Business Hi-Tech

O nouă zi intră în calendarul retailerilor. „Vinerea neagră“, ziua care le-a adus aminte de „vremurile bune“

O nouă zi intră în calendarul retailerilor. „Vinerea neagră“, ziua care le-a adus aminte de „vremurile bune“

Dacă nu s-au înghesuit pe site-urile retailerilor, au venit în magazine

Autor: Claudiu Ilioiu, Adrian Voicu

28.11.2011, 00:06 1470

În acest weekend românii au ieşit la cum­pă­rături. Iar cumpărăturile au fost mari şi se pare că Vinerea Neagră începe să prindă bine şi la retaileri. Cel mai mare retailer IT&C online, eMag, a reuşit să înregistreze 1,1 milioane de vizitatori în această zi, cele 90.000 de produse comandate având o valoare totală de 8 milioane de euro, conform declaraţiilor făcute Zia­rului Financiar de Radu Apostolescu, vicepreşe­din­te pentru dezvoltare al eMag. "A fost senza­ţio­nal, cu siguranţă a fost cel mai mare şi cel mai interesant fenomen de cum­pă­ră­turi pe­trecut vreodată în România", a adăugat Apostolescu.

Numărul vizitatorilor unici de pe site-ul eMag, în "Vinerea Neagră", a crescut de 12 ori faţă de o zi "bună", când se înregistrau cel mult 190 de mii. "Ne aşteptam să creştem de patru ori, în schimb am crescut de 12 ori faţă de o zi normală bună."

Şi un asemenea număr de vizitatori nu putea să treacă fără să lase urme, site-ul retailerului fiind blocat timp de 40 de minute din cauza traficului peste aşteptări. Nici liniile telefonice nu au reuşit să facă faţă, acestea fiind suprasolicitate. Cu un call-center la care răspundeau la momentul respectiv 140 de angajaţi, liniile de telefon aveau în aşteptare sute de apeluri.

"La ora 10 au picat serverele şi a fost o întrerupere de 40 de minute a site-ului. Liniile de telefo­nie au fost şi ele blocate. Am vorbit cu cei de la Romtelecom care se mirau de ceea ce se întâmplă", a mai spus Apostolescu.

Vedeta vânzărilor a fost televi­zorul LED de la Samsung cu 850 de unităţi comandate cu o reducere de 32%, urmat de gama laptopurilor şi de foto-camerele Fujifilm, care au avut o reducere de până la 50%.

Şi clienţii evoMAG.ro au beneficiat începând cu ora 8.00 de reduceri de până la 50% la sute de produse. "În primele trei minute după începerea campaniei au fost vândute cele mai hot produse, şi anume o tabletă Samsung, un smartphone şi un LCD full HD, fiecare având un preţ de 999 de lei", a declarat Mihai Pătraşcu, directorul executiv al evoMAG.ro.

Site-ul evoMAG.ro a înregistrat vânzări de 250 de mii de euro în urma a două mii de comenzi.

"Au fost 120 de mii de vizitatori unici, de 5-6 ori mai mult decât într-o zi normală. Noi ne aşteptam să creas­că traficul de două ori, iar serverele noastre nu au fost pregă­ti­te pentru acest impact. Vânzările ar fi putut atinge nivelul de 500 de mii de euro dacă aveam servere mai bune", a mai precizat Pătraşcu.

Vinerea Neagră a venit şi pe site-ul Koyos.ro, nu­mărul vizitatorilor pe site crescând de peste 100 de ori în comparaţie cu media traficului din ultima lună, arată un comunicat al companiei Interna­tional Transactions & Services, care administrează site-ul.

Conform companiei, vizitatorii site-ului au pla­sat comenzi a căror valoare a depăşit cuantumul comenzilor preluate în mod obişnuit într-o săptămână.

Şi în magazinele clasice a fost sărbătorită Vine­rea Negră, Flanco având până seara târziu maga­zi­ne­le pline de clienţi. Reţeaua de magazine Flanco ra­portează pentru Black Friday încasări de 30 mi­lioa­ne la un număr de 60.000 de clienţi. În topul celor mai vândute produse s-au numă­rat televizoa­re­le, note­book-urile şi maşinile de spă­lat rufe, re­pre­zen­tând peste 55% din totalul vânzărilor (valoric). În total, Flanco a vândut peste 4.500 de televizoare, 2.500 de notebook-uri şi 3.000 de maşini de spălat ru­fe, mărcile preferate fiind Samsung, Whirlpool, Sony şi Asus. 30% dintre încasări au fost realizate în Bu­cu­reşti, următoarele oraşe fiind Con­stanţa şi Arad.

Black Friday reprezintă în SUA prima zi de după "Ziua Recunoştinţei", în mod tradiţional în aceas­tă zi începând sezonul cumpărăturilor de Cră­ciun. Anterior termenul era folosit pentru a descrie traficul extrem de dificil creat după Ziua Recunoş­tin­ţei. În prezent, are conotaţii econo­mic­e, în aceas­tă perioadă retailerii aşteptându-se să intre "pe negru", adică să aibă profit.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO