Business Hi-Tech

Microsoft Summit 2017. Fostul preşedinte al Estoniei: Dacă vreţi o ţară digitală, convingeţi-vă guvernul să o construiască

Toomas Hendrik Ilves, fostul preşedinte al Estoniei: „Dacă vrei ca ţara ta să devină digitală, trebuie să îţi convingi guvernul să facă demersuri pentru a începe acest proces de transformare”

Autor: Cristina Bellu, Roxana Rosu, Ştefan Stan

08.11.2017, 00:07 5903
Dacă vor să aibă o „ţară digitală” în care serviciile să fie furnizate online iar plimbatul hârtiilor între instituţii - birocraţia - să fie eliminată, românii trebuie să-şi preseze guvernul să meargă în această direcţie, a declarat în cadrul evenimentului Microsoft Summit 2017 Toomas Hendrik Ilves, fostul preşedinte al Estoniei, care în cei zece ani de mandat a reuşit să-şi transforme ţara într-unul dintre liderii globali în domeniul utilizării tehnologiei în sectorul public. În prezent, în Estonia nu mai există termenul de „bi­ro­craţie” – taxele pot fi plătite în cel mult 5 mi­nute, iar indivizii din ţările care nu sunt membre ale UE îşi pot crea cetăţenie estonă pentru a obţine aceleaşi drepturi pe care le are un cetăţean al UE. „Dacă vrei ca ţara ta să devină digitală, trebuie să îţi convingi guvernul să facă demersuri pentru a începe acest proces de transformare”, a declarat Ilves.

Estonia se află aproape de sfârşitul unui proces de digitalizare în care cei 1,3 milioane de locuitori au o identitate digitală, iar aproape 99% dintre servicii sunt realizabile online. Cu ajutorul identităţii digitale, peste 90% dintre acţiunile legale care erau condiţionate de deplasarea cetăţeanului la anumite societăţi sau instituţii pot fi realizate acum cu ajutorul unui smartphone, al unui laptop sau al unei tablete - Estonia fiind astfel una dintre cele mai avansate ţări la nivel global.

Hans Klemm, ambasadorul SUA în România, a atras atenţia asupra faptului că dincolo de poveştile de succes din industria hi-tech locală - ale unor antreprenori sau ale unor companii multinaţionale - mulţi cetăţeni nu sunt încă familiarizaţi cu tehnologia. „În România, mai mult de 40% de persoane nu folosesc internetul, iar 70% nu dispun de aptitudini digitale. Utilizarea internetului pentru comerţ electronic sau servicii bancare online este scăzută, însă nivelul de utilizare a reţelelor de socializare este foarte ridicat”, a explicat Hans Klemm.

Philippe Rogge, vicepreşedinte al Microsoft pentru Europa Centrală şi de Est, a declarat că „este momentul perfect pentru ca în România să se producă transformarea digitală, deoarece potenţialul ţării este ridicat”. Companiile care adoptă tehnologii digitale sunt cu 20% mai profitabile decât cele care preferă modelul tradiţional de business. În acelaşi timp, Philippe Rogge a mai spus că, deşi România se află în topul ţărilor cu forţă de muncă bine pregătită în domeniul IT, doar 10% din clienţii Microsoft din ţară sunt utilizatori ai tehnologiei cloud.

Prezentarea lui Philippe Rogge a fost succedată de o serie de demonstraţii interactive susţinute de Ciprian Jichici, MVP în AI şi enterprise architect la High-Tech Systems & Software - de la exemple de inteligenţă artificială la prezentarea unei aplicaţii inovatoare care identifică acţiunile întreprinse de şoferi în timpul condusului.

April Rinne, young global leader şi specialist în conceptul de economie colaborativă în cadrul World Economic Forum, a vorbit despre oportunităţile aduse de acest tip de economie, oferind şi câteva exemple concrete în acest sens. Potrivit acesteia, folosirea unui serviciu de car-sharing vine cu multiple beneficii pe lângă avantajul de cost direct: „Economia colaborativă ne ajută să economisim bani, să contribuim la protejarea mediului înconjurător, dar şi să dezvoltăm interacţiunea socială. În momentul în care accesezi anumite servicii doar atunci când ai nevoie de ele, ai mai multe opţiuni din care să alegi”.

Securitatea cibernetică a fost şi ea abordată în cadrul sesiunii plenare. Johnnie Konstantas, senior director la Enterprise Cybersecurity Group, Microsoft, a recomandat ca utilizatorii de dispozitive conectate la internet să fie întotdeauna precauţi. „Este important să fii tot timpul pregătit, atacurile cibernetice pot face victime oricând. Dacă noi inovăm constant să protejăm securitatea datelor dumneavoastră, nu înseamnă că hackerii nu caută şi ei modalităţi continue pentru a găsi breşe de securitate. De aceea, este important să iei măsurile necesare pentru a preveni un astfel de atac”, a declarat Johnnie Konstantas.

 

Bogdan Popescu, marketing & operations director, Microsoft România:

„Există o oarecare deconectare între economia privată şi cea administrată de stat în domeniul IT“

  • Companiile locale încep să înţeleagă tot mai mult beneficiile aduse de procesul de digitalizare, acesta fiind cea mai eficientă cale pentru creşterea productivităţii şi salvarea costurilor, a spus Bogdan Popescu, marketing & operations director la Microsoft România.

  • „În prezent există o conştientizare a nevoii de digitalizare în rândul companiilor, acesta fiind cea mai eficientă cale în creşterea productivităţii. În cazul IMM-urilor lucrurile sunt mult mai simple faţă de companiile mari. Companiile mici sunt foarte sensibile la costuri şi multe dintre ele au înţeles că investiţiile în digitalizare salvează costuri.”

  • Statul şi sectorul privat evoluează diferit în acest spaţiu, a declarat Popescu. „În România există o oarecare deconectare între economia privată şi cea administrată de stat în ceea ce priveşte IT-ul şi tehnologia informaţiei. Dacă în mediul privat se observă că avem parte de o dezvoltare destul de accentuată, în ceea ce priveşte statul aici lucrurile se mişcă mult mai încet, însă şi aici vrem să venim cu idei, cu propuneri, chiar dacă lucrurile nu se întâmplă suficient de rapid şi de profund cum am vrea.”

 

Florin Popa, business to business director, Orange România: 

„Clienţii vor să folosească tehnologia pentru a-şi eficientiza businessul“

  • Clienţii din mediul de business au aşteptări ridicate de la proiectele de digitalizare, de la care aşteaptă soluţii concrete care să le ajute să-şi eficientizeze businessul, a declarat Florin Popa, director business to business în cadrul Orange România, liderul pieţei locale de telefonie mobilă.

  • „Cea mai importantă evoluţie din piaţă este legată de aşteptările clienţilor privind digitalizarea. Clienţii vor să discute despre nevoile lor stricte de business. Vor să înglobeze tehnologia în activitatea lor, să eficientizeze anumite procese de business, să sară anumite etape ineficiente, să dea acces angajaţilor să lucreze de oriunde şi sunt tot mai preocupaţi de securitatea datelor pe care le deţin. Este o conştientizare a pieţei şi un trend legat de securizarea datelor, cum sunt ele accesate din exterior de către angajaţi”, a afirmai Popa.

  • În relaţie cu Microsoft, suntem distribuitor de soluţii pentru productivitate, suita Office 365, iar anul trecut am fost anul trecut partenerul anului. Şi în al doilea rând, împreună cu parteneri ai Microsoft, distribuim soluţii găzduite de cloudul Microsoft, inclusiv aplicaţii sau soluţii de smart city. Vrem să dezvoltăm acest portofoliu de parteneri, mai ales pe zona de cloud. De aici vine creşterea din piaţă.

  • Avem vânzări foarte bune pe soluţii Microsoft, şi anul trecut, şi acum.

  • O vreme, soluţiile de productivitate din cloud erau văzute separat de cele clasice, dar ele sunt de fapt complementare. Clienţii cumpără Office 365 şi mai ales pentru companiile mici e mai facil să gestioneze complexitatea unei soluţii IT în acest fel, iar la companiile mari cele două modele coexistă.

 

Bodo Herold, City Insurance:

„Sperăm ca anul viitor să ajungem la o durată medie de soluţionare a unui dosar de daună de 48 de ore“

  • În următorii ani vom vedea mai multe provocări. Toate industriile trebuie să se uite la soluţii, în condiţiile în care clienţii nu mai caută produse cum ar fi poliţele de asigurări, ci se uită la soluţii pentru problemele lor. Lumea se schimbă într-un mod dramatic, a declarat Bodo Herold, membru în boardul companiei City Insurance, în cadrul unei ediţii speciale a ZF Live de la Microsoft Summit 2017.

  • „Sper că putem să rezolvăm o serie de probleme din industria asigurărilor, unele dintre ele fiind uşor de îmbunătăţit. Spre exemplu, durata de soluţionare a unui proces. În Europa, durata medie de soluţionare a unui dosar este de 3 luni. Anul viitor vrem să ajungem la o durată medie de soluţionare de 48 de ore.”

  • Având în vedere datele imense pe care le au asigurătorii - şi trebuie să le aibă, pentru a putea face un pricing corect - trebuie să fie conştienţi că nu pot supravieţui fără tehnologie şi fără să investească în tehnologie.

  • În urmă cu 30 de ani, când venea un dosar, era trimis de mână dintr-o parte în alta, de la un birou la altul. Astăzi putem face totul digital. Dacă avem un dosar în Timişoara, îl putem trimite în numai câteva minute la Bucureşti şi putem plăti despăgubirile chiar şi în aceeaşi zi. 

  • Când mă uit la primii 10 asigurători din România, toţi investesc mai mult sau mai puţin în tehnologie. Toţi asigurătorii ştiu că fără tehnologie nu au viitor. Nu pot să ştiu ce fac Axxa, Generali sau VIG în România, dar cred că se lucrează la aceste provocări. Noi, la City sperăm că suntem mai în faţă şi să fim primii care intră pe deplin în această piaţă digitală.

 

Costi Neacşu, Microsoft business unit manager, Alef Distribution:

„Pe piaţă nu se simte creşterea economică record“

Companiile de pe piaţa de distribuţie IT&C nu resimt creşterea economică record din statistici în condiţiile în care unul dintre cei mai importanţi actori de pe piaţa de tehnologie - statul - este absent cu proiecte care să pună în mişcare businessul, a declarat la ZF Live Costi Neacşu, Microsoft business unit manager în cadrul companiei Alef Distribution.

„La noi nu s-a simţit chiar atât de mult creşterea economică. Au fost foarte multe proiecte care s-au tot amânat. Sper ca în acest trimestru să se închidă o parte dintre ele”, a spus Neacşu. “Dacă ne referim la sectorul public, acolo au existat multe proiecte care s-au tot amânat. Totuşi, putem spune că şi aici există anumite instituţii cum ar fi primăriile sau şcolile care încep să acceseze soluţiile de cloud chiar dacă sectorul public tatonează piaţa încă. În sectorul privat există o efervescenţă mult mai mare în ceea ce priveşte dezvoltarea infrastructurii IT, tot mai multe companii urmărind lucrul acesta pentru a se putea axa mai puternic pe businessul lor. Aici clienţii vin şi întreabă direct de cloud, vin cu cereri de Office 365, mulţi citesc despre astfel de soluţii, dar încă mai avem de muncit până să ajungem acolo unde trebuie”, a adăugat el.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO