Business Hi-Tech

Deutsche Telekom şi Orange discută unificarea reţelelor

Deutsche Telekom şi Orange discută unificarea reţelelor

Autor: Adrian Seceleanu

28.03.2011, 23:57 256

Giganţii telecom Deutsche Telekom (Germania) şi France Telecom(Franţa), care deţin cele mai mari două grupuri de comunicaţii dinRomânia, cu afaceri anuale cumulate de peste 2,2 mld. euro, iau încalcul dezvoltarea în comun a reţelelor locale de comunicaţii, mizadiscuţiilor fiind reducerea cheltuielilor cu câteva zeci demilioane de euro. Discuţiile vizează şi pieţe ca Slovacia şiAustria şi au fost demarate în februarie.


Orange, Cosmote şi Romtelecom, companiile controlate de cei doigiganţi telecom, investesc anual în România, împreună, circa 200mil. euro, iar o mare parte din sumă, aproximativ 50% din total,este direcţionată către reţele. Este greu de spus exact cât arputea economisi operatorii fără a şti exact aria de acoperire areţelei sau tipul şi starea echipamentelor din teren, însă esteclar că reducerea ar fi substanţială, spune Michelle Gressani, CEOal filialei locale a producătorului de echipamente telecomEricsson.
"Utilizarea în comun a reţelei le oferă operatorilor posibilitateade a reduce substanţial cheltuielile de tip CAPEX sau OPEX.Utilizarea în comun a reţelei de către doi operatori se traduce, deasemenea, prin împărţirea riscurilor asociate implementării şiîntreţinerii reţelelor, ducând astfel la diminuarea riscurilorgenerale", a spus Gressani. Ericsson, cel mai mare producător deechipamente telecom din lume, lucrează şi cu Orange, şi cu Cosmoteşi Romtelecom. "Pe lângă posibilitatea de a reduce costurile deoperare şi întreţinere a reţelei, utilizarea în comun a reţelei leasigură clienţilor (…) o acoperire mai bună sau posibilitatea de amări viteza cu care se implementează reţeaua sau cu care se potlansa servicii noi", mai spune Gressani.


Nivelul economiilor depinde însă foarte mult de cât de apro­piatăva fi colaborarea dintre cele două grupuri şi dacă operatorii vorfi dispuşi să lucreze împreună la proiecte mari.
Orange, spre exemplu, a anunţat anul trecut că va investi în acestan în construirea unei reţele 3G în frecvenţa de 900 MHz pentru aoferi internet de mare viteză şi în mediul rural. Compania nu aoferit alte detalii, însă o asemenea investiţie poate ajunge lacâteva zeci de milioane de euro, aşa cum a fost şi cazul Vodafone,care a făcut deja acest pas. Întrebarea care se pune este dacăOrange şi Cosmote vor accepta să împartă costurile şi, ulterior,reţeaua pierzând însă concomitent şi avantajul competitiv dat de oinvestiţie realizată prin forţe proprii. Discuţia este cu atât maisensibilă cu cât acoperirea reţelelor de comunicaţii mobile estecel mai important criteriu al românilor în alegerea furnizorului detelefonie, potrivit unei cercetări de piaţă a Gallup din anul2010.


Reacţiile iniţiale ale Deutsche Telekom şi France Telecom arată căambele părţi sunt tentate de un asemenea pas pe o piaţă dificilăprecum România - cu tarife mici şi necesităţi ridicate deinvestiţii, însă discuţiile sunt delicate şi încă în stadiiexploratorii. "Deutsche Telekom evaluează în general toateoportunităţile care ar putea duce la creşterea calităţiiserviciilor în paralel cu reducerea costurilor", au spus pentru ZFoficialii grupului german. "Calitatea reţelei este în mod specialun diferenţiator important în faţa competiţiei; astfel,circumstanţele particulare din fiecare ţară şi soluţiile posibiletrebuie să fie studiate foarte atent."


France Telecom şi Deutsche Telekom discută un "parteneriat tehnic"care ar putea avea implicaţii şi în România, în acest momentdiscuţiile fiind axate pe "oportunitatea şi tipul sinergiilorviitoare", a declarat pentru ZF şi Mădălina Suceveanu, directorultehnic al Orange România, precizând însă că nicio decizie nu a fostluată.
"Ca parte integrantă a strategiei de dezvoltare a reţelei şiserviciilor oferite clienţilor săi, Orange România va continuadezvoltarea de parteneriate pe zona tehnică cu ceilalţi operatoride telecom din România. Gradul de maturitate al pieţei de telecomşi provocările legate de asigurarea şi îmbunătăţirea continuă aeficienţei operaţionale, implicit a calităţii serviciilor perceputede clienţi sunt argumentele ce stau la baza acestui tip decolaborări", a declarat Mădălina Suceveanu. "În actualul contextOrange România va beneficia în mod direct de parteneriatelestrategice agreate la nivelul companiilor-mamă şi în mod particularde colaborarea între France Telecom şi Deutsche Telekom. În acestmoment părţile implicate examinează subiectul legat deoportunitatea şi tipul sinergiilor viitoare".


O asemenea operaţiune de unificare a reţelelor nu este atât desimplă precum pare, spune şi Michele Gressani, care are în spateexperienţa Ericsson în proiecte ase­mă­nătoare. "Adevărataprovocare este de a reuşi să faci două companii rivale săcolaboreze eficient", spune el, adăugând: "Utilizarea în comun aunei reţele nu este, cu siguranţă, o sarcină simplă, ci eareprezintă, mai degrabă, un proces complex ce depăşeşte strictaspectele tehnice şi presupune alinierea culturilor organizaţioanleale celor doi operatori. Fiecare dintre părţile implicate trebuiesă analizeze nu doar efectele pe care o astfel de colaborare le vaavea asupra reţelei ei, ci şi efectele ei la nivel de business.Cheia unui acord de succes este ca operatorii să se concentreze peaspectele ce ţin de business şi să aibă o abordare structurată, ceia în calcul fiecare element din organizaţia fiecăruia".


Prezenţa celor doi giganţi dintelecom în România

Deutsche Telekom

  • Deţine, indirect - prin intermediul grupului elen OTE, controlulcompaniilor Romtelecom, Cosmote, Zapp şi Germanos. DT are 30% dinOTE.

  • Nemţii sunt prezenţi direct în România şi prin alte companii pecare le deţin direct: T-Systems ICT România (servicii IT) şiCombridge (furnizor de servicii de comunicaţii către companii şiconsumatori).

  • În anul 2010, rulajul total al firmelor controlate direct şiindirect de Deutsche Telekom în România a fost de aproximativ 1,2mld. euro. Romtelecom a închis 2010 cu un profit operaţional(EBITDA) de 154,7 mil. euro, în timp ce la Cosmote profituloperaţional a fost de 73,7 mil. euro.

  • Romtelecom are peste 4,6 milioane de abonamente la servicii detelefonie fixă (2,6 mil.), internet (1 mil.) şi televiziune (1mil.). Compania este numărul unu pe telefonie fixă, numărul doi penet fix şi al treilea jucător pe TV.

  • Cosmote, numărul trei pe piaţa de telefonie mobilă dupăveniturile (468,8 mil. euro) şi numărul de clienţi (6,8 milioane)din 2010, coordonează şi compania de comunicaţii mobile Zapp şiretailerul telecom Germanos.

France Telecom

  • Grupul francez deţine în România companiile Orange, numărul unupe piaţa locală de telefonie mobilă, şi Equant - un furnizor deservicii pentru clienţii business.

  • Orange este cel mai mare operator de telefonie mobilă dinRomânia, după veniturile (973 mil. euro) şi numărul de clienţi(10,4 milioane) din 2010. Conform datelor de la Ministerul deFinanţe, Orange a fost în 2009 şi operatorul telecom cu cel maimare profit net (270,7 mil. euro).

  • Equant a avut în anul 2009 o cifră de afaceri de 17,5 mil. euroşi pierderi de 1,1 mil. euro, conform datelor de la MinisterulFinanţelor. Compania nu a anunţat cifra de afaceri şi profitulpentru anul 2010.

  • Cel mai bun an al Orange în România a fost 2008, când compania aavut venituri de 1,311 miliarde de euro şi un profit net de 438mil. euro, conform datelor de la Ministerul de Finanţe.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO