Michael Tsamaz, 50 de ani, şi-a început cariera în industriabunurilor de larg consum (FMCG), lucrând pentru producătorul deţigarete Philip Morris în perioada 1991-1998, perioadă în care aocupat funcţiile de director de marketing pentru Grecia şi Israel,director de vânzări pentru Grecia şi manager de dezvoltare avânzărilor în Europa de Est.
În 1998 Tsamaz face însă o schimbare radicală şi pleacă din FMCG întelecom, la subsidiara din Grecia a grupului britanic Vodafone. Nua fost o schimbare neapărat simplă, declara Tsamaz într-uninterviu exclusiv acordat ZF în decembrie 2009. "Când am intratîn industria telecom în 1998, la Vodafone, nimeni nu credea căacest produs va deveni unul de larg consum şi că va trebui sărenunţăm la termenul de abonat în favoarea celui de client.Inginerii din acea vreme se uitau la mine şi spuneau: ia uite, untip din industria tutunului care a adus cu el alţi oameni dinindustria chipsurilor de cartofi şi ciocolată vrea să arate cum seconduce un business în telecom. Îmi aduc aminte că atunci când amcreat un departament comercial bazat pe structura pe care ocunoşteam din FMCG, decizia a părut foarte ciudată pentru oameniidin telecom."
Tsamaz a lucrat timp de trei ani pentru Vodafone, perioadă în carea fost director comercial şi director general al divizieicomerciale şi administrative. Unul dintre managerii cu careTsamaz a fost coleg în acea perioadă la Vodafone, CostasKapetanopoulos, este în prezent director de Marketing şiComunicare, al Cosmote România. În 2001, Tsamaz este recrutat degrupul OTE.
Întrebat dacă preferă industria telecom în raport cu cea atutunului, unde şi-a început cariera, Tsamaz evită o comparaţie,dar, menţionând că s-a lăsat de fumat de când lucrează încomunicaţii, spune că îi place acest business pentru că mereu apareceva nou. "S-a întâmplat să am dreptate cu ceea ce spuneam în 1998:industria telecom a devenit mai rapidă decât FMCG-ul, uitaţi-vă laceea ce se întâmplă cu internetul de mare viteză, cu 3G-ul. Şi îmiplace, este mereu ceva nou în telecom".
După şase ani în cadrul OTE - perioadă în care a ocupat funcţii detop management în cadrul mai multor subsidiare ale grupului,inclusiv de pe segmentul telefoniei fixe, Tsamaz a fost numit înseptembrie 2007 CEO al grupului de telefonie mobilă Cosmote. Dinaceastă poziţie, a fost unul dintre suporterii investiţiei făcutede grup în România, pentru relansarea operaţiunilor de telefoniemobilă, în decembrie 2005.
Activă în mai multe ţări din regiune, Cosmote a fost pentru OTE osursă importantă de venituri, compensând scăderile grupului peliniile tradiţionale de business (telefonia fixă). Sub conducerealui Tsamaz, Cosmote şi-a apărat poziţia de lider al pieţei detelefonie mobilă din Grecia, în faţa rivalilor de la Vodafone şiWind Hellas. Ultima dintre companii şi-a restructurat datoriile dedouă ori în acest an pentru a evita falimentul.
Michael Tsamaz declară că ţine pasul cu evoluţiile din piaţatelecom şi pentru că este pasionat de gadgeturi. "Colegii mei îmispun că sunt un «gadget freak». Le-am spus colegilor de ladepartamentul care se ocupă de produsele noi să îmi aducă şi miegadgeturile care ajung la ei pentru că îmi place să mă joc cu noileechipamente care apar pe piaţă."
Tsamaz spune că îşi recrutează oamenii având în vedere douălucruri: caracterul şi mentalitatea de a lucra în echipă."Rezultatele nu vin niciodată pentru că munceşte o singurăpersoană, ci numai ca rezultat al unei munci de echipă. Unelepersoane pot fi mai vizible decât altele, dar întotdeauna în spateeste o echipă." El adaugă că o altă condiţie necesară pentrusuccesul în carieră este să îţi placă ceea ce faci. "Este cevavalabil pentru toată lumea: ca să ai succes în ceea ce faci, înprimul rând trebuie să îţi placă ceea ce faci. Însă, cu condiţia săte şi dedici activităţii tale. Simplul fapt că îţi place ceea cefaci nu este suficient."
Michael Tsamaz este căsătorit şi are doi copii. El are un MBA laUniversitatea din New Brunswick, Canada.
Ce obiective are noul şef
Michael Tsamaz, care va prelua pe 3 noiembrie funcţiile depreşedinte şi CEO al OTE, va avea, în principal, misiunea de aîmbunătăţi profitabilitatea şi de a mări veniturile grupului încondiţiile în care Deutsche Telekom, cel mai mare acţionar aloperatorului elen, s-a arătat nemulţumit de performanţelecompaniei, scrie presa internaţională. Cea mai dură recesiune dinultimii 40 de ani din Grecia şi problemele economice din Balcani aulovit puternic grupul OTE, care a anunţat pierderi în al doileatrimestru. Una dintre cele mai dificile misiuni ale şefului OTE vafi reducerea costurilor cu personalul din grup - iniţiativăcontestată dur de sindicate. Cheltuielile cu personalul ale OTE înGrecia reprezintă 37% din venituri, faţă de 20% la DeutscheTelekom, în Germania. Bursa din Atena a primit favorabil numirea,acţiunile OTE crescând cu peste 3%. În România, OTE controleazăcompaniile Romtelecom, Cosmote, Germanos, Zapp şi SunlightBatteries, un business anual de peste 1 mld. euro, cu mai mult de10.000 de angajaţi. Promovarea şefului Cosmote la vârful grupuluiOTE ar putea influenţa puternic numirile care vor fi făcute înviitor la companiile OTE din România, în sensul că manageriiapropiaţi diviziei de telefonie mobilă ar putea avea câştig decauză în faţa celor din divizia de telefonie fixă.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels