde de dolari.

O sursă apropiată companiei a declarat că decizia de a o concedia pe Bartz a fost votată în unanimitate de cei opt membri independenţi din Consiliul de Administraţie.

Carol Bartz şi cofondatorul Yahoo Jerry Yang, de asemenea membri ai Consiliului, nu au participat la şedinţă, a adăugat persoana citată.

Yahoo deţine 40% din acţiunile companiei chineze Alibaba, care controlează mai multe site-uri foarte populare în China, cea mai importantă piaţă de creştere la nivel mondial.

Yahoo deţine de asemenea, în parteneriat cu operatorul japonez de telecomunicaţii mobile Softbank, compania Yahoo Japan.

Analiştii estimează că activele din Asia ale Yahoo valorează între 7 miliarde de dolari şi 9 miliarde dolari.

Relaţiile dintre Yahoo şi Alibaba s-au deteriorat semnificativ în timpul mandatului lui Bartz. Fondatorul companiei chineze, Jack Ma, a încercat fără succes să cumpere participaţia deţinută de partenerul american.

O sursă din conducerea Alibaba a declarat pentru Reuters că demiterea lui Bartz nu va rezolva disputa.

Divergenţele dintre cele două companii au ajuns la apogeu în luna mai a acestui an, când s-a aflat că Alibaba a cedat site-ul Alipay, unul dintre cele mai importante din portofoliu, către o companie controlată de Jack Ma, fără să anunţe sau să consulte Yahoo.

Preşedintele Yahoo, Roy Bostock, şi-a exprimat în luna iunie susţinerea pentru Bartz, unul dintre cei mai criticaţi directori pe Wall Street, care s-a remarcat prin atitudinea dură şi limbajul îndrăzneţ.

Concedierea lui Bartz marchează un deceniu de decădere pentru Yahoo, ale cărei acţiuni au coborât de la peste 125 de dolari în ianuarie 2000 la circa 13 dolari în prezent.

Bartz a venit în ianuarie 2009 la Yahoo după un mandat de succes la conducerea gigantului software Autodesk, cu speranţe ridicate că va reuşi să revigoreze compania în urma eşecului patronat de Jerry Yang în negocierile cu Microsoft. Compania cofondată de Bill Gates oferise atunci 47,5 miliarde de dolari pentru a cumpăra Yahoo, propunere respinsă de Yang, care a considerat că preţul este prea mic.

Bartz mai avea peste un an din contractul de patru ani cu Yahoo.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO