Business Hi-Tech

Ghenea: Consumul e intr-o criza profunda. Banii romanilor s-au dus pe mancare, nu pe electronice

Ghenea: Consumul e intr-o criza profunda. Banii romanilor s-au dus pe mancare, nu pe electronice

Marius Ghenea: Lipsa vanzarilor masive din perioada sarbatorilor arata criza profunda in care se afla consumul romanesc

31.03.2010, 23:30 24

Vanzarile online ale companiei FIT Distribution, carecontroleaza magazinele online PCfun.ro, PCGarage.ro, ShopIT.ro siElectrofun.ro, au scazut in perioada sarbatorilor de Paste,consumatorii orientandu-se catre produse alimentare si de largconsum in detrimentul celor durabile, a declarat pentru ZF MariusGhenea, presedintele si actionarul unic al companiei.
"Perioada de dinainte de Paste s-a caracterizat printr-o scadere avanzarilor, fapt justificat de bugetele mai reduse ale romanilorpentru aceasta perioada, care au fost directionate prioritar catreachizitiile de mancare si produse de larg consum imediat, astfel caau achizitionat mai putine produse durabile in aceasta perioada", aspus Ghenea. El a adaugat ca acest lucru este un fenomen tipicpentru o perioada de criza, lipsa vanzarilor masive din perioadasarbatorilor indicand "criza profunda" in care se afla consumulromanesc.
"Singura varianta pentru a relansa acest consum este legata dereluarea creditarii, deoarece produsele durabile, care au valoriunitare mai mari, nu pot fi in general cumparate din veniturilecurente, ci trebuie sustinute prin credit de consum, respectivcumparate in rate, tinand cont si de utilitatea lor pe termen lungpentru utilizatori, care in acest fel platesc pe masura ce folosescprodusul", a explicat antreprenorul roman.
Presedintele FIT a mai spus ca in Romania creditarea a fostputernic inhibata in ultimul an, dand ca exemplu datoria totala agospodariilor, care a scazut la 21% din PIB aflat in scadere. Princomparatie, media europeana a datoriei gospodariilor este de 50%din PIB, a mai spus el.
Ghenea estimeaza o scadere a vanzarilor in aceasta perioada, pentrua-si reveni apoi dupa trecerea sarbatorilor de Paste.
"Vanzarile de produse durabile in general vor avea o tendinta deusoara scadere in aceasta perioada, inclusiv cele de electronice siIT, dar si mobilierul si alte produse de folosinta indelungata voravea aceeasi problema. Dupa Paste, estimam ca piata va avea ooarecare revenire, pe masura ce prio ritatile consumatorilor se vorschimba dupa trecerea sarbatorilor", a mai spus antreprenorulroman.
Spre deosebire de perioada sarbatorilor de Paste, vanzarile onlinedin primele trei luni ale anului ale grupului FIT au fost increstere cu aproximativ 20% comparativ cu aceeasi perioada a anuluitrecut, a mai spus Ghenea.
"Aceasta crestere se datoreaza in principal orientarii clientilorcatre achizitii online, in conditiile crizei economice care adeterminat o reducere semnificativa a pietei de produse IT sielectronice in ultimul an", a explicat presedintelecompaniei.
Pentru perioada sarbatorilor de Paste, magazinele online controlatede FIT au diferite oferte, a mai spus Ghenea, precum minilaptop-uriincepand de la 979 de lei sau monitoare LCD de la 388 de lei.
FIT Distribution a avut in 2008 afaceri de 15 milioane de euro, cu30% mai mult fata de anul precedent.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO