Business Hi-Tech

Cine este Sebastian Ghiţă, patronul grupului Asesoft, şi cum se explică seria de achiziţii realizate în plină criză

Cine este Sebastian Ghiţă, patronul grupului Asesoft, şi cum se explică seria de achiziţii realizate în plină criză

Autor: Adrian Seceleanu, Magraon Andreea

25.10.2010, 23:09 2563

Rezervele de cash şi prudenţa din cei aproape 10 ani în care economia a crescut exploziv şi acum deciziile de a investi într-un moment în care piaţa a atins un punct atât de slab încât o scădere este puţin probabilă, sunt, pe scurt, elementele-cheie ale strategiei care face din Asesoft un câştigător al crizei, spune Sebastian Ghiţă, antreprenorul care a pus pe picioare un conglomerat cu un business anual de peste 300 mil. euro în IT&C şi electro-retail şi care se extinde şi spre comunicaţii, media, energie eoliană, imobiliare şi vin.

"Am ajuns în această poziţie prin prudenţa din primii ani, iar acum prin decizia de a intra în businessuri ca eMag sau Flanco", spune Ghiţă, care pune decizia de a investi pe faptul că acum se pot face preluări ieftine, când piaţa este jos. "Cred că dacă mergem mai jos de atât nu vom mai exista ca ţară. Piaţa este suficient de jos astfel încât să mă aştept la o revenire, la o reluare a creşterii." Şi adaugă: "Am avut în ultimii ani o profitabilitate foarte bună şi am fost foarte atent cu cash-ul, nu l-am risipit aşa cum au procedat alţii".

Cea mai mare companie din grup, Asesoft Distribution, a închis 2008, anul la finalul căruia multe dintre companiile din IT au început să se clatine pe fondul prăbuşirii cererii, cu un profit net de 2 mil. euro şi rulaj mai mare decât în urmă cu un an.

Profitul net anunţat pe 2008 de Asesoft Distribution contrasta cu ceea ce se întâmpla pe piaţă: Ultra Pro - liderul de atunci al retailului IT&C - începea să dea semne de slăbiciune, anunţând insolvenţa şi ieşirea completă de pe piaţă. Dispariţia din joc a Ultra Pro, un business de 68 mil. euro, lasă în urmă pierderi pentru bănci şi companii de distribuţie IT&C (printre care nu se afla şi Asesoft). Căderea pieţei este însă atât de puternică, încât şi retailerul online eMag simte din plin criza, deşi de pe piaţă dispăruse chiar liderul. După ce în martie preluase distribuţia IT&C de la Flamingo - o altă companie aflată în dificultate, Asesoft dă din nou lovitura preluând pachetul majoritar al eMag. În 2010, Asesoft preia şi pachetul majoritar al electro-retailerului Flanco

În acest context, Ghiţă estimează că grupul de companii pe care îl controlează va ajunge la un rulaj de peste 330 mil. euro în 2010. "Principalele trei companii din grupul Asesoft vor avea un rulaj de peste 330 de milioane de euro în acest an: eMag - 100 de milioane de euro, Asesoft Distribution - 150 de milioane de euro iar Flanco - probabil 80 de milioane de euro, nu cred că va ajunge la 100 de milioane de euro. La acestea se adaugă şi celelalte companii din grup".

Dincolo de "flerul" sau "norocul" de a nu pierde bani din insolvenţe spectaculoase precum cea a Ultra Pro, stabilitatea grupului Asesoft, inclusiv în perioada de recesiune, vine şi din numeroasele contracte cu statul ale firmelor lui Sebastian Ghiţă. Nu este o noutate, afacerile cu statul fiind o constantă în businessul lui Ghiţă încă din perioada de început a Asesoft, şi indiferent de partidul aflat la guvernare.

Patronul Asesoft nu ascunde de altfel faptul că "fiecare dintre cele trei partide politice principale din România a fost sponsorizat de grupul Asesoft". Ghiţă spune că a făcut acest lucru pentru că "partidele trebuie ajutate". Explicaţia donaţiilor şi către PSD şi către PDL şi PNL? "Asta înseamnă să fii imparţial, să fii cu toată lumea. Donaţiile făcute se înscriu în limitele legale şi le găsiţi în Monitorul Oficial." O evaluare sumară a afacerilor cu statul făcute din 2007 până acum de companiile lui Sebastian Ghiţă, singure sau în colaborare, arată că valoarea contractelor este de aproape 64 mil. euro, conform datelor de pe elicitatie.ro. Un atu important în relaţia cu băncile şi un factor de stabilitate pe o piaţă imprevizibilă.

Patronul Asesoft declara însă încă din 2008 că nu vede de ce există voci care consideră dubioase sau suspecte afacerile cu statul. "Cine să facă afaceri cu statul român? Nemţii? Eu m-am născut aici, am crescut aici, am fost educat de familia mea, de statul român... cine să muncească pentru el?". El spunea că nu l-a învăţat nimeni că afacerile cu statul pot fi o cale sigură spre succes: "Legislaţia României obligă orice instituţie a statului să facă anunţuri publice în Monitorul Oficial şi mai târziu pe Sistemul Electronic de Achiziţii Publice cu privire la licitaţiile care au loc".

În ceea ce priveşte averea personală - evaluată la sume care variază între 35 şi 120 mil. euro, Ghiţă spune că totul este relativ câtă vreme nu există cineva care să ofere efectiv banii pentru active. "Dacă acum ar veni cineva să cumpere toată averea mea, probabil un extraterestru în actualul context, atunci probabil că aş vinde foarte scump. Dar dacă nu ar veni nimeni, atunci nu ar exista o valoare a averii. Chestiunea cu averea este ceva mai degrabă de show, este ceva relativ".

Cărţile de vizită realizate la 15 ani pentru diverşi manageri din Ploieşti reprezintă momentul în care "antreprenorul" Sebastian Ghiţă a intrat în scenă. A fost momentul în care viitorul om de afaceri şi-a creat "relaţii" în mediul de business din oraş, explică Ghiţă importanţa acordată acestui moment. Expansiunea afacerilor sale începe însă la finele anilor '90, când pune pe picioare compania Asesoft, cu care începe să participe la licitaţiile IT anunţate în Monitorul oficial.

Prudenţa din anii de expansiune şi atenţia de a avea mereu la îndemână cash sunt foarte importante în evoluţia grupului, insistă Ghiţă. Intrând în criză cu cash, bilanţuri fiscale bune şi o relaţie de lungă durată cu băncile, Asesoft a fost singurul grup local care a putut acţiona pentru a înghiţi mai mulţi jucători din electro-retail, singurul segment din comerţ care s-a consolidat în criză prin mişcările în ofensivă ale unor antreprenori locali şi nu ale multinaţionalelor.

Dacă în comerţul alimentar sau cel de fashion "rechinii" s-au dovedit a fi până acum lanţurile străine de magazine care au înghiţit afaceri construite de investitori locali, în electro-retail modelul de antreprenoriat încă rezistă la vârful clasamentului.

Sebastian Ghiţă şi Iulian Stanciu, cei doi oameni din spatele Asesoft Distribution, sunt antreprenorii cei mai activi în criză din retail. Prin trei tranzacţii derulate în ultimul an şi jumătate, ei au ajuns pe primul loc în comerţul electronic local, cu afaceri de 185 mil. euro în magazine şi în mediul online, potrivit estimărilor acţionarilor pentru 2010. Spre comparaţie, noii săi competitori Altex şi Domo au avut cifre de afaceri între 170-180 mil. euro anul trecut.

Ce companii controlează Sebastian Ghiţă

  • Asesoft Distribution - cea mai mare companie de distribuţie IT&C de pe piaţa locală, cu afaceri estimate anul acesta la 144 de milioane de lei. Reprezintă 65% din grupul Asesoft.
  • Asesoft International - integrator de sisteme şi soluţii de automatizare a avut afaceri de aproape 20 de milioane de euro.
  • Asesoft Services - furnizor de servicii profesionale IT.
  • Asesoft Smart - integrator de sisteme IT.
  • Asesoft WorldWide - furnizor de soluţii pentru companii internaţionale.
  • Asesoft Web- companie nou-înfiinţată prin care a preluat luna trecută 60% din retailerul Flanco.
  • Asesoft Net - furnizor de soluţii web pentru companii. Deţine comparatorul de preţuri shopmania.
  • TeamNet International - furnizor de soluţii IT pentru companii
  • 2k Telecom - furnizor de servicii de date.
  • Infratel Net - distribuitor de echipamente pentru telecomunicaţii.
  • 360 revolution - companie specializată în organizarea de evenimente şi închirieri de echipamente.
  • eMag - cel mai mare retailer online de pe piaţa locală cu afaceri estimate la 100 de milioane de euro în acest an. A fost preluat anul trecut în proporţie de 51% de către Asesoft Distribution.
  • Rotherfield Properties - producătorul de vinuri cu capital englez care deţine mărcile North Ridge şi Idle Rock.
  • Podgoriile Tohani şi Basket Club Asesoft - echipă de baschet.
  • Corni Eolian - companie din domeniul energiei eoliene pe care Ghiţă o deţine alături de alţi trei investitori.

Istoricul achiziţiilor Asesoft

  • Aprilie 2008: Asesoft Distribution preia 50% din Combox Delivery, distribuitor IT, pentru 2 milioane de euro.
  • Martie 2009: Asesoft Distribution a preluat partea de distribuţie indirectă a Flamingo.
  • Aprilie 2009: Asesoft Distribution a preluat 51% din eMAG, în prezent cel mai mare retailer online de pe piaţa locală.
  • Septembrie 2010: Asesoft a preluat retailerul Flanco.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO