Business Hi-Tech

După un deceniu în care a privit peste umăr la concurenţa coreeană, Nokia pierde fotoliul de lider în România în favoarea Samsung

După un deceniu în care a privit peste umăr la concurenţa coreeană, Nokia pierde fotoliul de lider în favoarea Samsung

Autor: Adrian Seceleanu

20.02.2012, 10:39 4091

"Deşi cadrul general nu este neapărat favo rabil, sunt convins că piaţa de smartphoneuri va avea în continuare o dinamică specifică, aparte de orice altceva în domeniul IT&C. Anul 2012 a început foarte bine. Eu cred că se vor vinde în acest an un milion de smartphoneuri în România. Oamenii au început să perceapă avantajele acestei categorii de produse, atât în plan personal, cât şi profesional, numărul de aplicaţii pentru smartphone-uri este într-o continuă creştere, iar operatorii de telefonie mobilă sunt şi ei interesaţi să promoveze această categorie, pentru că poate genera un venit mai mare pe utilizator", a menţionat Manea.

Smartphone-urile le permit utilizatorilor să intre pe internet, să instaleze diferite aplicaţii şi să vizualizeze şi să editeze diferite tipuri de fişiere precum cele realizate în aplicaţiile Microsoft Word sau Excel şi chiar acces la aplicaţii business.

Anul trecut pe piaţa locală s-au vândut 3,5 milioane de telefoane mobile, din care 600.000 au fost smartphone-uri, potrivit datelor Samsung, care susţine că a încheiat anul ca lider de piaţă. "Anul 2011 a fost unul bun pentru Samsung, mai ales pentru că l-am închis pe primul loc pe toată piaţa. Pe segmentul smartphone ne-am poziţionat ca lider cu o cotă de peste 40% încă de la începutul anului. Am păstrat această cotă de piaţă de-a lungul anului, iar sfârşitul lui 2011 ne-a găsit cu o cotă de piaţă de peste 50%. La nivelul întregii pieţe cota noastră de piaţă a depăşit 40%." Manea a venit la Samsung în 2009 de la Siemens CMS Communication.

Ascensiunea puternică a Samsung marchează sfârşitul unei ere pe piaţa de telefoane mobile din România: după ce a dominat timp de peste un deceniu vânzările de mobile de pe piaţa locală, compania finlandeză Nokia a cedat fotoliul de lider şi pe segmentul smartphone, şi pe cel al mobilelor ieftine. Declinul vânzărilor de telefoane pe pieţele din Europa a fost de altfel unul dintre motivele invocate de Nokia atunci când a anunţat anul trecut decizia de a-şi închide fabrica din România, situată în judeţul Cluj, unde lucrau în total peste 4.000 de oameni. Compania finlandeză nu a închis doar fabrica, ci a redus şi echipa de vânzări şi a renunţat să mai numească un director general care să locuiască în România şi care să supravegheze zi de zi operaţiunile de vânzări locale: acum activitatea este coordonată de un manager care locuieşte la Budapesta şi care vine în România de două ori pe lună. Anterior, funcţia era ocupată de un român care se ocupa strict de vânzările Nokia pe plan local.

Cum a reuşit Samsung să detroneze Nokia? Este un complex de factori, spune Sorin Manea. În primul rând "a crescut uşor ponderea smartphone-urilor în totalul pieţei astfel încât şi cota noastră s-a majorat, având în vedere faptul că suntem lideri pe acest segment", spune managerul. Ascensiunea de pe acest segment, al mobilelor de top, a avut un impact pozitiv şi pe segmentul mobilelor ieftine, a adăugat el. "Zona de smartphone-uri a creat vizibilitate pentru Samsung şi pe zona featurephone. Oamenii au început să vorbească despre telefoanele noastre, iar efectul pozitiv s-a dus şi în zona de mai jos unde piaţa era un pic mai conservatoare." Considerate de presa internaţională unele dintre cele mai competitive alternative la iPhone 4 şi 4S, modelele Samsung Galaxy S I şi S II au fost intens mediatizate la nivel global. Vizibilitatea Samsung a crescut şi pe fondul disputelor legale cu Apple în ce priveşte unele brevete utilizate pentru telefoane şi tablete, în condiţiile în care aproape săptămânal media internaţională oferă noi detalii despre evoluţia proceselor dintre producătorul iPhone / iPad şi Samsung. Creşterea Samsung a fost generată şi de gama extinsă de produse, care acoperă de la zona terminalelor ieftine - cu un preţ de aproximativ 100 de lei până la cele cu un preţ mediu sau cele din zona premium.

Compania a investit mai mult în comunicare şi publicitate anul trecut, însă bugetul a evoluat proporţional în raport cu cifra de afaceri şi cota de piaţă, spune Manea. "Bugetul de comunicare a fost mai mare, dar nu cu mult.

Este adevărat că am investit mai mult în 2011 faţă de 2010 în comunicare, dar sunt creşteri păstrând proporţiile cu creşterea cifrei de afaceri şi a cotei de piaţă. Investiţia a fost în concordanţă cu rezultatele." S-a luptat Samsung cu Nokia în preţuri pe primul loc pe piaţă în România? "Lupta a fost pe prezenţa la raft şi pe comunicare, pe clientul final", conchide Sorin Manea.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO