Deutsche Telekom şi Orange discută unificarea reţelelor

28 mar 2011 Autor: Adrian Seceleanu

Giganţii telecom Deutsche Telekom (Germania) şi France Telecom (Franţa), care deţin cele mai mari două grupuri de comunicaţii din România, cu afaceri anuale cumulate de peste 2,2 mld. euro, iau în calcul dezvoltarea în comun a reţelelor locale de comunicaţii, miza discuţiilor fiind reducerea cheltuielilor cu câteva zeci de milioane de euro. Discuţiile vizează şi pieţe ca Slovacia şi Austria şi au fost demarate în februarie.


Orange, Cosmote şi Romtelecom, companiile controlate de cei doi giganţi telecom, investesc anual în România, împreună, circa 200 mil. euro, iar o mare parte din sumă, aproximativ 50% din total, este direcţionată către reţele. Este greu de spus exact cât ar putea economisi operatorii fără a şti exact aria de acoperire a reţelei sau tipul şi starea echipamentelor din teren, însă este clar că reducerea ar fi substanţială, spune Michelle Gressani, CEO al filialei locale a producătorului de echipamente telecom Ericsson.
"Utilizarea în comun a reţelei le oferă operatorilor posibilitatea de a reduce substanţial cheltuielile de tip CAPEX sau OPEX. Utilizarea în comun a reţelei de către doi operatori se traduce, de asemenea, prin împărţirea riscurilor asociate implementării şi întreţinerii reţelelor, ducând astfel la diminuarea riscurilor generale", a spus Gressani. Ericsson, cel mai mare producător de echipamente telecom din lume, lucrează şi cu Orange, şi cu Cosmote şi Romtelecom. "Pe lângă posibilitatea de a reduce costurile de operare şi întreţinere a reţelei, utilizarea în comun a reţelei le asigură clienţilor (…) o acoperire mai bună sau posibilitatea de a mări viteza cu care se implementează reţeaua sau cu care se pot lansa servicii noi", mai spune Gressani.


Nivelul economiilor depinde însă foarte mult de cât de apro­piată va fi colaborarea dintre cele două grupuri şi dacă operatorii vor fi dispuşi să lucreze împreună la proiecte mari.
Orange, spre exemplu, a anunţat anul trecut că va investi în acest an în construirea unei reţele 3G în frecvenţa de 900 MHz pentru a oferi internet de mare viteză şi în mediul rural. Compania nu a oferit alte detalii, însă o asemenea investiţie poate ajunge la câteva zeci de milioane de euro, aşa cum a fost şi cazul Vodafone, care a făcut deja acest pas. Întrebarea care se pune este dacă Orange şi Cosmote vor accepta să împartă costurile şi, ulterior, reţeaua pierzând însă concomitent şi avantajul competitiv dat de o investiţie realizată prin forţe proprii. Discuţia este cu atât mai sensibilă cu cât acoperirea reţelelor de comunicaţii mobile este cel mai important criteriu al românilor în alegerea furnizorului de telefonie, potrivit unei cercetări de piaţă a Gallup din anul 2010.


Reacţiile iniţiale ale Deutsche Telekom şi France Telecom arată că ambele părţi sunt tentate de un asemenea pas pe o piaţă dificilă precum România - cu tarife mici şi necesităţi ridicate de investiţii, însă discuţiile sunt delicate şi încă în stadii exploratorii. "Deutsche Telekom evaluează în general toate oportunităţile care ar putea duce la creşterea calităţii serviciilor în paralel cu reducerea costurilor", au spus pentru ZF oficialii grupului german. "Calitatea reţelei este în mod special un diferenţiator important în faţa competiţiei; astfel, circumstanţele particulare din fiecare ţară şi soluţiile posibile trebuie să fie studiate foarte atent."


France Telecom şi Deutsche Telekom discută un "parteneriat tehnic" care ar putea avea implicaţii şi în România, în acest moment discuţiile fiind axate pe "oportunitatea şi tipul sinergiilor viitoare", a declarat pentru ZF şi Mădălina Suceveanu, directorul tehnic al Orange România, precizând însă că nicio decizie nu a fost luată.
"Ca parte integrantă a strategiei de dezvoltare a reţelei şi serviciilor oferite clienţilor săi, Orange România va continua dezvoltarea de parteneriate pe zona tehnică cu ceilalţi operatori de telecom din România. Gradul de maturitate al pieţei de telecom şi provocările legate de asigurarea şi îmbunătăţirea continuă a eficienţei operaţionale, implicit a calităţii serviciilor percepute de clienţi sunt argumentele ce stau la baza acestui tip de colaborări", a declarat Mădălina Suceveanu. "În actualul context Orange România va beneficia în mod direct de parteneriatele strategice agreate la nivelul companiilor-mamă şi în mod particular de colaborarea între France Telecom şi Deutsche Telekom. În acest moment părţile implicate examinează subiectul legat de oportunitatea şi tipul sinergiilor viitoare".


O asemenea operaţiune de unificare a reţelelor nu este atât de simplă precum pare, spune şi Michele Gressani, care are în spate experienţa Ericsson în proiecte ase­mă­nătoare. "Adevărata provocare este de a reuşi să faci două companii rivale să colaboreze eficient", spune el, adăugând: "Utilizarea în comun a unei reţele nu este, cu siguranţă, o sarcină simplă, ci ea reprezintă, mai degrabă, un proces complex ce depăşeşte strict aspectele tehnice şi presupune alinierea culturilor organizaţioanle ale celor doi operatori. Fiecare dintre părţile implicate trebuie să analizeze nu doar efectele pe care o astfel de colaborare le va avea asupra reţelei ei, ci şi efectele ei la nivel de business. Cheia unui acord de succes este ca operatorii să se concentreze pe aspectele ce ţin de business şi să aibă o abordare structurată, ce ia în calcul fiecare element din organizaţia fiecăruia".


Prezenţa celor doi giganţi din telecom în România

Deutsche Telekom

  • Deţine, indirect - prin intermediul grupului elen OTE, controlul companiilor Romtelecom, Cosmote, Zapp şi Germanos. DT are 30% din OTE.

  • Nemţii sunt prezenţi direct în România şi prin alte companii pe care le deţin direct: T-Systems ICT România (servicii IT) şi Combridge (furnizor de servicii de comunicaţii către companii şi consumatori).

  • În anul 2010, rulajul total al firmelor controlate direct şi indirect de Deutsche Telekom în România a fost de aproximativ 1,2 mld. euro. Romtelecom a închis 2010 cu un profit operaţional (EBITDA) de 154,7 mil. euro, în timp ce la Cosmote profitul operaţional a fost de 73,7 mil. euro.

  • Romtelecom are peste 4,6 milioane de abonamente la servicii de telefonie fixă (2,6 mil.), internet (1 mil.) şi televiziune (1 mil.). Compania este numărul unu pe telefonie fixă, numărul doi pe net fix şi al treilea jucător pe TV.

  • Cosmote, numărul trei pe piaţa de telefonie mobilă după veniturile (468,8 mil. euro) şi numărul de clienţi (6,8 milioane) din 2010, coordonează şi compania de comunicaţii mobile Zapp şi retailerul telecom Germanos.

France Telecom

  • Grupul francez deţine în România companiile Orange, numărul unu pe piaţa locală de telefonie mobilă, şi Equant - un furnizor de servicii pentru clienţii business.

  • Orange este cel mai mare operator de telefonie mobilă din România, după veniturile (973 mil. euro) şi numărul de clienţi (10,4 milioane) din 2010. Conform datelor de la Ministerul de Finanţe, Orange a fost în 2009 şi operatorul telecom cu cel mai mare profit net (270,7 mil. euro).

  • Equant a avut în anul 2009 o cifră de afaceri de 17,5 mil. euro şi pierderi de 1,1 mil. euro, conform datelor de la Ministerul Finanţelor. Compania nu a anunţat cifra de afaceri şi profitul pentru anul 2010.

  • Cel mai bun an al Orange în România a fost 2008, când compania a avut venituri de 1,311 miliarde de euro şi un profit net de 438 mil. euro, conform datelor de la Ministerul de Finanţe.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 29.03.2011

 
Cuvinte cheie:
telecomunicaţii
, reţele telefonie
, Deutsche Telekom
, Orange

Campurile marcate cu rosu nu sunt valide!

Comentariul a fost adaugat si va aparea dupa ce va fi moderat!

Comentariile vor fi publicate doar după moderarea acestora de către redactori. Nu vor fi publicate comentariile care conţin injurii, un limbaj licenţios, instigare la încălcarea legii, la violenţă sau la ură, precum şi acuzaţii fără acoperire. De asemenea, pentru o mai bună comunicare, vă rugăm să oferiţi o adresă de mail validă. Vă mulţumim!

zf.ro
Abonează-te la Închide