ZF 24

Cum a ajuns un moldovean în epicentrul furtunii globale care a lovit Facebook. Alexandru Kogan, cel care a extras 50 de milioane de profiluri din Facebook pentru Cambridge Analytica, este un psiholog născut în Republica Moldova, cu şcoli în SUA şi Hong Kong

Cum a ajuns un moldovean în epicentrul furtunii globale...

Autor: Adrian Seceleanu

22.03.2018, 00:05 2307

♦ Compania care lucrează pentru companii şi partide politice din întreaga lume pretinde că poate „schimba comportamentul audienţei” folosindu-se de cantităţi uriaşe de date personale şi metode ştiinţifice.

Compania londoneză Cambridge Analytica (CA), aflată în centrul scandalului care a lovit puternic în Facebook şi riscă să declanşeze un val de reglementări mai dure pentru companiile de tehnologie la nivel global, este o firmă care lucrează pentru firme private şi partide politice, cărora le promite că poate determina schimbarea comportamentului pentru audienţele vizate, scrie The Guardian.

Cambridge Analytica susţine că dacă are la dispoziţie cantităţi mari de date pe care le combină cu metode ştiinţifice poate identifica oameni sau organizaţii pe care le poate ţinti cu campanii de marketing pentru a le influenţa / modifica opiniile. Compania colectează aceste date dintr-o varietate de surse, incluzând şi reţeaua socială Facebook, dar şi alte metode.

Reporteri sub acoperire ai postului TV britanic Channel 4 News s-au întâlnit cu directori ai CA şi i-au înregistrat descriind tactici ale companiei care ar merge mult mai departe decât cele din prezentările oficiale, pentru a obţine discreditarea contracandidaţilor electorali inclusiv prin „plantarea” de „fete frumoase din Ucraina” lângă locuinţele acestora sau realizarea unor tranzacţii care să poată fi calificate ulterior drept mită sau corupţie.

Mark Turnbull, managing director al CA, le-a spus că firma lucrează cu temerile oamenilor, pe care poate aceştia nici nu le conştientizează. „Speranţa şi frica, acestea sunt cele două motoare principale care motivează oamenii să preia informaţii, iar multe dintre aceste frici sau speranţe nu sunt nici măcar exprimate sau conştientizate - pentru că nu ştii că îţi este frică până când nu vezi ceva care să îţi trezească această reacţie. (…) Nu are niciun rost să lupţi în campanii electorale pe baza faptelor, pentru că totul este legat de emoţii. (…) Noi doar punem informaţii în sistemul circulator al internetului şi le vedem cum cresc, le mai dăm un imbold din când în când ca şi cum am avea o telecomandă. Totul trebuie să aibă loc fără ca votanţii să-şi dea seama că este propagandă, trebuie să fim subtili.” Reporterii au pretins că reprezintă un politician din Sri Lanka.

Cambridge Analytica s-a format în 2013 prin desprinderea de o companie mai mare, SCL Group, care oferă servicii similare la nivel global.

Într-un interviu pentru site-ul Contagious, Alexander Nix - fondatorul Cam­bridge Analytica declara că a înfiinţat compania pentru a profita de „vidul de pe piaţa de servicii politice pentru Partidul Republican”, care a devenit evident în momentul în care Mitt Romney a fost învins în alegerile prezidenţiale americane din 2012.

“Democraţii sunt cei care au condus revoluţia hi-tech, iar zone precum analiza datelor şi atragerea audi­enţelor în discuţii pe platforme digitale au fost zone în care Repu­blica­nii nu au reuşit să ţină pasul. Am văzut o oportunitate aici”, explica Nix.

Cum a ajuns Cambridge Analytica în centrul atenţiei? În anul 2014, 50 de milioane de profile de pe reţeaua socială Facebook au fost extrase de Aleksandre Kogan, un psiholog născut în Republica Moldova dar care a ur­mat şcoli din SUA şi Hong Kong şi tră­ieşte acum la Londra. Kogan a extras datele folosind o aplicaţie care a cules date de pe platforma Facebook, dar nu doar de la utilizatorii care au fo­lo­sit aplicaţia ci şi de la toţi prietenii lor.

Kogan avea un contract care prevedea partajarea acestor date cu Cambridge Analytica. Christopher Wylie, un fost angajat al CA care a dezvăluit aceste informaţii presei, susţine că majoritatea datelor personale au extrase fără aprobarea utilizatorilor. Cambridge Analytica a folosit acele date pentru a construi un software puternic cu ajutorul căruia să prezică şi să influenţeze rezultatul voturilor de la alegerile din SUA. Practic, CA a construit o “maşină de propagandă full service” folosind aceste date. Wylie susţine că Alexander Nix a minţit atunci când a fost audiat de parlamentari britanici şi a susţinut că firma sa nu foloseşte date de pe Facebook.

Înainte ca Facebook să îl suspende pe Aleksandr Kogan de pe platformă, reţeaua socială a avut o relaţie suficient de strânsă cu cercetătorul născut în Republica Moldova încât să îi ofere un set de date agregate, anonimizate privind 57 de miliarde de “prietenii” de pe Facebook, conform The Guardian.

Facebook a oferit setul de date pentru “fiecare prietenie formată în anul 2011 în fiecare ţară din lume la nivel naţional agregat” laboratorului lui Kogan din cadrul Universităţii din Cambridge pentru un studiu privind prieteniile la nivel internaţional care a fost publicat în 2015. Doi angajaţi ai Facebook au fost nominalizaţi drept co-autori ai studiului alături de cercetători de la mai multe universităţi. Kogan publica la acea dată sub numele Aleksandr Spectre.

“Volumul copleşitor de date privind cele 57 de miliarde de <<prietenii>> indică o relaţie pre-existentă. Nu este ceva comun ca Facebook să partajeze asemenea dată. Acest lucru indică existenţa unui parteneriat bazat pe încredere între Facebook şi Aleksandr Kogan/Spectre”, a comentat Jonathan Albright, director de cercetare în cadrul centrului Tow pentru jurnalism digital.

Robert Mercer, un suporter cheie al preşedintelui american Donald Trump, care a şi contribuit financiar la campania lui electorală, a finanţat cu 15 mil. dolari Cambridge Analytica. Mercer a finanţat şi site-ul de dreapta Breitbart, a fost prezentat către echipa CA de către Steve Bannon, care a fost în boardul companiei în perioada 2014-2016 şi a fost şi şeful campaniei electorale derulate de Donald Trump şi directorul său de strategie.

Cambridge Analytica a lucrat pentru trei candidaţi la alegerile americane, printre care şi Donald Trump. Compania se descrie pe pagina sa web drept capabilă să analizeze milioane de informaţii pentru a identifica cei mai uşor de influenţat votanţi şi subiectele de care acestora la pasă cel mai mult pentru a le trimite mesaje care să îi determine să “treacă la acţiune”. Votanţii din 17 state americane au fost chestionaţi zilnic iar platforme de publicitate online şi reţele sociale au fost utilizate pentru a le transmite mesaje. Compania susţine că astfel a determinat o creştere a donaţiilor pentru campanie şi a contribuit la victoria lui Trump. P parte dintre datele utilizate în acest scop provin de pe Facebook şi au fost extrase de aplicaţia lui Kogan.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO