Lovitură pentru Orange, Vodafone şi Telekom: Consiliul Cocurenţei recomandă arbitrului telecom o direcţie diametral opusă în dosarul “îngheţării” tarifelor de interconectare: ANCOM ar trebui să revadă “cât mai curând posibil” modelul de calcul, care este vechi de ani de zile

19 sep 2017 Autor: Adrian Seceleanu

Intenţia Autorităţii Naţionale de Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) de a menţine tarifele de interconectare din telefonia fixă şi mobilă la nivelul stabilit în anul 2014 - o propunere formulată în mandatului noului preşedinte al ANCOM Adrian Diţă, şi care răspunde cererilor insistente din trecut ale giganţilor Orange, Vodafone şi Telekom, nu este în linie cu opiniile experţilor Consiliului Concurenţei (CC), care i-au recomandat autorităţii telecom ca, din contră, să demareze rapid proceduri de revizuire ale modelului de calcul al tarifelor, în condiţiile în care acesta este vechi de ani de zile.

“Autoritatea de Concurenţă consideră că ANCOM trebuie să revizuiască cât mai curând posibil modelul de calculaţie LRIC (Long-Run Average Incremental Cost) pur utilizat în vederea stabilirii nivelului maxim reglementat al MTR (Mobile Termination Rates - tarifele de interconectare din telefonia mobilă - n.red.) şi FTR (Fixed termination rates - tarifele de terminare din telefonia fixă - n. red.)”, arată punctul de vedere al CC, transmis ZF în urma solicitării adresate instituţiei de a comenta intenţiile ANCOM în legătură cu acest subiect. “Autoritatea de Concurenţă consideră că ANCOM trebuie cu această ocazie să evalueze riscul discriminării, în favoarea propriilor activităţi de pe piaţa cu amănuntul, a tarifului de terminare la nivelul pieţei de gros faţă de cel auto-furnizat, din perspectiva aptitudinii acestei practici de a produce efecte anticoncurenţiale. În măsura în care există posibilitatea producerii unor efecte anticoncurenţiale, ANCOM trebuie să impună obligaţia de nediscriminare internă inclusiv în ceea ce priveşte tariful serviciului de terminare a apelurilor. În mod similar, impunerea sau neimpunerea obligaţiei complementare de separare contabilă trebuie să aibă în vedere în primul rând eficienţa monitorizării obligaţiei de nediscriminare internă, apreciată de ANCOM”, conform oficialilor CC.

Propunerea din iunie

Puternica Autoritate Naţională de Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), care a intrat în centrul atenţiei publice în iunie după scandalul provocat de reorganizarea şoc a instituţiei lansată de noul preşedinte Adrian Diţă, a propus îngheţarea la nivelul anului 2014 a tarifelor de interconectare din telecom, care au o importanţă crucială în determinarea preţurilor finale cu care operatorii vând serviciile de comunicaţii.

După reducerea precedentă a tarifelor de interconectare din telefonia mobilă din aprilie 2014, de la 3,06 eurocenţi pe minut la 0,96 eurocenţi pe minut, ofertele operatorilor cu minute nelimitate indiferent de reţea au explodat, iar competiţia din industrie a crescut puternic. Fosta echipă de conducere a ANCOM a mers înainte cu reducerea tarifelor de interconectare în ciuda opoziţiei vehemente a greilor Orange, Vodafone şi Telekom, care au atacat propunerea invocând pierderea unor venituri de peste 200 mil. euro pe an şi un dezechilibru în relaţia cu operatorii externi.

De altfel, grupul elen OTE, prin care nemţii de la Deutsche Telekom controlează Telekom România (fostele Cosmote şi Romtelecom), arătau într-un document publicat recent, raportul anual pe 2016, că menţinerea tarifelor de interconectare din telefonia mobilă la un nivel „cât mai ridicat“ se numără printre obiectivele cheie pe segmentul de reglementare ale Telekom România Mobile Communications, al treilea jucător de pe piaţa locală de telefonie mobilă.

„Obiectivul Telekom România este ca tarifele de interconectare din telefonia mobilă să fie menţinute la cel mai înalt nivel posibil şi să evite impunerea unor obligaţii stricte în legătură cu interconectarea serviciilor IP (prin internet)”, conform datelor OTE.

Noul preşedinte al ANCOM Adrian Diţă, a cărui carieră este legată de giganţii Vodafone şi Telekom şi care a fost propus şef al arbitrului telecom de coaliţia PSD-ALDE, a semnat însă în luna iunie o propunere prin care instituţia propune menţinerea tarifelor de interconectare la nivelul din anul 2014, care a fost determinat pe baza unui model de calcul în care au fost introduse costurile înregistrate de operatori pentru furnizarea serviciilor de voce în anii 2011-2012. „Nivelurile actuale ale tarifelor corespunzătoare serviciilor de terminare a apelurilor la puncte fixe, respectiv la puncte mobile, rămân neschimbate, întrucât reflectă costurile eficiente ale furnizării acestora de către operatorii din România, acestea situându-se, în ambele cazuri, sub nivelul mediei europene”, a anunţat ANCOM pe 6 iunie.

Datele pri­vind tarifele medii de interconectare la ni­velul UE pe care s-a bazat ANCOM sunt însă incorecte: la nivelul lunii ianuarie 2017 România avea un tarif de interconectare pe segmentul telefoniei mobile de 0,96 eurocenţi, mai mare decât media la nivelul celor 28 de state membre, de 0,9372 eurocenţi, conform datelor Organismului autorităţilor europene de reglementare în comunicaţii electronice (BEREC). ANCOM a oferit o explicaţie surprinzătoare pentru utilizarea unor date inexacte în motivarea propunerii sale de decizie: autoritatea de reglementare din România nu ar fi avut date privind tarifele de reglementare din celelalte ţări membre ale UE în condiţiile în care raportul BEREC citat de ZF a fost publicat la o zi după lansarea consultării publice. „Documentul BEREC a fost publicat pe pagina de internet la data de 7 iunie, iar analiza de piaţă a fost supusă consultării de ANCOM la data de 6 iunie 2017. Astfel că nu se poate vorbi de faptul că ANCOM a prezentat date «învechite».“
Informaţiile din documentele ANCOM nu pot fi preluate în timp real, au mai spus reprezentanţii ANCOM.

„Demersul de revizuire a pieţelor serviciilor de terminare a apelurilor (...)  a solicitat alocarea unui volum mare de resurse umane şi de timp atât din partea Autorităţii, cât şi din partea operatorilor, astfel încât datele şi informaţiile publicate de ANCOM nu pot fi prezentate în timp real, cu atât mai mult cu cât acestea nu schimbă concluziile analizei. Acest proces a fost finalizat în acest an, toată documentaţia aferentă şi rezultatele analizei fiind supuse consultării publice în luna iunie, şi nu realizate în luna iunie”.
Decizia este încă în stadiul de propunere, autoritatea fiind acum în perioada în care strânge opinii din piaţă.

“Concurenţa de pe piaţa de telefonie s-a îmbunătăţit”

Competiţia de pe piaţa de telefonie s-a îmbunătăţit în ultimii ani, evoluţia nefiind generată exclusiv de reducerea tarifelor de interconectare din anul 2014, arată oficialii Consiliului Concurenţei în cadrul punctului de vedere emis în legătură cu planurile ANCOM de a menţine neschimbate tarifele de terminare.
“Consiliul Concurenţei consideră că ANCOM a utilizat corect instrumentele concurenţiale în identificarea atât a pieţelor corespunzătoare serviciilor de terminare a apelurilor la puncte mobile în fiecare reţea publică de telefonie, cât şi a concurenţilor cu putere semnificativă pe aceste pieţe. De asemenea, autoritatea de concurenţă a constatat că analiza situaţiei concurenţiale pe pieţele relevante astfel identificate, realizată de ANCOM, este fundamentată pe principiile legislaţiei naţionale şi europene din domeniul concurenţei.

Datele şi informaţiile transmise autorităţii naţionale de concurenţă de către ANCOM, dar şi de către operatorii de telefonie, relevă o îmbunătăţire a mediului concurenţial pe pieţele serviciilor de comunicaţii electronice mobile, în particular în cazul serviciilor de telefonie mobilă.

În opinia Consiliului Concurenţei, această îmbunătăţire nu se poate atribui exclusiv reducerii nivelului maxim reglementat al MTR (tarifelor de terminare din telefonia mobilă - n. red.) operată la 01.04.2017  şi nici evoluţiilor înregistrate pe pieţele serviciilor de comunicaţii electronice (de exemplu, dezvoltarea şi utilizarea pe scară largă a aplicaţiilor VoIP independente de resursele de numerotaţie), ci şi implementării de către principalii operatori mobili (Orange, Vodafone, Telekom şi RCS&RDS) a angajamentelor de nediscriminare internă în ceea ce priveşte nivelul MTR, asumate în cadrul investigaţiei derulate de Consiliul Concurenţei privind serviciul de terminare a apelurilor la punctele mobile ale reţelelor de comunicaţii electronice operate de fiecare dintre aceste companii (Decizia nr. 33/2015).

În acelaşi timp, Consiliului Concurenţei a formulat şi unele recomandări referitoare la remediile care trebuie avute în vedere de către autoritatea naţională de reglementare pentru a înlătura posibilitatea operatorilor dominanţi de a se angaja în practici anticoncurenţiale pe pieţele respective. Astfel, Consiliul Concurenţei recomandă ANCOM reconsiderarea, ca posibilă măsură de reglementare ex-ante, a obligaţiei de nediscriminare internă între nivelul tarifului serviciului de terminare a apelurilor furnizat pe piaţa de gros şi cel auto-furnizat”, conform oficialilor CC.

Reprezentanţii autorităţii de concurenţă subliniază că modelul de calculaţie al tarifelor de terminare este vechi, la fel ca şi datele de piaţă care au fost utilizate cu modelul respectiv.

“Precedenta rundă de analize pe acestor pieţe a avut loc în anul 2012. ANCOM a finalizat modelul de calculaţie a costurilor incrementale evitate asociate furnizării către terţi a serviciilor de terminare la puncte mobile de către un operator de reţele mobile ipotetic eficient de tip LRIC pur la sfârşitul anului 2013, tarifele corespunzătoare serviciilor de terminare fiind stabilite în baza rezultatelor acestuia începând cu 1 aprilie 2014.

Consiliul Concurenţei colaborează foarte bine cu ANCOM. În acest sens, ANCOM transmite autorităţii de concurenţă proiectele măsurilor de revizuire a definiţiilor, precum şi expunerile de motive ce prezintă o imagine a situaţiei concurenţiale, precum şi a obligaţiilor specifice ce urmează să fie impuse furnizorilor cu putere semnificativă pe pieţele relevante corespunzătoare serviciilor de terminare a apelurilor ia puncte fixe în reţelele publice de telefonie şi, respectiv, serviciilor de terminare a apelurilor ia puncte mobile, documentaţie transmisă odată cu punerea în consultare publică a acesteia, pe site-ul oficial ANCOM.

În cadrul bunei cooperări cu ANCOM pot fi menţionate, pe de o parte solicitările de informaţii şi explicaţii/detalieri suplimentare documentaţiei iniţiale, iar pe de altă parte, discuţiile purtate atât la nivelul noii conduceri, cât şi la nivelul tehnic, al specialiştilor, în vederea asigurării unei intervenţii coerente şi convergente pe pieţele serviciilor de comunicaţii electronice.”

 
Cuvinte cheie:
ancom
, interconectare
, telecom
, consiliul concurentei
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Închide