Business Hi-Tech

Iñaki Berroeta, Vodafone: Economia nu şi-a revenit, important e că s-a oprit declinul

Iñaki Berroeta, Vodafone: Economia nu şi-a revenit, important e că s-a oprit declinul

Berroeta: Smartphone-urile şi datele mobile sunt cele care cresc cel mai rapid

Autor: Adrian Seceleanu

19.06.2011, 23:55 918

Afacerile Vodafone, numărul doi pe piaţa de telefonie mobilă dinRomânia şi una dintre cele mai mari companii locale, sunt într-osituaţie "mai bună" decât anul trecut, în condiţiile în careeconomia şi-a oprit declinul iar unele sectoare economice sunt încreştere, spune spaniolul Iñaki Berroeta, 43 de ani, care a preluatîn decembrie 2010 conducerea operatorului.

"Ce pot spune este că suntem mai bine decât anul trecut. Îngeneral întreaga industrie telecom a suferit. Acum însă vedem niştetendinţe de îmbunătăţire. Nu avem însă motive să sărbătorimdeocamdată", a declarat Berroeta. "Nu aş spune că economia şi-arevenit, ci că şi-a oprit declinul, rezultat determinat în mareparte de evoluţia anumitor sectoare, precum exporturile. Aceastăevoluţie este importantă. Vedem creştere în unele sectoare, suntpers­pective bune, dar încrederea consumatorilor nu este acolo. Vaveni însă şi acest moment pentru că exporturile, plus alteinvestiţii care vor fi realizate, vor distribui un pic mai binebogăţia."

În anul fiscal încheiat în martie 2011, veniturile VodafoneRomânia au fost de 835,6 mil. euro, în scădere cu 9%, în timp ceprofitul operaţional (EBITDA) a fost de 305,6 mil. euro, în scăderecu peste 22%.

Potrivit unei estimări a France Telecom, piaţa de telefoniemobilă din România a suferit în 2010 o contracţie de 12,4%, până lavaloarea de 2,123 mld. euro. În 2008, cel mai bun an pentruindustria locală de telefonie mobilă, încasările operatoriloratinseseră 2,8 mld. euro.

Există însă şi zone ale businessului care cresc puternic, spuneBerroeta, referindu-se la vânzările de servicii de internet mobilşi de smartphone-uri - telefoane inteligente, care le permitutilizatorilor să intre pe internet, să instaleze diferiteaplicaţii şi să vizualizeze şi să editeze diferite tipuri defişiere precum cele realizate în aplicaţiile Microsoft Word sauExcel.

"Ceea ce pot spune este că internetul este principala noastrăarie de creştere şi înregistrăm o creştere sănătoasă, de peste10%", a spus Berroeta, fără a oferi cifre exacte. Ultimeleinformaţii publicate de Vodafone în ceea ce priveşte baza declienţi pentru serviciile de internet 3G datează din martie 2009,când compania avea 1,1 milioane de clienţi.

Numărul de utilizatori creşte puternic, insistă Berroeta, carepune această evoluţie şi pe seama faptului că Vodafone estemomentan singurul operator care poate oferi şi în oraşele mai micişi în mediul rural net mobil la viteze mari, printr-o reţea 3G înfrecvenţa de 900 MHz.

Evoluţia menţionată de şeful Vodafone este confirmată de datelepublicate recent de autoritatea de reglementare în comunicaţii:numărul de abonaţi la serviciile de internet mobil de mare viteză acrescut în ultimul semestru din 2010 cu 380.000 de utilizatori, la2,23 mil. clienţi, de peste cinci ori mai rapid decât serviciile denet fix. Vodafone are în plan să accelereze şi mai mult creştereape această piaţă, cu obiectivul de a face din internetul mobil unprodus "pentru mase", spune Berroeta.

"Astăzi, smartphone-urile şi datele mobile sunt cele care cresccel mai rapid în companie. De aceea facem şi mai multe eforturi peacest segment. Săptămâna aceasta vom lansa pe piaţa din România celmai accesibil smartphone. Este un produs pe care l-am dezvoltat lanivelul grupului, împreună cu compania chineză Huawei, care va fidisponibil şi pentru clienţii prepay şi abonaţi: este un efort de aaduce internetul mobil pe piaţa mass-market", a spus şefulVodafone, fără a oferi alte detalii.

Potrivit unor articole din presa britanică, smartphone-uldezvoltat de Vodafone şi Huawei are un ecran touchscreen capacitivde 2,8 inchi, platforma Google Android 2.2, conectivitateBluetooth, 3G şi WiFi şi modul GPS încorporat.

Pe lângă lansarea smartphone-ului Huawei împreună cu o nouăofertă de date mobile, Vodafone va face schimbări şi în reţeaua demagazine.

"Pe partea de magazine - anul trecut a fost unul dur pentruindustrie şi pentru economie în general şi nu am avut destuleresurse pentru a investi în toate segmentele şi am fost mai multpreocupaţi să ne menţinem businessul sănătos, pentru a le puteaoferi valoare clienţilor. Acum însă credem că odată cu noileoferte, şi în special cu noile oferte de date mobile, magazineletrebuie să fie aliniate la acest obiectiv de a face netul accesibilpentru mase. Vrem un loc în care clienţii noştri să intre şi sădescopere noi produse, să le testeze, să le atingă, şi să primeascăsfaturi în legătură cu utilizarea lor. Pentru a face acest lucru şimagazinele, şi experienţa trebuie să se schimbe, trebuie să fieadecvată noilor noastre oferte".

Schimbările din reţeaua de retail sunt coordonate de AnamariaRotar, care lucra la Vodafone din mai 2010, ca Director Credit andCollection. Înainte de Vodafone, ea a lucrat pentru UnicreditŢiriac Bank ca Head of Retail Sales şi pentru Kiwi Finance cadirector de operaţiuni. Ea a absolvit Universitatea Babeş-Bolyay,facultatea de Ştiinte Economice, cu specializare în Banking şiBurse de Valori.

"Echipa ei finalizează acum noul design al magazinelor Vodafone,a cărui implementare va începe cât de curând. Lucrăm şi latrainingul oamenilor şi la structura de puncte de vânzare".

Pe segmentul de marketing pentru serviciile de internet mobilVodafone l-a recrutat pe Dragoş Chivu, 39 de ani, unul dintre ceimai cunoscuţi manageri din telecom din România, care conduceaoperaţiunile locale ale producătorului de echipamente Nokia SiemensNetworks (NSN).

Într-o jumătate de an, spaniolul I-aki Berroeta a schimbataproape integral echipa care conduce al doilea operator detelefonie mobilă de pe piaţă. Şase departamente cheie din Vodafoneau acum şefi noi: marketing, comercial rezidenţial, financiar,operaţiuni clienţi, retail şi marketing internet mobil.

Ce s-a schimbat în "numărătoarea" clienţilorVodafone

Evoluţia bazei de clienţi a Vodafone în perioada ianuarie-martie2011, respectiv o scădere cu peste 533.000 a numărului de"clienţi", a fost determinată şi de modificările aduse de companiestandardelor de raportare, spune Iñaki Berroeta. "Spre exemplu,cartelele sim Vodafone folosite în sisteme Machine to Machine (M2M)nu mai sunt luate în considerare: dacă un client are 500 decamioane pe care are instalate sisteme de management al flotei careinclud şi cartele sim Vodafone, noi luăm în calcul acum un singurclient, nu 500". Şeful Vodafone afirmă că aceste "ajustări" au învedere raportări mai exacte ale numărului de clienţi pe care îi areoperatorul. "Când publicăm datele financiare şi detalii desprenumărul de clienţi, cifrele pot fi mereu înşelătoare pentru că nutoţi operatorii definesc acelaşi lucru cu acelaşi termen şi atunciapar confuzii."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO