Business Hi-Tech

Nici campionatul de fotbal şi concediile nu au oprit scăderea vânzărilor de electronice şi produse IT&C

Nici campionatul de fotbal şi concediile nu au oprit scăderea vânzărilor de electronice şi produse IT&C
16.08.2010, 23:42 61

Piaţa locală de bunuri de larg consum a scăzut în al doileatrimestru cu 15%, la 266 de milioane de euro, faţă de 316 milioanede euro în aceeaşi perioadă a anului trecut, potrivit unui studiual companiei de cercetare GfK, valoarea fiind mai mică decât ceadin primul trimestru - 271 milioane de euro.

În sectorul IT vânzările au scăzut cu 20,5 procente, la 69 demilioane de euro. Potrivit GfK, notebook-urile s-au vândut cel maibine din toate produsele din acest segment, dar nu au pututinfluenţa evoluţia negativă a pieţei totale. Cu toate acestea,notează compania de cercetare, declinul a încetinit comparativ cuprimul trimestru al anului 2010, când piaţa a scăzut cu 38,2%, la80 de milioane de euro.

De asemenea, românii au cheltuit cu 28,5% mai puţin pe telefoanemobile în al doilea trimestru comparativ cu aceeaşi perioadă aanului trecut, piaţa de telecomunicaţii hardware atingând 39 demilioane de euro. Scăderea s-a datorat reducerii preţurilor mediila telefoanele mobile şi smartphone-uri. "Smartphone-urile au avuto performanţă mai bună pe piaţă, fiind singurul grup de produsecare şi-a mărit vânzările în unităţi", se arată în studiu GfK.

Piaţa echipamentelor de birou a avut vânzări în scădere cu28,9%, fiind sectorul cu cea mai slabă evoluţie dintre celemonitorizate de GfK în al doilea trimestru. Piaţa de imprimante şimultifuncţionale a ajuns la 7 milioane de euro, pe fondul lipsei deproiecte publice şi al situaţiei economice dificile. "Evoluţiapieţei depinde foarte mult de atitudinea consumatorilor corporate.În cazul în care marile companii vor menţine tendinţa de a nuinvesti în soluţii ce pot răspunde cererii de reducere acosturilor, iar consumatorul privat nu va fi încurajat să cumpere,va fi mai greu să se schimbe tendinţa de scădere", precizează GfK.Piaţa aparatelor foto a avut o scădere de 0,4%, la 9 milioane deeuro, aceeaşi valoare pe care această piaţă a realizat-o în modconstant în ultimele trei trimestre ale anului 2009. Potrivitstudiului, în al doilea trimestru s-a observat o revenire asegmentului compact, luna iunie fiind prima de creştere din acestan pentru acest segment, respectiv cu 10%.

Sectorul electronicelor de larg consum a fost singurul dintrecele monitorizate de GfK care a crescut în trimestrul doi. Aceastăpiaţă a crescut cu 1,3%, atingând vânzări de 55 milioane euro, celemai mari cereri fiind înregistrate pentru produse cum ar fitelevizoare cu ecran plat şi console pentru jocuri video. Pentrurestul electronicelor ratele de creştere au rămas negative.

"Nici pentru produsele sezoniere, cum ar fi camerele video şisistemele de navigaţie, performanţa nu a fost una spectaculoasă înaceastă perioadă. În general, consumatorul a optat pentru modelecare să fie atractive ca preţ", se arată în raport. De asemenea,Campionatul Mondial de Fotbal a generat creşterea vânzărilor detelevizoare cu peste 10%.

"Un alt factor care a contribuit la creşterea vânzărilor pepiaţa TV în ultimele săptămâni din iunie 2010 au fost ştiriledespre creşterea TVA-ului şi promoţiile asociate pe care retaileriile-au realizat", se arată în studiul companiei de cercetare.

În ceea ce priveşte piaţa de electrocasnice mici, acest segmenta înregistrat în al doilea trimestru al anului o scădere de 1,7%,mai mică decât în perioadele anterioare. "Redresarea pieţei provinede la o serie de categorii de produse care au început să crească cuceva timp în urmă, precum aparatura pentru prepararea alimentelor,fierbătoarele electrice, maşinile de tuns şi, de asemenea, de lanoi categorii în creştere - aparatele pentru prepararea băuturilorcalde, aparatele de ras electrice şi epilatoarele", potrivit GfK.Studiul arată că în T2 din acest an vânzările de electrocasnicemari s-au ridicat la o valoare de 70 milioane de euro, în scădere13,6% faţă de perioada similară din 2009. Anul trecut vânzările debunuri de folosinţă îndelungată au scăzut cu 42,6%, la 1,42miliarde de euro.

Pe ce electronice Şi gadgeturi au cheltuit românii baniiÎn al doilea trimestru

Echipamente de birou - acest sector a scăzut cu28,9% ajungând la 7 milioane de euro. Scăderea s-a datorat lipseide proiecte publice, dar şi situaţiei economice dificile. Deasemenea, reţinerea companiilor de a reînnoi echipamentele de biroua reprezentat un alt motiv pentru scăderea pieţei, potrivitstudiului companiei de cercetare GfK.

Telefoane mobile - românii au cheltuit cu 28,5%mai puţin pe telefoane mobile în al doilea trimestru comparativ cuaceeaşi perioadă a anului trecut, piaţa de telecomunicaţii hardwareatingâng 39 de milioane de euro. Scăderea pieţei a fost cauzată dereducerea preţurilor medii la telefoanele mobile şi smartphone-uri.Acestea din urmă au fost singura categorie de produse care şi-amărit vânzările.

Netbookurile - au avut cea mai bună performanţădin echipamente care intră în segmentul IT. Sectorul IT a avut oscădere în T2 de 20,5% în comparaţie cu aceeaşi perioadă din 2009,atingând o valoare de 69 milioane de euro. Potrivit GfK,consumatorii nu au încă încredere în piaţă şi evită să-şireînnoiască echipamentele.

Televizoare - vânzările de televizoare aucrescut cu peste 10% în al doilea trimestru al anului, ca urmare aCampionatului Mondial de Fotbal. De asemenea, vânzările au crescutdatorită promoţiilor oferite la sfârşitul lunii iunie de retaileriîn urma anunţului măririi TVA. Piaţa de electronice de larg consuma fost singura dintre cele monitorizate de GfK care a crescut înT2, de 1,3%.

Aparate foto - sectorul foto a cunoscut oscădere de 0,4 procente, reuşind să se menţină la 9 milioane deeuro, valoarea pe care această piaţă a realizat-o constant înultimele trei trimestre ale anului 2009. Luna iunie a fost prima decreştere anuală pentru segmentul compact, vânzările fiind cu 10%mai mari faţă de iunie 2009.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO