Business Hi-Tech

Cum vor evolua vanzarile de electronice

07.01.2009, 17:25 32

Cresterea puternica a vanzarilor de electronice de consum inregistrata anul trecut va incetini in 2009, dar aceasta industrie se va comporta net mai bine in conditiile de criza decat majoritatea celorlalte sectoare economice, este concluzia unui amplu studiu realizat de catre Consumer Electronics Association (CEA) si GfK si prezentat ieri la CES Las Vegas.

Valoarea pietei mondiale de astfel de produse va depasi anul acesta pentru prima oara 700 mld. $. CEA a analizat piata americana, in vreme ce GfK a adunat date din celelalte parti ale lumii.
CEA este cea mai mare organizatie a producatorilor de electronice si are ca membri peste 2.200 de companii din lumea intreaga.
Mai precis, ritmul de crestere a vanzarilor mondiale de electronice in 2009 va fi de doar 4,3% fata de 2008, an in care sporul a inregistrat un nivel de 13,7% comparativ cu 2007, a declarat Tim Herbert, senior director research al CEA.
Conform lui Herbert, cresterea vanzarilor pe 2007 fata de 2006 a fost de 14,3%, insa cel mai mare ritm din ultimii ani a fost 2006 versus 2005, de 17,5%.
In acest an se vor vinde la nivel mondial aproximativ 2,5 miliarde de produse electronice de consum, computere, telefoane mobile, GPS, televizoare, playere multimedia etc.
Vanzarile totale sunt previzionate sa atinga anul acesta o valoare de 724 mld. $ fata de 694 mld. $ in 2008 si fata de 611 mld. $ in 2007, respectiv 534 mld. $ in 2006.
In privinta distributiei cotelor pe piata ale electronicelor, Europa de Est conteaza cu 9,3%, Europa Occidentala cu 17,4%, China cu 11%, Japonia cu 7,7%, iar America de Nord cu 20,3%.
Ca tendinta generala pentru acest an, CEA si GfK subliniaza ca pietele BRIC (Brazilia, India, Rusia, China) vor continua sa fie un motor al vanzarilor de electronice de consum.
Performantele Europei de Est si ale Americii Latine vor fi in special bune, in timp ce in China si India cresterea va incetini usor, mai afirma cele doua institutii.
Ponderea "vedetelor" in vanzarile de electronice, telefoanele mobile, in totalul pietei a crescut usor in 2008, la 26,7%, fata de 25,2% in 2007, ca si cea a televizoarelor LCD: 15% (2008), fata de 12,3 % (2007).
In acest an insa, CEA si GfK prevad o diminuare semnificativa a dinamicii telefoanelor mobile. Ritmul de crestere in 2009 va fi de doar 2,1% (1,205 miliarde unitati fata de 1,18 miliarde in 2008). Cresterea 2008 versus 2007 a fost de 13%. Laptopurile, GPS-urile, consolele de jocuri, playerele MP3 si multimedia vor continua sa genereze vanzari puternice.
Vanzarile de laptopuri vor creste in 2009 fata de 2008 cu 8,2% (147 milioane de unitati, fata de 135 de milioane), ceea ce corespunde unei diminuari puternice fata de 2007-2008 (115 versus 135 milioane de unitati, adica un plus de 17,8%).
Cresterea 2007-2006 la aceasta categorie de produse a fost de 19,9%.
Noile computere ultraportabile de tip netbook, fiind prin definitie ieftine, vor trage in jos preturile medii ale computerelor, rezultand un avans mai mic al incasarilor totale, mai afirma cele doua institutii de cercetare.
 
Chinezii cumpara mai mult decat est-europenii
  • Vanzarile de electronice vor inregistra in 2009 cel mai scazut avans din ultimii patru ani: sub 5%, fata de cifrele anterioare de peste 13%
  • Chinezii vor cumpara anul acesta mai multe electronice decat est-europenii si jumatate din cat vor achizitiona consumatorii din America de Nord
  • Vanzarile de mobile si televizoare vor incetini considerabil, in timp ce laptopurile, GPS-urile, consolele si playerele MP3 vor continua sa genereze vanzari puternice.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO