Business Hi-Tech

Ce a scris Ziarul Financiar despre primul start-up din IT-ul românesc evaluat la 1 miliard de dolari

Ce a scris Ziarul Financiar despre primul start-up din...

Autor: Adrian Seceleanu

05.03.2018, 00:05 1040

În 10 septembrie 2015, ZF a prezentat 3 start-up-uri selectate de un incubator la Londra. Unul din ele era UiPath, dar atenţia era îndreptată atunci spre altul din cele trei, Device Hub.net

 
Articol publicat în ediţia tipărită a ZF din  10.09.2015

Trei start-up-uri româneşti, selectate de cel mai mare incubator din Europa - Seedcamp din Londra

Trei start-up-uri de tehnologie din România - DeviceHub.net, Traderion şi Uipath - au fost acceptate în cadrul incubatorului de start-up-uri Seedcamp din Londra alături de alte 17 companii din  Europa aflate la început de drum.

Participarea în cadrul programului Seedcamp oferă start-up-urilor posibilitatea de a cunoaşte specialişti în tehnologie, marketing, finanţe şi consultanţă de business care să le ofere feedback şi idei care să îi ajute să îşi dezvolte proiectele. „Seedcamp, pe lângă faptul că este un accelerator care se implică în stadiile de seed şi pre-seed, pune la dispoziţie o reţea foarte mare de potenţiali investitori şi de canale de vânzare la nivel mondial, fiind cel mai mare incubator de start-up-uri din Europa“, a spus Cristiana Bogăţeanu, unul dintre cei trei români fondatori ai start-up-ului DeviceHub.net.

Start-up-ul Traderion, iniţiat de antreprenorul George Pruteanu, le pune la dispoziţie utilizatorilor o platformă online promovată ca ca primul financial social game - joc de societate financiar“.

 Al treilea start-up românesc acceptat în cadrul Seedcamp este Uipath. Acesta le oferă companiilor produse şi soluţii software pentru automatizarea proceselor repetitive din diferite industrii.

Cel mai cunoscut start-up acceptat la Seedcamp este Devicehub.net, care este fondat de Ionuţ Cotoi (stânga), Cristiana Bogăţeanu şi Constantin Crăciun.

 

Daniel Dines, fondatorul UiPath, a venit la ZF Live chiar în ziua anunţării tranzacţiei, la o oră după anunţul oficial

Articol publicat în ediţia tipărită a ZF din  28.04.2017

Tranzacţia deceniului în IT: 30 mil. $ de la americanii de la Accel pentru un start-up local care face roboţi software. Fondatorul UiPath: „Ne batem cu giganţii globali din inteligenţa artificială“

UiPath, o companie fondată în Bucureşti în 2015 de românii Daniel Dines şi Marius Tîrcă şi care s-a specializat în ultimii ani în cea mai în vogă tehnologie la nivel global - dezvoltarea de roboţi software care automatizează procesele de lucru din companii, a primit 30 mil. dolari de la fondul american Accel Partners - cea mai mare finanţare obţinută până acum de o companie de tehnologie lansată în România.

Accel, primul fond de investiţii din lume care a investit în Facebook în 2005, a mai investit şi în alte staruri din Silicon Valley. „Suntem una dintre cele mai mari trei firme din lume la nivel global pe acest segment al inteligenţei artificiale“, a declarat la emisiunea de business ZF Live Daniel Dines, care este şi CEO al UiPath.

„Noi suntem într-un moment în care chiar dacă IBM începe să dezvolte un software mâine, suntem la o mărime a echipei în care ne putem bate cu giganţii. Cheia noastră a fost în primul rând focusul pe tehnologie“, a spus Dines. El nu a oferit detalii despre evaluarea la care a ajuns compania în urma tranzacţiei.

 
 

În 16 decembrie 2016, ambiţiile UiPath erau puse pe masă: vrem să ajungem la venituri de 100 milioane de dolari în 4-5 ani. Nici ei nu ştiau că va fi mult mai devreme

Articol publicat în ediţia tipărită a ZF din  16.12.2016

Start-up-ul românesc UiPath: În 4-5 ani vrem să ajungem la venituri de 100 milioane de dolari

Vlad Ionescu, director de marketing în cadrul UIPath: „La noi o vânzare începe de la 50.000 de euro şi poate ajunge până la un milion de euro, modelul de subscripţie fiind anual“.

UiPath, start-up local specializat în soluţii software de automatizare a proceselor repetitive din diferite industrii, are în plan să ajungă în următorii 4-5 ani la venituri de 100 milioane de dolari, în condiţiile în care compania a înregistrat în ultimii doi ani creşteri cuprinse între 100 şi 400%, atrăgând până acum inclusiv investiţii străine de 1,5 milioane de dolari. 

„Anul acesta ne aşteptăm să încheiem cu încasări de 6 milioane de dolari. În 2015 am avut venituri totale de 1,2 milioane de dolari, iar în anul anterior 500.000 de dolari“, a declarat Vlad Ionescu, director de marketing în cadrul UiPath, adăugând că la jumătatea anului viitor estimează că va ajunge la afaceri de 10 milioane de dolari.

Odată ce UiPath va atinge venituri de 100 milioane de dolari pe an, compania ar trebui să atingă şi o evaluare de un miliard de euro, susţine el. Ionescu se declară încrezător că start-up-ul pe care îl reprezintă poate atinge această evaluare la care nu au ajuns încă jucători consacraţi de pe piaţa locală printre care se numără spre exemplu eMag, cel mai mare retailer online din România.

„Avem în plan să mai strângem o nouă rundă de finanţare în următoarele şase luni. Suntem deja în discuţii cu fonduri de investiţii mari din străinătate. Următoarea rundă o vedem la câteva zeci de milioane de dolari. Pe termen lung - 4-5 ani - vrem să ajungem la o evaluare a companiei de un miliard de dolari, ceea ce înseamnă încasări de 100 milioane de dolari“, a subliniat el.

Printre clienţii UiPath se numără marile companii specializate în servicii de BPO şi giganţi precum BBC, JPMorgan Generali, Swiss Re şi Zürich. „Singurul client din România este Goodyear. La noi, o vânzare începe de la 50.000 de euro şi poate ajunge până la un milion de euro, modelul de subscripţie fiind anual“, a punctat Ionescu.

UiPath vizează doar clienţi mari – companii cu afaceri de peste un milion de dolari. „Pentru companii cu venituri sub un milion de dolari am lansat anul acesta o variantă gratuită ca să testeze soluţia.“

Start-up-ul s-a desprins în 2015 dintr-o companie specializată în furnizarea de soluţii software pentru outsourcing, fondată încă din 2005. Treptat, aceasta s-a specializat în soluţii de automatizare, iar din 2012 şi-a îndreptat atenţia către piaţa de automatizare robotizată a proceselor.

„În 2012 ne-am dat seama de potenţialul pe care îl are piaţa de automatizare robotizată a proceselor, iar trei ani mai târziu am înfiinţat o companie separată specializată pe astfel de soluţii“, a spus el.

Astfel, Daniel Dines şi Marius Tîrcă au înfiinţat anul trecut compania UiPath SRL în România, precum şi entităţi în Marea Britanie, India şi SUA. În România, compania are centrul de cercetare-dezvoltare, precum şi echipele de implementare, în timp ce sediul din India se axează în prezent pe partea de suport, iar în Marea Britanie este localizată divizia de dezvoltare de business şi de vânzări. În SUA, UIPath are un birou de vânzări, compania deschizând recent alte două birouri de vânzări în Singapore şi Tokyo.

Produsele şi soluţiile dezvoltate de UiPath se adresează companiilor mari şi foarte mari care externalizează anumite procese către firme specializate – BPO (business process outsourcing) şi IT outsourcing.   

„Platforma pe care o punem la dispoziţie companiilor este ca un centru de comandă de unde se pot organiza diferite procese pe mai multe staţii de lucru pe care lucrează roboţi virtuali. Spre exemplu, în cazul BPO, care implică externalizarea proceselor repetitive către companii specializate, roboţii noştri preiau acea muncă repetitivă“, a explicat Ionescu. El a adăugat că soluţia se personalizează pentru fiecare client în funcţie de cerinţele acestuia.

Ciclul de vânzare al unei astfel de soluţii este lung, de circa şase luni, deoarece implică o decizie la nivel grup.

„Companiile studiază întâi piaţa şi iau o decizie în circa 6 luni. Acestea trebuie să creeze o divizie dedicată care să lucreze cu softul şi să se ocupe de <<antrenarea roboţilor>>.“

 UiPath s-a dezvoltat la început din fonduri proprii, pe baza veniturilor obţinute din proiectele derulate de compania anterioară, iar anul trecut a reuşit să obţină o finanţare de 1,5 milioane de dolari de la trei fonduri de investiţii americane – Credo, Early Bird şi Seedcamp. Investiţia a fost folosită pentru dezvoltarea companiei – creşterea echipei (specialişti IT şi oameni de vânzări), extinderea în străinătate şi activităţi de marketing.

„În 2014 eram 10 persoane, iar din 2015 am început să creştem ritmul angajărilor. La finalul anului trecut ajunsesem la 30 de angajaţi, iar acum echipa este formată din 100 de persoane la nivel global, din care 70 sunt în România“, a menţionat Ionescu.

UiPath va continua să se dezvolte şi să-şi mărească echipa în condiţiile în piaţa de profil va evolua tot mai mult cu ajutorul tehnologiei de inteligenţă artificială <<machine learning>>. 

 
 

Pe 28 aprilie 2017 apare bomba: UiPath ridică 30 milioane de dolari, compania este evaluată la peste 100 milioane $, cea mai mare finanţare pentru un start-up din România

Articol publicat în ediţia tipărită a ZF din  28.04.2017

Cea mai mare finanţare din IT pentru un start-up din România: 30 mil. $ de la Accel Partners. Daniel Dines, CEO al UiPath: Acum 2 ani eram 10 oameni într-un mic apartament. Acum ne batem cu giganţii din inteligenţa artificială

UiPath, o companie fondată în Bucureşti în 2015 de românii Daniel Dines şi Marius Tîrcă, care între timp şi-a mutat sediul central la New York şi se pregăteşte să deschidă birouri la Tokio, a semnat cea mai mare finanţare obţinută până acum de un start-up de tehnologie din România - 30 de milioane de dolari de la Accel Partners - primul fond de investiţii din lume care a pariat pe Facebook în urmă cu 12 ani.

UiPath a reuşit să obţină cele 30 de milioane de dolari nu doar pentru că activează în cea mai în vogă tehnologie la nivel global - dezvoltarea de roboţi software care automatizează procesele de lucru din companii, ci şi pentru că deţine propria tehnologie, ceea ce o plasează în rândul celor mai mari trei jucători din lume din acest segment al inteligenţei artificiale, a declarat la ZF Live Daniel Dines, fondator şi CEO.

„Noi suntem promotori absoluţi ai acestor noi tehnologii. Toţi analiştii mari ne consideră în top 3 în industrie. Suntem oamenii care au împins tehnologia, suntem printre cei care au participat la dezvoltarea unei industrii de la început. (…) La un moment dat giganţii mondiali nu văd, sunt orbi, nu văd un domeniu, iar o firmă mică, care este agilă, începe. Noi suntem într-un moment în care chiar dacă IBM începe să dezvolte un software mâine, suntem la o mărime a echipei în care ne putem bate cu giganţii.“

Cheia noastră a fost în primul rând focusul pe tehnologie. Nu ne-am uitat la profit“, a menţionat Dines în ediţia specială a ZF Live, care a fost transmisă live la câteva minute după ce anunţul a devenit public la nivel global.

Evoluţia din această industrie este spectaculoasă, iar creşterile sunt la fel, a explicat Dines. „Am avut în ultimii 2 ani o creştere excepţională. În urmă cu doi ani eram zece oameni într-un apartament mic din Bucureşti. Acum avem peste 150 de angajaţi, global. Avem birouri fizice În Londra, Bucureşti, India, Singapore şi urmează să deschidem în Hong Kong şi Tokio. Cifra de afaceri a crescut în ultimul an de 6 ori. Vorbim e o cifră de afaceri între 10 şi 50 milioane de dolari“. Cheia pentru a obţine asemenea creşteri, dar şi pentru a avea acces la asemenea finanţări este să ai tehnologiile proprii. „România e cunoscută ca o destinaţie de outsourcing. E mai uşor de făcut outsourcing decât să dezvolţi propria tehnologie. E o diferenţă între o viziune pe termen scurt şi una pe termen lung. Dacă vrei să te dezvolţi pe o piaţă globală, trebuie să dezvolţi propria tehnologie. Iar pentru aceasta trebuie să înduri la început, e nevoie de o viziune pe termen lung. Noi am avut „norocul“ să dezvoltăm o tehnologie de dragul ei. Ea este axată pe o ramură din inteligenţa artificială numită computer vision. Pornind de la această tehnologie, am ajuns să o aplicăm la procesele de business. Industria de soft din România, în momentul în care vrea să dezvolte tehnologie, copiază nişte tehnologii, chiar şi industria de antivirus românească, care a fost cea mai de succes. Noi suntem acum primii într-o mare industrie, suntem promotori absoluţi. (…) Noi am dezvoltat o tehnologie care automatizează procesele umane în ceea ce priveşte utilizarea altor soft-uri.

Dacă cineva vrea să plătească o factură, şi în cursul acestui proces citeşte factura din e-mail, o descarcă, o citeşte într-un reader şi copiază datele de pe factură în soft-ul bancar, aceştia sunt paşi repetitivi. Robotul nostru este capabil, odată ce i s-au descris aceşti paşi, vizual şi prietenos, să replice acest proces, fără erori, mai rapid decât un om, şi mult mai ieftin.

Noi nu am ţintit piaţa românească, 30% dintre clienţii noştri sunt din SUA, 40% din Europa şi restul sunt în Asia. Noi avem clienţi în principal firme foarte mari din domeniul bancar, servicii financiare, asigurări şi din producţie. Multe dintre ele nu ne permitem să le numim, dar două dintre firmele din top 10 Fortune global sunt clientele noastre.“

Ce a mai declarat la ZF Live Daniel Dines:

► A fost un moment interesant când mi-am dat seama că este nevoie de aşa ceva, în urmă cu aproximativ 3 ani, când am primit un telefon de la o companie indiană. Ei au spus că s-au uitat la tehnologia noastră şi că ar putea să o aplice la un proiect mare, de automatizare de proces de supply chain. Era un centru de 800 de oamnei. Ei foloseau un competitor mare de-al nostru. Ei ne-au descoperit pe noi. A fost un moment important, pentru că trebuie să poţi să înţelegi direcţia în care se duce o industrie şi să poţi să acţionezi foarte repede. Am trimis atunci trei oameni din cei 10 în India, au stat 3 luni, au făcut un prototip cu tehnologia noastră, cu care am bătut tehnologia acelui competitor. Şi atunci am realizat că e un business foarte mare. Dacă ai o strategie bună, restul este execuţie.

►  Toată lumea vorbeşte despre maşini care se pot conduce singure. Înăuntru este un robot software, care trimite comenzi direct la computerul de bord al maşinii. Acel computer primeşte o hartă şi un traseu. Inteligenţa este în a urmări traseul. La fel şi roboţii noştri. Ei primesc ceea ce se numeşte o hartă a proceselor, un set de instrucţiuni, iar apoi urmează acel set procedând ca un om: ştie să aştepte, să încarce, să verifice etc. 

► Am avut noroc să avem o echipă foarte bună, care a stat împreună mulţi ani. Pentru noi echipa e mai valoroasă decât tehnologia în sine. Softul nostru este gratis pentru firmele care au cifre de afaceri de sub 1 mil. euro. Clienţii noştri sunt giganţii din industrie, primele 1.000 de companii din lume. Procesul nostru de vânzare este complex, se numeşte top-down, trebuie să ajungem la cel mai sus din companie să îl convingem că tehnologia noastră este bună, dar în acelaşi timp este nevoie de mulţi oameni care să cunoască software-ul nostru.

► Noi dăm gratis softul pentru a creşte sute de mii de programatori care să fie capabili să folosească tehnologia noastră. Avem peste 10.000 de oameni activi pe forumurile noastre. Avem o academie care este gratis, se pot certifica gratis online.

► Avem intern o divizie juridică şi lucrăm cu mulţi avocaţi români, americani, din Singapore etc. Noi am fost mereu pe un cash flow pozitiv, chiar şi cu toate investiţiile pe care le-am făcut. Noi avem nevoie de cei mai buni ingineri pe care i-am găsit în România. Vom avea una şi în India şi una în New York. În România ţinta noastră este să angajăm cei mai buni ingineri software din România. 

► Trebuie să extindem echipa noastră de vânzări, care probabil va ajunge anul acesta la 100 de oameni, în special în America.

► Suntem ca o rachetă care tremură din toate încheieturile. Pentru a putea să rezistăm, avem foarte puţine niveluri de ierarhie. Avem un singur nivel de management într-o companie cu 150 de oameni. Asta înseamnă să ai încredere în oameni, să îi laşi să greşească, dar să nu facă greşeli capitale. Suntem deschişi să luăm un om pe poziţia de COO (director operaţional), care să organizeze operaţiunile noastre de vânzări şi delivery.

► Automatizarea este un lucru vechi, ca istoria omenirii. A început cu agricultura, industrie etc. Nu este un fenomen care să poată fi oprit. Cred că tehnologia de inteligenţă artificială care se dezvoltă astăzi va avea un ciclu de 10 ani până când o vom vedea răspândită în practicile de business.

► Trebuie să facem o distincţie între ideea de învăţat a unui om şi cea a unei maşini. Maşina astăzi nu e capabilă să facă deducţii logice. Machine learning a început din momentul în care au apărut telefoanele mobile şi reţelele sociale, şi oamenii au început să trimită multe poze către reţelele sociale.

 
 

Pe 24 mai 2017, Daniel Dines participă la  conferinţa organizată de ZF „Trebuie un program în universităţi de dezvoltare de tehnologie“.

Articol publicat în ediţia tipărită a ZF din  24.05.2017

Ce spunea Daniel Dines la conferinţa EY, Ziarul Financiar şi Business Magazin - 25 de întrebări pentru viitorul României:

Întrebarea mea pentru viitorul României este legată de tehnologie. Sunt mulţi care văd un viitor sumbru, în care oamenii sunt înlocuiţi de roboţi. Dar întrebarea este: dacă acest lucru nu este o oportunitate pentru România? Şi de ce se întâmplă asta? Este un moment astral în istoria omenirii, cu schimbări profunde. Avem parte de o revoluţie socială, dar şi tehnologică. Problema noastră este că România face follow-up după firme americane la 10 ani distanţă. Trebuie să avem un program în universităţi de dezvoltare în tehnologie. Cerere de oameni e foarte mare, dar nu se găsesc specialişti suficienţi.

România ori se duce pe low-cost country, ori devine un boutique country, care excelează pe anumite domenii, ca Slovenia. Din păcate, parcă ne ducem spre low-cost.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO