Business Hi-Tech

După atacul pe Wi-Fi al RCS&RDS, Orange şi Vodafone vin cu net gratuit la metrou

După atacul pe Wi-Fi al RCS&RDS, Orange şi Vodafone vin cu net gratuit la metrou

600.000 de oameni circulă zilnic cu metroul în Bucureşti în timpul săptămânii

Autor: Adrian Seceleanu

03.11.2011, 00:07 4007

Orange şi Vodafone, cei mai mari operatori de telefonie mobilă din România, le vor oferi clienţilor care călătoresc cu metroul în Bucureşti acces gratuit la internet prin reţelele mobile - o decizie fără precedent pe piaţa locală de comunicaţii mobile, dar cel mai probabil şi pentru celelalte ţări în care sunt prezenţi proprietarii celor două companii (France Telecom şi Vodafone).

Campania Orange şi Vodafone vine la câteva luni după ce compania locală RCS&RDS, numărul unu pe piaţa de net fix cu peste 1,2 milioane de clienţi, a lansat la nivel naţional o reţea cu câteva sute de hotspoturi, inclusiv în metroul din Bucureşti. Reţeaua RCS&RDS poate fi accesată gratuit timp de o oră pe zi şi de orice utilizator cu un echipament dotat cu conexiune Wi-Fi, chiar dacă nu este client al RCS&RDS.

Este această campanie o reacţie la dezvoltarea reţelei WiFi a RCS&RDS? Reprezentanţii Orange susţin că este vorba de un plan dezvoltat anterior. "Upgradarea reţelei ce oferă servicii de date mobile în metroul bucureştean este parte integrantă a unei strategii dedicate zonei metropolitane. Aici putem enumera lansarea serviciilor de date mobile 43,2 Mbps la suprafaţă, îmbunătă­ţirea acoperirii indoor (soluţii de tip femtocell reprezintă o premieră pe piaţa noastră telecom), vocea HD. Toate acestea presupun un efort bugetar semnificativ care a fost plănuit cu mult timp înainte. La momentul respectiv s-a stabilit şi oferta promoţională actuală", a declarat pentru ZF Vanina Ungureanu, Business Division Manager al Orange România. Întrebată dacă mai există o altă ţară în lume în care France Telecom oferă servicii de date gratuite, Vanina Ungureanu a spus că "nu are informaţii despre oferte similare în alte ţări din grupul Orange".

Într-o declaraţie pentru ZF Inaki Berroeta, CEO al Vodafone România, a precizat că şi subsidiara locală a grupului britanic va lansa în curând servicii gratuite la metrou, soluţia tehnică fiind deja implementată. "Avem deja finalizată o soluţie de internet mobil 3G/HSDPA în metroul bucureştean, care acoperă toate staţiile şi tunelurile", a spus pentru ZF Berroeta. "Clienţii Vodafone vor putea accesa gratuit internetul mobil în spaţiul metroului în curând. Am dorit să lansăm soluţia noastră împreună cu rezultatele unui nou set de măsurători efectuate de auditorul independent P3 communications asupra reţelelor de date mobile din România. Acestea vor fi făcute publice în perioada următoare şi speram să ne reconfirme poziţia de lider în ceea ce priveşte performanţa, viteza şi acoperirea reţelei noastre."

Care este publicul ţintă pentru serviciile de date furnizate de Orange, RCS&RDS şi - în curând - de Vodafone la metrou? În timpul săptămânii metroul are zilnic peste 600.000 de călători, în timp ce în week-end numărul acestora este de 250.000, potrivit datelor Metrorex. Orange, care a lansat pe 1 noiembrie această ofertă de net gratuit, a avut 40.000 de clienţi la metrou pentru serviciile de date, a precizat pentru ZF Vanina Ungureanu. Orange avea la finele lunii septembrie 2011 4,3 milioane de clienţi pentru serviciile de date mobile. Vodafone nu a mai comunicat numărul de clienţi 3G din martie 2009, când avea 1,135 milioane de clienţi.

Întrebaţi de ZF dacă au în plan lansarea unor servicii similare, oficialii Cosmote România - numărul trei pe piaţa locală de comunicaţii mobile - nu au răspuns până la închiderea ediţiei. Ce aduce nou oferta de net a operatorilor mobili la metrou faţă de RCS? Serviciile RCS sunt furnizate prin tehnologia WiFi şi sunt accesibile astfel doar în staţiile de metrou şi în apropierea lor, în timp ce serviciile de date ale Orange (şi Vodafone) sunt disponibile şi în tuneluri, deci pe durata întregii călătorii.

"Anunţurile Orange şi Vodafone sunt în mod clar o reacţie la ceea ce a făcut RCS&RDS", a comentat pentru ZF Adrian Ciobanu, fost om de vânzări la Vodafone, acum managing partner al Reimens Group, o companie care oferă consultanţă în reducerea costurilor cu serviciile de comunicaţii. "Este o decizie bună, rămâne însă de văzut dacă utilizatorii vor înţelege când traficul este gratuit şi când nu şi dacă utilizatorii nu vor suna apoi în call-center. Operatorii trebuie să explice foarte clar de unde nu mai este traficul gratuit. Trebuie să vedem exact care vor fi rezultatele şi care vor fi limitările", a spus Ciobanu. El a adăugat că ofertele celor doi operatori vor consolida poziţia foarte bună a României în ceea ce priveşte costul şi viteza serviciilor de date. "România stă mai bine decât companiile din Occident la viteza şi calitatea reţelelor. Noi am avut aici tehnologii mai noi din prima clipă, care au fost apoi modernizate rapid. Viteza de la noi este pe locul patru în lume iar competiţia este extraordinară, acesta fiind şi motivul pentru care apar asemenea oferte".

"Orange şi Vodafone au găsit practiv un spaţiu geografic unde lumea călătoreşte mai mult timp şi unde companiile pot oferi servicii mai bune. Dar e un serviciu un pic futuristic pentru România, e greu de crezut că va deveni un fenomen de masă. Dar operatorii nu fac decât să îşi urmeze obiectivele de a vinde mai multe smartphone-uri, de a crea cerere pentru date", a comentat pentru ZF un manager de pe piaţa telecom. "Dar care va fi următorul pas? E foarte probabil ca RCS&RDS să găsească o tehnologie de a oferi şi în tunele conectitivitate Wi-Fi", a adăugat el.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO