Business Hi-Tech

Doi puşti, un soft, 18 luni, niciun venit, un miliard de dolari

Doi puşti, un soft, 18 luni, niciun venit, un miliard de dolari

Kevin Systrom, cofondatorul şi directorul executiv al Instagram, compania cumpărată de Facebook pentru 1 miliard de dolari, va primi o cotă de 400 de milioane de dolari în urma tranzacţiei, conform ipotezelor vehiculate în piaţă

Autor: Radu Racu

11.04.2012, 00:05 4758

Instagram, o aplicaţie lansată în octombrie 2010 de Kevin Systrom şi Mike Krieger, doi absolvenţi ai universităţii americane Stanford, le permite utilizatorilor să le aplice diverse efecte fotografiilor făcute cu telefonul mobil, iar apoi să le posteze online, unde pot fi vizualizate şi votate şi de ceilalţi utilizatori.

Cu peste 30 de milioane de utilizatori înregistraţi, Instagram a fost disponibilă doar pentru utilizatorii de iPhone până săptămâna trecută, când a primit şi o versiune pentru sistemul Android.

Tranzacţia este învăluită de o secetă de informaţii însă, din cauza listării la bursă a Facebook, aşteptată în luna mai, astfel că presa internaţională a fost nevoită să se mulţumească cu puţinele informaţii scăpate "pe surse" şi să comenteze mai mult contextul unei industrii care creează multimilionari peste noapte.

În timp ce Reuters notează că Instagram valora anul trecut doar 20 de milioane de dolari, Wall Street Journal observa că firma cu doar câteva zeci de angajaţi, care nu are niciun venit înregistrat a obţinut cu o săptămână înainte de vânzare o finanţare de 50 de milioane de dolari de la un fond de investiţii care-i plasa atunci valoarea la 500 de milioane de dolari.

Analiştii citaţi de agenţia de presă observă că investitorii în cea mai mare reţea de socializare ar putea fi îngrijoraţi că programatorii de la Facebook nu au reuşit să dezvolte o asemenea aplicaţie şi ar putea pune la îndoială un model de business care este nevoit să cumpere orice mic competitor din piaţă pentru a-şi asigura supremaţia.

Kevin Systrom, un programator de 28 de ani care a aboslvit Stanford în anul 2006, este creditat drept creierul aplicaţiei Instagram şi cel mai mare acţionar al companiei, cu o participaţie de 45%, conform unor surse apropiate tran­zacţiei, citate de Wall Street Journal. Luând în calcul aceste procente, Systrom devine unul dintre cei mai bogaţi şi mai tineri antreprenori americani din IT, cu cel puţin 400 de milioane de dolari cotă din tranzacţie.

Bloguri de specialitate au publicat informaţii despre el pe baza unor întrebări la care Systromar ar fi răspuns personal pe site-ul Quora, un domeniu de întrebări şi răspunsuri despre industria IT administrat de o comunitate de utilizatori.

Conform Quroa, Systrom nu se declară un programator extrem de talentat, optând pentru o licenţă în afaceri, deşi şi-a început cariera ca programator. Dezvoltarea aplicaţiei Instagram a durat opt săptămâni, dar a fost produsul a peste un an de plănuiri, la care au lucrat iniţial doar două persoane, el şi cu Mike Krieger, un american de origine braziliană.

Prima ofertă de cumpărare a Instagram a venit anul trecut din partea reţelei Twitter, conform unor surse citate de Wall Street Journal. Tot în vara anului 2011 Systrom s-a întâlnit şi cu fondatorul Facebook Mark Zuckerberg, pentru o discuţie preliminară. Kevin Systrom şi Mike Krieger au declarat ulterior că nu sunt interesaţi să vândă, intenţionând să dezvolte compania. Conform aceloraşi surse, Zuckerberg i-a convins pe cei doi după ce le-a promis că Instagram va funcţiona independent sub umbrela Facebook, un angajament fără precedent.

În ceea ce priveşte cât de profitabilă va fi achiziţia pentru Facebook, analiştii citaţi de Reuters notează că după ce a primit "un sac de bani" Instagram de abia acum se îmbarcă dificilul proces de construire a unui model de business. Analiştii observă totodată că investitorii în cea mai mare reţea de socializare ar putea fi îngrijoraţi că programatorii de la Facebook nu au reuşit să dezvolte o asemenea aplicaţie şi ar putea pune la îndoială un model de business care este nevoit să cumpere orice mic competitor din piaţă pentru a-şi asigura supremaţia.

Cum funcţionează Instagram

Instagram, o aplicaţie lansată în octombrie 2010 de Kevin Systrom şi Mike Krieger, le permite utilizatorilor să posteze online fotografii făcute cu telefonul mobil, unde pot fi vizualizate, votate şi comentate de ceilalţi utilizatori.

Utilizatorii văd atât pozele publicate de prieteni, cât şi cele mai votate poze la nivel global. Instagram a ajuns la peste 30 de milioane de utilizatori înregistraţi în condiţiile în care până săptămâna trecută nu era disponibil decât pentru iPhone.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO