Business Hi-Tech

CEO Vodafone: Cresterea de pe date a compensat efectul negativ al reglementarilor

CEO Vodafone: Cresterea de pe date a compensat efectul negativ al reglementarilor

Liliana Solomon, CEO al Vodafone Romania : Piata este inca foarte volatila, iar tendintele pentru 2009 nu sunt clare. Noi lucram cu mai multe scenarii, pentru a avea solutii indiferent de ceea ce se intampla.

03.02.2009, 18:54 25

Reglementarile privind tarifele de interconectare si convorbirile in roaming impuse la nivel local si european operatorilor de telefonie mobila au avut un impact "considerabil" asupra rezultatelor financiare ale Vodafone Romania, care a anuntat pentru al treilea trimestru fiscal, incheiat in decembrie 2008, o rata de crestere a veniturilor de doar 1%.

"Am inregistrat o crestere pe segmentul de voce, dar impactul reglementarilor a fost considerabil", a declarat intr-un interviu pentru ZF Liliana Solomon, CEO al Vodafone Romania. "Cresterile de pe segmentul de date sunt cele care au compensat impactul provocat de reglementari".
Numarul de clienti ai Vodafone Romania a crescut cu 133.461 in octombrie-decembrie, la 9,649 milioane. La 30 septembrie 2008, numarul de utilizatori ai Vodafone ajunsese la 9,516 milioane de clienti, rezultatul din ultimele trei luni reprezentand astfel o crestere de 1,3%. Vodafone a castigat 728.856 noi clienti in 2008, de la 8.920.853 la finele anului anterior la 9.649.709, reprezentand o crestere de 8,1%.
"Rezultatele noastre financiare inregistrate in trimestrul al treilea (al anului fiscal, n.r.), incheiat la 31 decembrie 2008, reflecta efectul cumulat al competitiei din ce in ce mai puternice, al incetinirii cresterii economice si al deciziilor de reglementare de pe piata romaneasca", a precizat Solomon.
Venitul mediu pe utilizator a scazut cu 8,8% in ultimele trei luni ale anului, la 10,1 euro, fata de 11,08 euro in perioada similara din 2007. Baza de abonati a companiei a crescut cu 19% in anul calendaristic 2008, ponderea acestor clienti in totalul utilizatorilor urcand la 38%, de la 35% in 2007. Ponderea clientilor serviciilor preplatite s-a modificat, in consecinta, de la 65% in 2007 la 62% la finele anului trecut.
In trimestrul anterior, clientii pe baza de abonament reprezentau 37% din total, iar cei ai serviciilor preplatite 63%. Pe segmentul serviciilor 3G, numarul de clienti a crescut cu 88% la nivelul anului calendaristic, la 1,134 milioane de clienti.
In ceea ce priveste anul curent, directorul executiv al Vodafone spune ca singura certitudine este ca va fi unul dificil.
"Multi clienti se confrunta cu probleme financiare, asa ca trebuie sa vedem cu ce solutii putem veni pentru a-i ajuta sa devina mai eficienti. Nimeni nu va cumpara de dragul de a cumpara, ci pentru a satisface o cerinta. Este o perioada in care companiile se gandesc de doua ori inainte sa cheltuiasca banii si cauta solutii pentru reducerea costurilor", spune Liliana Solomon.
Intr-un asemenea context, Solomon afirma ca eficienta este esentiala pentru orice companie. Printre directiile urmate de Vodafone pentru reducerea costurilor s-au numarat informatizarea proceselor.
"Multi oameni cred ca indicatorii nostri financiari foarte buni sunt specifici industriei de telefonie mobila, insa in fapt acestia reflecta in primul rand faptul ca grupul Vodafone a fost intotdeauna foarte preocupat de eficienta si de cash-flow. Am incercat sa folosim IT-ul pentru a eficientiza operatiunile noastre, sa automatizam pe cat posibil procesele din companie, atat pentru a diminua cheltuielile, cat si pentru a elimina erorile umane, care apar, spre exemplu, la introducerea unor date".
Ea a mentionat si politicile stricte implementate de companie pentru managementul stocurilor de telefoane mobile vandute de companie catre clientii companii sau persoane fizice. "Deprecierea stocurilor este o problema foarte importanta, avand in vedere ca noi lucram cu sume de ordinul zecilor de milioane de euro. Nu ne putem permite nicio ineficienta in acest sistem". Anual, veniturile Vodafone din vanzarea de telefoane mobile si echipamente depasesc 60 mil. euro.
Directorul executiv al Vodafone spune ca momentan este prematur sa ofere detalii despre estimarile companiei in noul an, avand in vedere faptul ca Vodafone lucreaza in prezent la bugetul pe noul an fiscal, iar, pe de alta parte, piata este foarte volatila.
"Deocamdata este prematur sa vorbesc despre anul fiscal care incepe in aprilie. In acest moment practic lucram la buget. Insa, pe de alta parte, este oricum foarte greu sa spunem exact cum vor evolua lucrurile in 2009. Piata este inca foarte volatila, iar tendintele pentru 2009 nu sunt clare. Noi lucram cu mai multe scenarii, pentru a avea solutii indiferent de ceea ce se intampla. Scenariile sunt realizate dupa sablonul 'aceasta va fi solutia daca se intampla un lucru sau altul'".
Si Richard Moat, CEO al Orange Romania, principalul rival, declara intr-un interviu pentru ZF ca 2009 este primul an in care nu poate face estimari privind evolutia pietei.
"Ne-am pregatit bugetul pe 2009 in septembrie/octombrie 2008, dar in acest moment el nu mai este de actualitate. Orange are o tinta pentru primul trimestru din acest an. Ulterior, vom merge inainte stabilind obiective de la trimestru la trimestru. Cred ca aceasta este modalitatea corecta de a proceda pentru ca circumstantele economice, respectiv piata, economia si cursul de schimb se misca atat de rapid incat este imposibil sa realizezi estimari sustenabile pe o perioada mai lunga decat un trimestru", a spus Moat.
Ca si in cazul Orange, Liliana Solomon spune ca Vodafone va avea si in acest an o politica prudenta de personal, care nu implica o crestere a numarului de angajati.
"In primul an si jumatate de cand am venit la Connex (Vodafone acum), am dublat numarul de angajati de la 1.500 la 3.000, insa dupa aceea am mentinut aceasta cifra constanta. Chiar daca nu ar fi fost criza, acum as fi spus ca numarul curent de angajati este cel de care avem nevoie pentru a putea functiona intr-un mod eficient". Solomon afirma, pe de alta parte, ca intr-unul din scenariile cu care compania ar putea lucra anul acesta, unii angajati ar putea fi nevoiti sa preia alte atributii. "Unul din scenariile pe care le-am pregatit pentrui 2009, si pe care am putea fi nevoiti sa le implementam, vizeaza readucerea in cadrul companiei a unor activitati pe care le-am externalizat in trecut. Vom face acest lucru insa doar daca vom fi convinsi ca le putem realiza intern mult mai eficient. Intr-un asemenea scenariu, credem ca angajatii nostri sunt bine pregatiti si ar putea realiza o serie de activitati suplimentare, daca alte activitati din companie ar inceta din cauza crizei".
Vodafone Romania este o divizie a grupului Vodafone, unul dintre cei mai mari operatori de telecomunicatii din lume, cu 289 milioane de clienti si divizii in 27 de tari.
Divizia de pe piata romaneasca a inregistrat, in primul semestru al anului fiscal incheiat pe 30 septembrie 2008, o crestere de 7,7% a veniturilor totale, la un curs valutar constant, pana la 615 milioane euro, a anuntat compania in luna noiembrie.
EBITDA (profitul inainte de plata dobanzilor si taxelor, includerea deprecierii si amortizarii) a fost, in perioada aprilie-septembrie, 282,6 milioane de euro, reprezentand 46% din veniturile totale.
 
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO