Business Hi-Tech

CA-ul Telekom România discută planul de reorganizare şi o nouă organigramă. Dispută între sindicate: “Ştie toată lumea că ne mişcăm mai greu” vs. “O procedură greoaie necesită simplificare nu concedieri”

CA-ul Telekom România discută planul de reorganizare...

Autor: Adrian Seceleanu

24.04.2017, 23:59 6206

Consiliile de administraţie ale principalelor companii din grupul de comunicaţii fixe şi mobile Telekom România, un business de 1 miliard de euro pe an, se vor reuni în dimineaţa zilei de marţi, 25 aprilie, pentru a avea o nouă discuţie despre planul de reorganizare al grupului, în cadrul căreia ar putea fi prezentată inclusiv o nouă organigramă care ar urma să contribuie, odată ce aceasta este aprobată şi apoi implementată - potrivit echipei de top management, la eficientizarea activităţii fostelor companii Cosmote şi Romtelecom.

“Mâine este progamată şedinţa de CA în cadrul căreia CEO-ul va prezenta cadrul general, care marchează intrarea în etapa a doua de realizare a proiectului <<New Telekom>>”, a declarat pentru ZF Ioan Andrei, preşedintele Sindicatului Naţional din Telecomunicaţii (SNTc). Organizaţia reprezintă, potrivit lui Andrei, 80% dintre angajaţii întreg grupului Telekom România şi este unicul semnatar al contractului colectiv de muncă (CCM) din cadrul companiilor.
“Şedinţa CA este confirmată pentru mâine 25 aprilie 2017 şi va avea loc la sediul fostei Romtelecom din clădirea City Gate - Bucureşti”, a declarat pentru ZF şi Florin Bica, preşedintele Sindicatului Naţional Telecomunicaţii Mobile (SNTM), organizaţie sindicală afiliată BNS şi care este reprezentativă la nivelul unităţilor Telekom Mobile Communications (fostul Cosmote), Germanos Telecom Romania şi Sunlight România. În cadrul grupului Telekom funcţionează şi alte sindicate înafara celor două menţionate.

Omul greoi care se mişcă lent

Proiectul de reorganizare “New Telekom” a fost anunţat public de directorul general Miroslav Majoros în cadrul unui interviu pentru ZF, acordat în luna februarie. El a declarat atunci că grupul Telekom România trebuie să-şi schimbe rapid structura şi modelul operaţional „greoi“ - asemnător unei „instituţii de stat“ - după care funcţionează în prezent pentru a fi capabil să ia decizii rapid şi pentru a putea lansa o ofensivă comercială care să-i permită să stopeze declinul veniturilor şi al cotei de piaţă cu care cel mai mare grup de comunicaţii fixe şi mobile se confruntă de mai mulţi ani. Nu suntem în poziţia în care să putem obţine rezultate semnificativ mai bune doar printr-un program de reducere a costurilor, ci avem nevoie de o transformare de ansamblu, de o regândire a proceselor de business şi de o organizaţie mai puţin stufoasă, în care deciziile să poată fi luate rapid, pentru a supravieţui competiţiei acerbe de pe piaţa de telecom din România, a explicat Majoros. “Compania pare acum un om greoi care se mişcă lent. Cred că trebuie să devenim mai zvelţi, să ne antrenăm pentru a intra în formă”, a sintetizat el planul.

De la momentul anunţării în public a planului de reorganizare, compania a făcut o primă mutare comercială agresivă, ieşită din tiparele cu care obişnuise după rebranding şi mai apropiată, ca spirit, de perioada Cosmote, când compania creştea puternic.

Grupul nu a mai oferit alte detalii despre planul de reorganizare, însă procesul a avansat, conform planului enunţat de Majoros. Grupul Telekom a mai primit însă în această perioadă o lovitură, rămasă neobservată de mass-media, inclusiv cea de specialitate: compania de cablu RCS&RDS a raportat pe 19 aprilie că a obţinut anul trecut la venituri de 615 mil. euro un profit operaţional (EBITDA) de 202 mil. euro de la operaţiunile din România, depăşind astfel grupul fostelor companii Cosmote şi Romtelecom care a raportat un EBITDA de 175 mil. euro la un business de 985 mil. euro.

Şedinţa de CA de marţi ar putea aduce o serie de clarificări asupra paşilor următori şi asupra schimbărilor pe care administraţia le consideră oportune, propunerile putând avea inclusiv forma unei noi organigrame. Schiţarea unei noi organigrame ar constitui o bază de evaluare a amplorii pe care o va avea procesul de reorganizare, din punct de vedere al numărului de departamente afectate şi a numărului de manageri care şi-ar putea pierde poziţiile, oferind astfel claritate inclusiv în interiorul organizaţiei - majoritatea managerilor şi a oamenilor care ocupă poziţii de execuţie fiind în situaţia de a se întreba de aproape două luni dacă postul pe care îl ocupă va fi vizat sau nu de schimbări. De notat este că grupul, şi în special fostul Romtelecom, sunt unele dintre cele mai experimentate organizaţii din industrie din punct de vedere al restructurărilor şi reorganizărilor, companiile trecând prin mai multe procese dure de acest tip, cele mai severe fiind cele din perioada 2008-2011.

Ce se va discuta la şedinţa Consiliului de administraţie de marţi?

“Din surse diverse, conducerea unică a companiilor urmează ca în şedinţa CA de mâine să valideze noua organigramă a companiilor distincte legal şi fiscal între ele, prin care circa 500 de manageri îşi vor pierde funcţiile şi/sau locurile de muncă”, susţine Florin Bică, preşedintele SNTM.
Şedinţa de CA marchează trecerea la o nouă etapă a aplicării proiectului, în care este prematură discuţia despre numărul de oameni afectaţi, spune Ioan Andrei, preşedintele SNTc.
“În cadrul şedinţei CA CEO-ul Miroslav Majoros va prezenta cadrul general al proiectului, care marchează intrarea în etapa a doua de realizare a proiectului <<New Telekom>>. Dar cred că nici mâine nu se va putea spune concret câţi oameni vor pleca în urma procesului de reorganizare. Vor fi prezentate business case-uri pentru schimbările propuse”. Este clar însă că procesul va afecta şi manageri şi oameni cu funcţii de execuţie, adaugă Andrei. “O parte dintre actualii manageri, şi în special de nivel 2 şi 3 vor fi afectaţi pentru că va fi o reducere a numărului total de poziţii de acest tip. Este clar că proiectul de reorganizare va afecta o parte dintre persoanele cu poziţii de management din segmentul mediu şi superior. De asemenea va fi afectat şi personalul de execuţie.”

Reprezentanţii grupului Telekom România nu au răspuns întrebărilor ZF, transmise la finalul programului de lucru de luni, legate de acest subiect. 


“Nu cred 100% în proiect, dar toată lumea ştie că ne mişcăm mai greu decât competitorii noştri. Există un întreg ciclu de proceduri şi acolo va lovi reorganizarea cu scopul de a simplifica”

Schimbările propuse prin planul de reorganizare ar trebuie să afecteze în sens bun operaţiunile grupului, în condiţiile în care este clar că fostele Cosmote şi Romtelecom se mişcă mai greu în raport cu rivalii săi, afirmă, Ioan Andrei, care adaugă, totuşi, că are rezervele sale în legătură cu proiectul.

“Eu nu cred în proiect 100%, dar principiile care au stat la baza demarării acestuia pleacă de la niste sesizări pe care şi noi ca sindicat, semnatar al Contractului Colectiv de Muncă, le-am semnalat de mai mult timp. Despre ce este vorba? Noi ne mişcăm în interiorul companiei - şi asta o ştie toată lumea - mult mai greu decât competitorii noştri. Procesul de livrare a serviciilor unor clienţi, şi când spun clienţi nu mă refer la cei individuali ci la proiecte de dimensiuni medii şi mari, este unul lung. Degeaba se duce vânzătorul nostru la un dezvoltator imobiliar, până se face proiectul de fezabilitate, până se aprobă, vin alţii, vând şi instalează în cel mult 30 de zile, perioadă în care la noi încă se strâng semnaturi în vederea aprobării proiectului. Este unul dintre motivele principale ale proiectului. Piaţa de telecom din România este total atipică de ceea ce este în Europa: nu este doar cea mai sălbatică şi poate una dintre cele mai puţin reglementate şi permisive în raport cu construcţia de reţele (urban/rural). Pe fond acest proiect de reorganizare vizează în primul rând simplificarea procesului de decizie în interiorul Telekom astfel încât să se scurteze foarte mult procesul de decizie, astfel încât de la momentul cererii până la cel al instalării să ne apropiem şi noi de ceea ce face concurenţa de la RCS&RDS şi UPC. Noi am rămas şi cu o structură mai stufoasă exact pe segmentul dintre vânzător şi tehnicianul care face livrarea serviciilor. De la momentul cererii până la cel în care tehnicianul execută lucrarea există un întreg ciclu de proceduri şi acolo va lovi reorganizarea cu scopul de a simplifica procesul de vânzare si livrare a serviciilor, astfel încât timpul de instalare să se scurteze foarte mult”, a declarat Ioan Andrei.

Ce priorităţi are SNTc în procesul de reorganizare? “Eu ca preşedinte de sindicat am câteva priorităţi în legătură cu felul în care administraţia Telekom va pune în aplicare procesul. Din punct de vedere al legislaţiei să mi se dovedească faptul că metoda de selecţie se va face pe principii profesionale, şi ulterior - sociale.” Ce urmează după şedinţa de mâine a CA? “Mâine, după şedinţa CA, Sindicatul Naţional din Telecomunicaţii ca partener semnatar al CCM, va fi invitat la o întâlnire cu directorul general şi o parte din echipa de implementare a proiectului pentru o prezentare a documentelor care urmează să fie dezbătute în CA. Ştim că această întâlnire va avea loc pe data de 2 sau 3 mai. Noi avem prevăzut în CCM că administraţia este obligată cu minim 20 de zile de a pune în practică schimbările să ni se comunice şi să fim consultaţi în legătură cu procesul de selecţie.”

Pe de altă parte, Florin Bica, preşedintele SNTM, care are o poziţie dură în raport cu planurile managementului Telekom - punând în discuţie metodele de testare ale angajaţilor şi lipsa de informaţii despre procedură, susţine că modalitatea de derulare a proiectului încalcă reglementări din domeniul relaţiilor de muncă.

Reprezentanţii Ministrului Comunicaţiilor nu au răspuns solicitării ZF, transmise la finalul programului de lucru de luni, de a oferi detalii despre obiectivele reprezentanţilor săi la şedinţa CA de marţi.

Update. Florin Bica, preşedinte SNTM: "Concedierea salariaţilor în perioada anilor Deutsche Telekom nu a dus la creşterea flexibilităţii şi a competitivităţii companiilor. O procedură greoaie necesită simplificare şi eficientizare nu concedieri "

În completarea punctului de vedere transmis ieri către ZF, Florin Bica, preşedintele SNTM a criticat, marţi, intenţiile echipei de management a grupului Telekom de reducere a personalului, dar şi punctul de vedere al celuilalt sindicat menţionat în articol.

“SNTM solicită ferm soluţii viabile ale conducerii unitare a companiilor si nu decizii de concediere a personalului rămas, dar şi transparenţă şi respectarea legislaţiei în materie, în cazul în care acestea se impun. SNTM consideră că reorganizarea personalului şi procedurile interne de business sunt coordonate distincte şi nu au cauzalitate între ele. O procedură greoaie necesită simplificare şi eficientizare, măsuri care ţin exclusiv de managementul de top şi nu de managementul inferior acestuia şi nici a personalul de execuţie. SNTM este semnatar al CCM aplicabil pentru companiile Cosmote, Germanos si Sunlight, companii distincte legal şi fiscal, atât între ele cât şi faţă de fosta Romtelecom. SNTM se delimitează de punctul de vedere exprimat de dl. Andrei Ioan pentru simplul motiv că reprezintă o organizaţie de structură diferită, cu alte proceduri şi alte relaţii de muncă”.

Şeful sindicatului a pus din în discuţie şi diferenţele existente între companiile din grup: “SNTM consideră ca ceea ce poate să fie valabil pentru fosta Romtelecom nu este o realitate şi pentru companiile Cosmote, Germanos si Sunlight. Ca un simplu exemplu, în anul 2013 la preluarea de către Deutsche Telekom, numărul salariaţilor Cosmote era de 1336 de angajaţi. La acel moment „Cosmote” reprezenta un competitor adevărat, cu o creştere vizibilă în piaţa de profil. Astăzi, numărul salariaţilor este cu puţin peste 700 de angajaţi, adică o scădere drastică de personal cu peste 45% în doar 4 ani de acţionariat Deutsche Telekom. Timp în care managementul unic impus de Deutsche Telekom nu a reuşit sa menţină nici performanţa, nici market share-ul fostei Cosmote, dar nici planurile ambiţioase de extindere a afacerilor Germanos şi Sunlight.  SNTM considera, ca măsura concedierii sub diverse forme, aplicata de managementul unic al Deutsche Telekom pe parcursul ultimilor ani, prin care un număr de cca. 600 de angajaţi si-au pierdut locurile de munca, nu a dus la creşterea competitivităţii, dimpotrivă, acest fapt arata ca managementul unic a gestionat deficitar resursele umane, dar şi cele financiare. Concedierea salariaţilor în perioada anilor Deutsche Telekom nu a dus la creşterea flexibilităţii şi a competitivităţii companiilor, ci, mai mult decât atât, pierderea a peste 45% din personal a creat situaţii în care cei puţini rămaşi au trebuit să suplinească pierderea personalului şi să muncească suplimentar, timp în care Deutsche Telekom nu a reuşit să performeze prin planurile de investiţii, nici pentru personalul rămas, nici pentru clienţii săi, motiv pentru care suntem in situaţia de astăzi. De aceea, poziţia SNTM şi BNS este distinctă şi diferită de poziţia comuna a SNTc şi a managementului unic al companiilor cu acţionariat DT-OTE-MCSI.”

Update 2. Ce spune Telekom

Reprezentanţii grupului de companii Telekom România au răspuns, marţi, întrebărilor transmise luni seara de ZF în legătură cu şedinţa Consiliului de Administraţie, oferind însă puţine date despre agenda întâlnirii.

“Grupul de companii Telekom Romania caută constant soluţii pentru optimizarea operaţiunilor, cu scopul de a opera eficient pe piaţă. În acest context şi oricând este necesar, echipa de management informează Consiliul de Administraţie privind programele de transformare care urmăresc obiectivul menţionat anterior”, au spus reprezentanţii Telekom.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO