Business Hi-Tech

Piata serviciilor de web design stagneaza la o valoare de sub 2 mil. euro

Piata serviciilor de web design stagneaza la o valoare de sub 2 mil. euro

Stefan Liute, director de strategie la Grapefruit, considera ca valoarea adaugata in web design sunt serviciile de consultanta si strategie

10.08.2006, 18:58 218

Piata de design web din Romania a fost anul trecut de peste 1,5 milioane de euro, a declarat pentru ZF Stefan Liute, director de strategie la Grapefruit, companie specializata in servicii de identitate corporatista, branding si site-uri web.
Flaviu Radulescu, director de cercetare la Hostway Labs Romania, evalueaza piata la aproximativ aceeasi valoare.
Ambii sunt totusi de parere ca piata va stagna in acest an sau va creste cu foarte putin. "Este normal, avand in vedere ca majoritatea companiilor mari si-au facut deja site-uri. In plus, exista foarte multi tineri cu sau fara experienta care reusesc sa castige proiecte in fata companiilor cu protofoliu mare", a explicat Radulescu.
"Tendinta este ca piata sa creasca din punctul de vedere al calitatii si sunt convins ca va aparea din ce in ce mai mult talent, fie la freelanceri, fie in cadrul companiilor de pe piata locala", a spus Liute.
Cele mai mari proiecte realizate pe piata romaneasca s-au cifrat la 100.000-200.000 de euro, proiecte foarte rare si care s-au desfasurat pe perioade lungi de timp, conform lui Radulescu.
Marea majoritate a contractelor medii si mari de pe piata au o valoare cuprinsa intre 5 si 15 mii de euro. Liute si Radulescu considera ca valoarea medie a proiectelor va scadea odata cu trecerea timpului. Pretul este impus de piata si clientii au de unde alege, pentru ca oferta este mare.
Tocmai de aceea companiile care se ocupa de web desgin trebuie sa puna accent pe consultanta si strategie, considera Liute.
"Partea de codare a paginiilor web a devenit o marfa generica pe care poate deja sa o faca oricine la o calitate acceptabila", a precizat Liute.
De altfel, Grapefruit a inceput deja sa faca outsourcing pe partea de codare a paginilor web in unele proiecte, iar Liute crede ca acest lucru se va generaliza in piata. "Acum facem outsourcing pentru o pondere foarte mica dintre proiectele noastre, dar in mod sigur aceasta pondere va creste odata cu trecerea timpului", a explicat Liute.
Grapefruit a avut anul trecut o cifra de afaceri de 300.000 de euro, iar Liute estimeaza ca aceasta va creste in acest an la peste 350.000 de euro. Aproximativ 50-70% din venituri sunt generate de servicii non-interactive - care nu au legatura cu Internet-ul - iar restul sunt generate de web design.
"In acest moment nu cautam in mod activ investitori care sa cumpere partial sau total compania, dar exista tot timpul oferte. Totusi, nu excludem ca in viitor sa vindem atunci cand o sa primim o oferta care sa ne convina din punct de vedere financiar si al viitorului companiei", explica Liute.
In luna martie, compania si-a deschis un birou in Bucuresti. "Cresterea numarului clientilor din Bucuresti si a complexitatii proiectelor pe care le desfasuram impreuna cu ei a impus prezenta noastra permanenta aici", a spus Liute. El a precizat ca partea de strategie si consultanta necesita un contact direct cu clientul, spre deosebire de partea de web design.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO