Business Hi-Tech

O nouă piaţă: brăţările inteligente care îţi spun câţi paşi ai făcut şi cât de bine dormi

AFP/Mediafax Foto

AFP/Mediafax Foto

Autor: Ioana Nita

29.07.2014, 00:08 5270

Piaţa accesoriilor wearable (dispozitive purtate pe corp) care monitorizează activitatea, caloriile arse şi somnul utilizatorilor sau care sunt utilizate ca o extensie a telefonului mobil este abia la început de drum atât la nivel global, cât şi la nivel local. Totuşi, în România vânzările sunt estimate la câteva mii de unităţi în aproape un an de la lansarea lor, iar retailerii anticipează creş­teri de peste 100%.

„La nivel mondial, accesoriile wearable sunt adoptate de un număr din ce în ce mai mare de utilizatori, previziunile de vânzări pentru anul acesta fiind de 5 milioane de unităţi. Este un semn că produsele «smart», care le oferă utilizatorilor confort, informaţii utile şi mai multă libertate de mişcare, sunt căutate. România urmează de asemenea aceste tendinţe. Credem că vom înregistra creşteri procentuale de două cifre anul acesta pe acest segment“, a declarat pentru ZF Alexandru Munteanu, şeful diviziei telecom din cadrul Samsung România.

Aceste dispozitive includ brăţări de monitorizare a activităţilor sportive, a bătăilor inimii, precum şi a somnului, dar şi ceasuri inteligente care sunt practic o extensie a telefonului mobil – poţi vedea notificările, face poze sau vorbi la telefon.

Sud-coreenii de la Samsung s-au numă­rat printre primii care au lansat un accesoriu wearable - ceasul inteligent Galaxy Gear prezentat în septembrie 2013 -, introducând ulterior pe piaţă şi brăţara Gear Fit care monitorizează paşii şi distanţele parcurse, bătăile inimii, dar care permite şi vizualizarea notificărilor primite pe telefonul mobil.

„De la lansare şi până în prezent nu­mă­rul de ceasuri inteligente vândute pe piaţa locală este de ordinul miilor de unităţi“, a precizat Munteanu.

Spre deosebire de accesoriile wearable Samsung, care sunt compatibile doar cu telefoanele mobile Samsung, pe piaţă au mai apărut diferite alte gadget-uri pentru fitness care sunt compatibile cu diferite smartphone-uri şi tablete şi care se pot conecta chiar şi la calculator. Printre acestea se numără accesoriile produse de compania americană Fitbit – Fitbit Flex, Fitbit One, Fitbit Zip, sau modelele Jawbone UP24 şi Nike Fuel Band. 

Orange s-a numărat printre primii jucă­tori de pe piaţa locală care au adus în Ro­mânia gamele de accesorii wearable Fitbit şi Nike în octombrie 2013, fiind de altfel singurul operator de telecom care a creat o categorie specială pentru aceste produse în magazinul online, dar şi zone speciale de prezentare în magazinele tradiţionale.

 „În tot acest timp am observat un interes crescut din partea clienţilor de a testa şi cumpăra accesoriile care monitorizează activitatea fizică şi somnul. Vânzările au evoluat bine, astfel că în al doilea semestru al anului, odată cu lansarea noilor dispozitive Sam­sung, am înregistrat o creştere de peste 100% faţă de trimestrul anterior“, a spus Julien Ducarroz, directorul comercial al Orange.

 

Altex: vânzări medii lunare de circa 30.000 de euro

Altex, unul dintre cei mai mari retaileri electroIT de pe piaţa locală, a introdus de asemenea în oferta sa accesoriile wearable încă din octombrie 2013, vânzările ajungând în medie la 250 de unităţi pe lună în valoare de circa 30.000 de euro.

„Produsele wearable de fitness sunt o categorie cu adresabilitate targetată, dar de la introducerea ei în oferta noastră categoria a crescut. Astfel, putem spune că am reuşit vânzări în medie de 250 de bucăţi pe lună, valoarea medie aproximativă fiind de 30.000 de euro pe lună“, a precizat Mihai Lupaşcu, managerul diviziei de comunicare din cadrul Altex. El a adăugat că estimează o creştere a vânzărilor de peste 100% spre finalul anului, odată cu diversificarea gamelor de accesorii wearable şi cu promoţiile de Black Friday şi de Crăciun.

Preţul unui accesoriu wearble porneşte de la circa 250 de lei şi ajunge până la 900 lei.

 

Ce funcţii au gadget-urile pentru fitness

Fitbit Flex, unul dintre cele mai vândute gadget-uri pentru fitness de pe piaţa locală potrivit retailerilor, le permite utilizatorilor să îşi monitorizeze activitatea de zi – paşii făcuţi, distanţele parcurse, caloriile arse, precum şi durata şi calitatea somnului. Utilizatorii au acces la toate aceste informaţii din aplicaţia creată pentru dispozitive mobile – smartphone-uri şi tablete, dar şi din contul creat pe pagina web a companiei Fitbit. Astfel, utilizatorii pot vedea evoluţia acestor parametri în fiecare zi, lună, sau an pentru a ţine o evidenţă a progresului pe care l-au făcut într-o anumită perioadă de timp prin intermediul graficelor şi tabelelor disponibile în aplicaţie.

Gadget-urile pentru fitness sunt folosite în general de persoane tinere, cu vârste cuprinse între 25 şi 40 de ani, din mediul urban, cu venituri medii si peste medie care au un stil de viaţă activ. 

“Cumpărătorii de accesorii wearable sunt pasionaţi de tehnologie şi de modă. Sunt tineri, mereu în mişcare şi conectaţi în permanenţă la tot ceea ce este nou. În plus, sunt oameni cu un stil de viaţă activ şi îmbrăţişează tehnologia de ultimă generaţie, care îi ajută să fie mai eficienţi, să îşi monitorizeze şi îmbunătăţească performanţele de fitness, precum şi să îşi optimizeze starea de sănătatea. Sunt persoane cu vârsta cuprinsă între 25 – 40 ani, active, din mediul urban, cu venituri medii si peste medie”, a spus directorul de marketing la Domo Retail, Sylvia Kerzbek. Retailerul local electroIT a introdus de asemenea în oferta sa accesoriile wearable de anul trecut, printre cele mai vândute fiind brăţara intelligentă Jawbone şi ceasurile inteligente Sony Smartwatch şi Samsung Gear.

 

Medicii, păreri pro şi contra accesorilor wearable

Printre cumpărătorii gadget-urilor pentru fitness se numără şi persoanele care vor să slăbească pentru că prin intermediul acestor dispozitive îşi pot monitoriza îndeaproape numărul de calorii consumate în funcţie de activitatea de peste zi şi pot ţine de asemnea evidenţa greutăţii corporale.

Medicii au însă păreri diferite atunci când vine vorba de luarea în calcul a informaţiilor furnizate de aceste tipuri de dispozitive. 

“Acesoriile wearable sunt extrem de utile persoanelor care duc un stil de viaţă activ. Cei care vor să trăiască sănătos pot în momentul de faţă să îşi monitorizeze funcţiile vitale cu ajutorul acestor accesorii în timpul efectuării activităţilor fizice. De asemenea, cu ajutorul lor se poate cuantifica cu exactitate numărul de kilocalorii arse şi pulsul în cursul efectuării unei activităţi sportive”, a spus Alin Popescu, medic primar de medicină sportivă în cadrul unităţilor medicale operate de compania MedLife. El a menţionat că recomandă aceste tipuri de dispositive pacienţilor.

“Este bine ca orice activitate sportivă să se facă organizat, motiv pentru care devine mai uşor pentru cei care vor să slăbească să ştie exact câte kilocalorii au ars. În momentul de faţă am mulţi pacienţi care la recomandarea mea folosesc aceste dispozitive şi care sunt extrem de mulţumiţi de acestea”, a completat Popescu.

Doris Andronescu, directorul general al operatorului de servicii medicale private Sanador, este însă de părere că datele furnizate de gadget-urile nu pot fi considerate surse de încredere pentru un diagnostic medical, dar pot trage într-adevăr semnale de alarmă pentru efectuarea unor investigaţii de specialitate.

“Accesoriile wearable sunt foarte folositoare pentru cei ce vor să slăbească, să-şi menţină silueta, sunt foarte motivante, te stimulează şi le poţi considera ca un prieten care te veghează, dar informaţiile date de ele folosesc centrelor de întreţinere corporală, SPA-urilor , neavând valoare din punct de vedere medical”, a subliniat  Andronescu.

“Nu ne bazăm pe informaţiile acestor accesorii în scop medical, dar nici nu le ignorăm, putând avea un rol informativ. De exemplu, pacientului care observă o creştere prea mare a pulsului în timpul efortului, stare de disconfort, îi recomandăm montarea unui holter de EKG timp de 24-48 de ore, în care se înregistrează traseul electric cardiac şi astfel putem avea informaţii obiective privind starea pacientului”, a explicat ea.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO