Business Hi-Tech

De la dial-up la fibră optică: Cum a schimbat internetul modul în care se face business în România

02.11.2017, 17:39 4193

În urmă cu 20 de ani nimeni nu îşi imagina că ar putea exista business precum Uber sau AirBnB şi nici măcar că ar putea atrage clienţi prin promovarea pe Google sau Facebook sau că şi-ar putea gestiona afacerea cu ajutorul unor soluţii software care să automatizeze o mare parte din procesele interne şi care să permită accesul la informaţiile critice “on the go”, de pe smartphone sau tabletă.

Toate aceste lucruri au devenit însă posibile odată cu avansul tehnologiei şi dezvoltarea infrastructurii de internet, atât cea fixă, cât şi cea mobilă, accesul la internet ajungând astfel de la conexiunea prin dial-up la conexiunea prin fibră optică sau prin reţele 3G, 4G şi în curând 5G care permit în prezent chiar şi viteze de până la 1.000 Mbps.

“Schimbarea faţă de acum 20 de ani este majoră. Noi în prezent fără acces la internet nici nu avem cum să funcţionăm. Dial-up-ul folosit atunci este complet depăşit. Noi în momentul de faţă avem o reţea de tip VPN prin care <<circulă>> informaţiile din toate filialele, iar aceasta funcţionează prin intermediul internetului. Nici nu îmi mai pot imagina cum ar arăta businessul fără această soluţie care îţi dă acces la informaţii pentru a putea lua decizii rapid”, a menţionat Felix Pătrăşcanu, unul dintre fondatorii FAN Curier, cel mai mare jucător de pe piaţa locală de curierat.

El a adăugat că însăşi flota de curieri nu ar putea să îşi îndeplinească astăzi sarcinile fără acces la internet.

“Curierii sunt dotaţi fiecare cu un dispozitiv cu care scanează expediţii şi care permite vizualizarea în timp real a statusului expediţiei – de la locaţia coletului până la livrarea acestuia destinatarului. Atât noi, cât şi clienţii au acces în timp real la informaţii.” FAN Curier are în prezent o echipă de circa 5.700 de oameni la nivel naţional, din care peste 2.000 sunt curieri, iar aproape 40 de persoane lucrează în cadrul departamentului de IT.

Necesitatea unor astfel de soluţii a venit şi ca urmare a dezvoltării businessului în sine care a fost propulsat tot de dezvoltarea internetului.

“În 1998 când am pornit nu existau toate aceste soluţii, nu era acces la internet de mare viteză şi nici nu erau la fel de multe expediţii ca în prezent. A crescut extrem de mult comerţul online tocmai datorită dezvoltării internetului”, a punctat Felix Pătrăşcanu.

Dezvoltarea infrastructurii de internet în zone rurale în care nu există furnizori şi comercianţi pentru diferite tipuri de produse a permis accesul la acestea prin comerţul online şi serviciile de curierat.

“În prezent, principalul nostru motor de creştere este comerţul online”, a subliniat el.

Totodată, accesul atât de facil la internet şi colectarea şi gestionarea atât de multor date au dus la necesitatea unei securităţi cibernetice mult mai avansate pentru protejarea datelor companiilor şi implicit a businessului.

Industria de curierat nu este singura care s-a transformat radical odată cu dezvoltarea infrastructurii de internet, ci aproape toate domeniile şi-au schimbat modelul de business, inclusiv cea HoReCa.

“În acest moment totul se bazează mai mult sau mai puţin sau se intersectează cu tehnologia internetului. Până şi în zona de restaurante există soluţii în cloud care permit stocarea şi totodată accesul la informaţii în orice moment, de oriunde şi de către oricine care are acces. Acest lucru accelerează şi facilitează accesul la informaţii”, a precizat Cătălin Mahu, proprietarul lanţului local de restaurante La Mama.

Dezvoltarea reţelelor de comunicaţii şi accesul la internet de mare viteză au avut şi au în continuare un impact major în cadrul companiilor - de la cum îşi gestionează afacerea, toate resursele organizaţiei, la modul în care se promovează, atrag şi comunică cu furnizorii şi clienţii.

“Comenzi online facem de foarte mulţi ani, fax-ul nu îl mai folosim de extrem de mult timp, iar telefoanele fixe nu mai există. Eu chiar şi laptopul am început să îl folosesc foarte rar. Am telefonul şi tableta oriunde cu mine şi sunt conectat la tot ceea ce am nevoie”, a subliniat el.

Accesul la internet de pe dispozitive mobile – smartphone şi tabletă, a permis atât facilitarea gestionării unui business, cât şi creşterea acestuia prin noi metode de a ajunge la clienţi.

“Acum 19 ani de zile lumea se bătea să intre în restaurant, acum oamenii folosesc aplicaţii mobile de pe care comandă online.”

Toate aceste procese sunt posibile prin intermediul unor soluţii software de business dedicate firecărui business şi fiecărei activităţi în parte, dar şi accesului la internet.

„Soluţiile de contabilitate, de marcaj, de marketing, toate sunt astăzi conectate la internet”, a menţionat Cătălin Mahu.

Munca şi simplificarea acestor soluţii au fost la rândul lor facilitate de avansul tehnologiei de comunicaţii.

„Eu când am pornit TotalSoft în 1994 nu exista internet şi nici telefon mobil şi nici măcar nu se vorbea de aşa ceva. În anii 1995-1996 prin intermediul internetului exista o soluţie de comunicare mai modernă decât fax-ul. Există însă un dezavantaj enorm. Eu lucram în outsourcing şi trebuia să trimit în străinătate dischete prin DHL cu sursele programelor software. În caz că existau greşeli, trebuia cumpărate alte dischete şi plătit din nou transportul. Ca atare, acurateţea cu care se scria codul era mai mare pentru că nu îţi permiteai să ai multe <<bug-uri>>”, a afirmat Liviu Drăgan, fondatorul TotalSoft, unul dintre cei mai mari dezvoltatori de software din România.

Dezvoltarea tehnologiei şi a infrastructurii telecom nu a avut însă loc brusc, ci a fost un proces evolutiv, derulat pe o perioadă îndelungată.

„Începând cu anul 1998 internetul s-a schimbat complet. Doar semantica mai este aceeaşi, în rest totul este diferit. Internetul s-a schimbat atât de puternic încât ne-a schimbat complet paradigma în care trăim şi în care lucrăm şi dezvoltăm software. Programele de business care au fost concepute la începutul aniilor 1990-2000 nu mai sunt de actualitate  pentru că la ora actuală internetul facilitează accesul oamenilor în toate bazele de date din orice punct din lume, ceea ce înseamnă că informaţia este total distribuită. Dacă înainte în cadrul unei companii businessul acesteia era limitat practic şi lucra un număr redus de oameni în sistem, acum toată lumea accesează informaţia, atât din cadrul companiei, cât şi din lumea întreagă - ceea ce se numeşte <<self-service>>. Internetul a dus acest concept de <<self-service>> la perfecţiune”, a explicat el.

Practic, toate procesele s-au simplificat, cu excepţia asigurării securităţii cibernetice, care a devenit primordială în ziua de astăzi.

„Toate informaţiile sunt accesate în prezent în timp real, ceea ce a făcut ca toate produsele de soft să aibă o cu totul are structură de business. Singurul lucru care s-a complicat foarte mult a fost securitatea pentru că atunci când exista o singură bază de date centralizată pe care lucrau 10 oameni din interiorul companiei acum prin faptul că este deschisă, securitatea este mult mai sofisticată, piratată şi expusă.”

În aceste condiţii, înseşi soluţiile de securitate IT au evoluat într-un ritm alert pentru a ţine pasul cu dezvoltarea tehnologiei şi a putea preveni ameninţările şi atacurile cibernetice.

Acest articol face parte dintr-un proiect editorial susţinut de Vodafone România

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO