Întreruperea activităţii unei companii şi transferul afacerii pe numele altei firme a devenit un sport naţional în România, în condiţiile în care în perioada 2005-2016 aproximativ 200.000 de companii au intrat în insolvenţă şi peste un milion de companii şi-au întrerupt activitatea, legislaţia din domeniu fiind mult prea permisivă, spune Iancu Guda, preşedintele Asociaţiei Analiştilor Financiar-Bancari din România şi autor al cărţii „De ce eşuează companiile? 10 greşeli şi 100 de soluţii“.
Studiul realizat de Iancu Guda după ana-liza a 100.000 de companii intrate în insolvenţă în ultimii 10 ani scoate la iveală o serie de diferenţe între regiunile României în privinţa cauzelor care au dus la eşec.
În opinia lui, antreprenorii din estul României au greşit cu sufletul şi au pierdut controlul cheltuielilor, lâsându-se pradă iluziei că deţin controlul.
„Am observat aici o creştere cu 12% a cifrei de afaceri a firmelor chiar înainte de a intra în insolvenţă, în paralel cu majorarea pierderilor cu 5-6%. Practic antreprenorii au pierdut controlul cheltuielilor fiind atenţi doar la creştera cifrei de afaceri“, a spus Iancu Guda la emisiunea ZF Live.
În centru, nord şi vest, firmele intrate în insolvenţă au greşit mult pe partea ce ţine de raţiune, au investit greşit, nu au cunoscut piaţa, concurenţa, au greşit la calcule, iar în final profiturile nu au acoperit cheltuielile.
Pe de altă parte, în sudul ţării sunt, crede Iancu Guda, cele mai multe insolvenţe „dubioase“, două treimi din total intrând sub această categorie.
„Practic, aici sunt cele mai multe insolvenţe la cerere (66%), iar 2 din 3 companii insolvente aici sunt deţinute de persoane care au şi alte afaceri sau au pornit alte firme după insolvenţă. De asemenea, sunt tot felul de cheltuieli ale firmei cu o pondere mai mare decât categoria cheltuieli din exploatare. Tot aici se vede cea mai mare scădere la cifra de afaceri pe compania subiect (8%) cuplată cu creşterea cifrei de afaceri pe alte companii din acelaşi grup, ceea ce reflectă de fapt mutări de contracte comerciale pe alte companii“, spune autorul studiului.