Business Hi-Tech

Cel mai mare proiect cloud al Microsoft în România în 2011: 300 de angajaţi Provident folosesc Office 365

Cel mai mare proiect cloud al Microsoft în România în 2011: 300 de angajaţi Provident folosesc Office 365

Autor: Adrian Seceleanu

18.01.2012, 12:28 2771

Cel mai mare contract de implementare a unei soluţii de cloud semnat anul trecut de Microsoft în România pentru soluţia Office 365 - şi care are un număr de aproximativ 300 de utilizatori, a fost semnat cu compania Provident - un vânzător de credite de mică valoare, a declarat pentru ZF Marius Georgescu, Cloud Lead al subsidiarei locale a producătorului american de software.

"Proiectul de cloud de la Provident este cea mai mare implementare de Office 365 până în prezent în România", a spus Georgescu.

Microsoft a semnat anul trecut mai multe contracte pentru implementarea unor soluţii cloud, însă acesta este proiectul care include cel mai mare număr de utilizatori, potrivit reprezentanţilor companiei.

Prin intermediul Office 365, utilizatorii au acces la aceleaşi funcţii ale suitei Office a Microsoft (e-mail, vizualizare şi editare documente, calendare, colaborare, videoconferinţă etc.) cu diferenţa că aplicaţiile nu mai sunt instalate pe PC-uri, ci sunt accesate de la distanţă, inclusiv de pe alte echipamente decât un computer (tabletă, smartphone).

Office 365 vine la pachet şi cu servicii de suport şi este vândut ca un abonament, care are preţuri diferite, în funcţie de numărul de servicii incluse, şi este plătit pentru fiecare utilizator în parte.Spre exemplu, pentru utilizatorii din companii medii şi mari preţul pe utilizator porneşte de la 9 euro pe utilizator pe lună.

Oficialii Microsoft România estimau anterior că serviciile de cloud - segment pe care concurează cu nume precum Oracle sau IBM - au cel mai mare potenţial de creştere în anii următori pe piaţa din România, în contextul în care companiile pot implementa rapid aceste soluţii fără a mai fi nevoite să achiziţioneze şi echipamente şi să-şi extindă numărul de angajaţi din departamentul IT.

Anul trecut piaţa de soft şi servicii a crescut uşor la 700 mil. euro, potrivit unei estimări a companiei de analiză Pierre Audoin Consultants (PAC).

Piaţa de soft din România este una dintre cele mai mici din regiune, din punct de vedere al cheltuielilor cu softul pe cap de locuitor. Companiile de soft speră însă că oferta de servicii în cloud va fi atractivă şi va duce la dezvoltarea pieţei.

În ce priveşte cel mai mare contract cloud pentru Office 365 din 2011, discuţiile cu Provident Financial România au demarat la începutul anului precedent, a declarat Georgescu, în contextul în care compania de servicii financiare avea în plan să-şi diminueze costurile IT.

Provident Financials România folosea un serviciu de e-mail administrat şi găzduit de o filială din afara ţării, care genera costuri relativ ridicate şi care genera probleme în ceea ce priveşte timpul de rezolvare al problemelor.

Costurile induse de aceste servicii erau destul de ridicate, cu precădere pentru soluţia de e-mail mobil, mai ales că unii angajaţi aveau atât tabletă, cât şi smartphone, ceea ce impunea o licenţiere dublă, spune Eugeniu Iacob, IT Systems Manager, Provident Financial România.

"Administrarea acestui mediu eterogen era destul de dificilă, iar soluţia de e-mail destul de costisitoare şi cu latenţe în timpul de răspuns al echipei de suport."

Iacob a precizat că Provident nu a trecut din primul moment la soluţia cloud a Microsoft, prima etapă fiind iniţierea unui pilot în care au fost implicate 60 de persoane. Oficialul Provident afirmă că după perioada de testare a rezultat că o soluţie cloud este preferabilă achiziţiei de infrastructură, servicii şi licenţe.

"O analiză efectuată de departamentul IT a stabilit că pentru o soluţie similară care să ofere e-mail, unelte de productivitate, videoconferinţă etc., precum şi un nivel ridicat de securitate, investiţia în hardware, licenţe şi servicii depăşea 150.000 de euro. Prin urmare, un model cu plata lunară în funcţie de numărul utilizatorilor şi fără o investiţie iniţială era mult mai potrivit."

Pentru implementare Provident a selectat compania Pras Consulting, partener Microsoft.

Proiectul s-a desfăşurat pe mai multe etape. Astfel, în perioada august-septembrie a fost realizată o analiză la nivel de funcţionalităţi şi compatibilităţi, urmată de analiza infrastructurii şi a modului de migrare a conturilor interne, inclusiv ale celor utilizate în proiectul pilot în cloud, iar în noiembrie a avut loc migrarea propriu-zisă şi intrarea în producţie.

În cadrul proiectului au fost definiţi cca 300 utilizatori pentru care au fost contractate planuri diferite de licenţiere, în funcţie de necesităţile de lucru şi interacţiune internă: Exchange Online pentru utilizatorii care aveau nevoie doar de e-mail; Office 365 planul E1 ce include Lync şi SharePoint Online pentru utilizatorii mobili, şi Office 365 planul E3 care oferă suplimentar şi Office Professional Plus, soluţia pentru uniformizarea modului de lucru la nivelul uneltelor de productivitate.

Provident nu a oferit detalii despre valoarea contractului însă lunând în calcul tipul de servicii Office 365 selectate şi numărul de utilizatori, aceasta ar putea fi între 2.000 şi 3.000 de euro lunar.

Ce s-a întâmplat după trecerea la soluţia în cloud? "Prin migrarea la Office 365, estimez că, la nivelul a 5 ani de exploatare, Provident va reduce costul soluţiei de e-mail cu circa 50%", estimează Eugeniu Iacob. El adaugă că acum angajaţii Provident Financial au aceleaşi funcţionalităţi atât pe desktop cât şi pe dispozitivele mobile fără costuri suplimentare, ceea ce permite extinderea categoriilor de utilizatori mobili.

Provident Financial IFN, divizia locală a unui grup britanic specializat în vânzarea de credite de mică valoare la domiciliul clientului, a obţinut în trimestrul al treilea din anul 2011 un profit operaţional brut de 1,26 milioane de euro, potrivit datelor anunţate de companie. Provident are peste 250.000 de clienţi cărora le vinde credite direct la domiciliu cu valori cuprinse între 500 şi 3.000 de lei. Clienţii trebuie să ramburseze creditele în rate săptămânale şi ajung să plătească în final cu până la 90% mai mult decât valoarea împrumutului, în funcţie de perioada de acordare şi modalitatea de rambursare. De exemplu, dobânda anuală efectivă la un credit de 3.000 de lei contractat pe 60 de săptămâni urcă la 70% pe an.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO