Business Hi-Tech

De ce este achiziţia LinkedIn de către Microsoft sortită eşecului? Ultimele tranzacţii gigant ale Microsoft: Nokia, Skype şi Yammer, au fost toate nişte eşecuri răsunătoare

De ce este achiziţia LinkedIn de către Microsoft...

Autor: Ştefan Stan

15.06.2016, 16:12 3093

Pe 13 iunie, Microsoft a bătut palma pentru a cumpăra LinkedIn pentru 26,2 miliarde de dolari, adică 196 dolari per acţiune, 50% peste preţul de închidere din şedinţa de tranzacţionare de pe 12 iunie. Tranzacţia este una dintre cele mai mari din toate timpurile, atât pentru Microsoft cât şi pentru întreaga industrie, şi cel mai probabil va fi cea mai mare de anul acesta.

Aceasta ar putea părea veşti interesante pentru acţionarii Microsoft şi cu siguranţă sunt veşti bune pentru acţionarii LinkedIn. Totuşi, conform unui studiu Harvard, 70-90% dintre achiziţii şi fuziuni sunt un eşec răsunător. Conform Harvard Business Review, afacerile care încearcă să intre în pieţe atât de specificii precum face Microsoft cu LinkedIn sunt cele mai sortite eşecului, scrie Seeking Alpha.

Microsoft deja a ratat cursa pentru reţelele sociale în ultimii zece ani, iar compania vrea să folosească LinkedIn pentru a sări în faţa competiţiei în cel mai nou sector ”trendy”, cel al reţelelor sociale de business, precum Slack sau Hipchat.

Această tranziţie este văzută de Harvard Business Review ca un caz clasic de jucător mare care încearcă să se înghesuie într-o industrie pe care nu o înţelege foarte clar şi pentru care plăteşte miliarde de dolari.

În ultimii ai a evoluat un tipar care arată sumbru: cu cât este mai mare achiziţia, cu atât este mai probabil să eşueze. Dacă ne uităm la ultimele achiziţii ale Microsoft, cum ar fi Skype, Yammer, aQuantative, toate s-au terminat într-un eşec.

Microsoft a cumpărat în 2013 Nokia, într-o achiziţie de peste 7,5 miliarde de dolari, care s-a terminat într-un eşec răsunător. La numai trei ani de la achiziţie, şeful Microsoft Satya Nadella a anunţat concedieri masive la divizia de smartphone-uri cumpărată de la Nokia, precum şi restrângerea activităţilor în piaţa telefoanelor.

În 2011 Microsoft a plătit 8,5 miliarde de dolari pentru Skype, care chiar şi acum este extrem de departe de estimările de venit pe care Microsoft le prognozase.

Yammer nu a mai fost menţionat niciodată, iar aQuantative a fost literalmente aproape în totalitate dezmembrată, după ce Microsoft plătise 6,5 miliarde de dolari pentru ea.

Acţiunile platformei de socializare în business Linkedin, achiziţionată recent de gigantul IT Microsoft, au crescut de la 131 de dolari cât erau vineri la 192 de dolari după anunţul de preluare. Practic acţiunile Linkedin (LNKD) listate pe bursa de la New York, s-au apreciat într-o singură zi cu 47%. Microsoft a scăzut cu 3%.

Microsoft a efectuat cea mai mare achiziţie din istorie, plătind 26,2 miliarde de dolari pentru platforma Linkedin. Tranzacţia e chiar mai mare decât achiziţa Skype de către gigantul IT pentru 8,5 mld. dolari în 2011 şi 7,2 miliarde de dolari pentru diviza de business a Nokia în 2014, scrie presa internaţională.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO