Business Hi-Tech

Craciunul a mai atenuat prabusirea vanzarilor de electronice si electrocasnice

Craciunul a mai atenuat prabusirea vanzarilor de electronice si electrocasnice
15.02.2010, 23:05 54

In sectorul IT vanzarile au scazut cu 53,5% in ultimul trimestrual anului trecut comparativ cu aceeasi perioada a lui 2008,ajungand la 120 de milioane de euro, potrivit unui raport alcompaniei de cercetare GfK Romania despre evolutia vanzarilorbunurilor de folosinta indelungata in 2009.

Lanivelul intregului an, vanzarile de produse IT au avut un declin de51,6%, fiind unul dintre sectoarele cu cea mai proasta evolutiedintre cele monitorizate de GfK. Cea mai mare scadere a avut-o anultrecut segmentul echipamentelor de birou, 53,8%.

Potrivit studiului companiei de cercetare, in ultimul trimestruechipamentele de birou au totalizat vanzari de 13 milioane euro, cu30% in crestere fata de al treilea trimestru al anului 2009.

Piata de echipamente telecom (care urmareste in principalvanzarile de telefoane mobile) a scazut cu 33,7% comparativ cu alpatrulea trimestru al anului 2008, atingand o valoare de 73milioane euro. Desi piata de telecomunicatii s-a redus cu 30,1%, intrimestrul patru, in perioada sarbatorilor de Craciun s-au cumparatproduse in valoare de 73 milioane euro, cu 20% mai multe comparativcu vanzarile din iulie-septembrie. "Producatorii si-au largitportofoliul cu telefoane mobile si smartphone-uri touchscreen,incurajati fiind de utilizarea tot mai larga a internetului, ajocurilor, a mesageriei instant si a functiilor de fotografiere",se arata in studiul GfK.

In 2009, romanii au achizitionat electrocasnice mari in valoarede 334 milioane euro, ceea ce reprezinta o scadere de 37% fata de2008, preferintele acestora indreptandu-se catre produsele cu otehnologie mai putin avansata. Vanzarile din perioada sarbatorilorde iarna au reusit sa salveze insa T4, valoarea electrocasnicelormari vandute fiind de 93 mil. euro, cu 66% mai mult fata detrimestrul al treilea. Cele mai cautate produse au fost cele dingamele tv-audio, in scadere cu 30% in luna decembrie 2009 fata deaceeasi perioada a anului anterior, si jocurile, cu vanzari deaproape doua ori mai mari fata de noiembrie 2009 si un nivelapropiat fata de ultima luna din 2009. Pentru televizoarele cuplasma si LCD, sistemele audio si home cinema si media playereleportabile, comparatia cu noiembrie2009 arata ca valoarea vanzarilor aproape s-a dublat in decembrie2009. Vanzarile electrocasnicelor mici au scazut in 2009 cu 23,6%,ajungand la 71 mil. euro, cele mai afectate produse fiindaspiratoarele.

Sectorul foto a consemnat in 2009 o scadere de 45%, in principaldin cauza slabelor evolutii ale segmentului compact, potrivitstudiului companiei de cercetare.

Tot mai multe telefoane cu touchscreen

Piata de telecomunicatii s-a redus cu 30,1%, in T4, dar inperioada sarbatorilor de Craciun s-au cumparat produse in valoarede 73 milioane euro, cu 20% mai multe comparativ cu vanzarile diniulie-septembrie. "O caracteristica a carei importanta a crescut pepiata de telefonie mobila este cea de touchscreen. Producatoriisi-au largit portofoliul cu telefoane mobile si smartphone-uritouch screen, incurajati fiind de utilizarea tot mai larga ainternetului, a jocurilor, a mesageriei instant si a functiilor defotografiere", se arata in studiul GfK.

Vanzari mai mici cu 51,6%

Sectorul IT a cunoscut vazari mai mici cu 51,6% anul trecutcomparativ cu 2008. De asemenea, vanzarile din ultimul trimestru alanului trecut au scazut cu 53,5% comparativ cu aceeasi perioada alui 2008, ajungand la 120 de milioane de euro, potrivit GfKRomania. "In ciuda faptului ca sarbatorile de iarna au contribuitla cresterea vanzarilor, scaderea puterii de cumparare a oamenilorcauzata de scaderea veniturilor si de resursele financiare reduse aprovocat diminuarea vanzarilor in valoare, in comparatie cu aceeasiperioada a anului precedent", se arata in studiu.

Vanzari duble in decembrie 2009

Pentrutelevizoarele cu plasma si LCD, sistemele audio si home cinema simedia playerele portabile, comparatia cu noiembrie 2009 arata cavaloarea vanzarilor aproape s-a dublat in decembrie 2009. Anultrecut, romanii au achizitionat electrocasnice mari in valoare de334 milioane euro, ceea ce reprezinta o scadere de 37% fata de2008. Vanzarile din perioada sarbatorilor de iarna au reusit sasalveze insa T4, valoarea electrocasnicelor mari vandute fiind de93 milioane euro, cu 66% mai mult fata de trimestrul altreilea.

Scadere de 45%

Sectorul foto a inregistrat in 2009 o scadere de 45%, inprincipal din cauza slabelor evolutii ale segmentului compact, intimp ce ramele foto digitale si camerele D-SLR s-au bucurat deevolutii pozitive pe parcursul anului, insa nu indeajuns pentru aevita un trend puternic negativ. "Vanzarile de Craciun au fostfoarte bune pentru ramele foto digitale. Nivelul achizitiilorpentru aceasta tehnologie potrivita pentru un sezon al darurilor, acrescut cu mai mult de patru ori in decembrie 2009 comparativ culuna precedenta a aceluiasi an", potrivit analizei GfK.

Cea mai mare scadere din 2009

Segmentul echipamentelor de birou a scazut anul trecut cu 53,8%fata de 2008, cea mai mare scadere din toate segmentele studiate deGfK Romania. In ultimul trimestru, echipamentele de birou autotalizat 13 milioane euro, cu 30% in crestere fata de al treileatrimestru al anului 2009. Comparativ cu acelasi trimestru al anului2008, ambele produse din aceasta categorie, imprimantele simultifunctionalele, arata o crestere negativa de 55,4%, potrivitGfK. Scaderea brusca este cauzata in principal de vanzari scazutein sectorul B2B si de indicatorul scazut de incredere alconsumatorilor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO