Business Hi-Tech

Ce planuri are cel mai mare jucător independent de pe piaţa locală de cablu TV. Dinu Malacopol, CEO al AKTA: Bugetul de investiţii creşte la 17 mil. euro în acest an. Vom lansa o nouă televiziune şi un operator de telefonie mobilă

Dinu Malacopol, CEO al AKTA: Pe piaţa B2B lucrurile s-au mai aşezat pentru că s-a mai filtrat concurenţa, au mai dispărut tot felul de haiduci

Dinu Malacopol, CEO al AKTA: Pe piaţa B2B lucrurile s-au mai aşezat pentru că s-a mai filtrat concurenţa, au mai dispărut tot felul de haiduci

Autor: Adrian Seceleanu

12.03.2017, 12:01 4297

♦ Compania va lansa serviciile de telefonie mobilă la jumătatea anului doar prin abonamente. Boom-ul de pe piaţa de internet fix s-a mutat de la oraşe în mediul rural ♦ Pentru "preţul corect" o tranzacţie de vanzare a AKTA este oricand posibilă.

Cel mai mare jucător inde­pendent de pe piaţa locală de cablu TV, care activează sub brandul AKTA prin două com­­panii - Digital Cable Systems (DCS) şi AKTA Telecom -, va in­vesti în acest an 17 mil. euro, cea mai mare parte a bugetului urmand să fie alocată expan­siunii reţelei fixe, dar şi achiziţiilor şi unor proiecte precum lansarea serviciilor de telefonie mobilă sau a unei televiziuni care va difuza exclusiv filme romaneşti.

"Anul trecut am investit 15 milioane de euro, iar pentru acest an bugetul este de 17 milioane de euro", a declarat pentru ZF Dinu Malacopol, CEO şi unul dintre acţionarii minoritari ai grupului. "Investiţiile se vor duce în primul rand în dezvoltarea organică de reţea pe care o facem mai nou pe tehnologie GPON - deci pe fibră optică. Continuăm achiziţiile acolo unde acestea au sens, adică dacă aduc sinergii cu actualele operaţiuni. Mai sunt nişte operatori destul de mari pe piaţă", a spus şeful AKTA.

Conform celor mai recente date ale Autorităţii Naţionale de Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), la jumă­tate anului trecut mai existau doar 253 de operatori de cablu, faţă de 581 în urmă cu un deceniu. "Tendinţa este una clară de consolidare pentru că trebuie tot timpul să investeşti în acest business şi pentru un operator mic diferenţierea este destul de dificilă", afirmă Malacopol.

Grupul AKTA, format din DCS şi AKTA Telecom, a înregistrat în 2016 o creştere de aproximativ 16% a cifrei de afaceri în raport cu anul 2015, cand businessul a atins 199,48 mil. lei (44,9 mil. euro). "Cifra de afaceri a depăşit anul trecut 52 de milioane de euro pentru grupul DCS - AKTA Telecom", a precizat Malacopol.

Şeful AKTA nu a oferit detalii despre numărul de clienţi sau abonamente înre­gistrate de grup, menţionand doar că indi­ca­torii se află în creştere. Compania activează în principal în mediul rural şi mic urban, are peste o jumătate de milion de abonamente pentru serviciile de telefonie fixă, internet fix şi cablu TV. AKTA este al treilea jucător de pe piaţa locală de cablu TV, după RCS&RDS şi UPC, conform datelor ZF.

"Anul trecut, pe partea de video, am avut strategia de migrare către serviciile digitale - care aduc valoare adăugată clienţilor pentru că asigură o calitate mai bună, sunt mai multe canale, oferă acces la mai multe canale. Creştem odată cu mărirea pieţei de televizoare HD, pentru că este nevoie ca utilizatorii să deţină echipamente compatibile. Vedem proiectul televiziunii CineMaraton - care va difuza exclusiv filme romaneşti - ca un vector de creştere din punctul acesta de vedere pe partea de video analogic şi digital. Partea de internet creşte foarte bine, adică ratele de creştere sunt mult mai mari la noi decat în mediul mare urban. Boom-ul se mută acum în afara marilor oraşe", a spus Malacopol. Numărul de clienţi rezidenţiali pentru serviciile de internet fix a crescut în primul semestru din 2016 cu 3,3% faţă de o rată de creştere de 1,4% în mediul urban,  conform datelor ANCOM.

Numărul de judeţe acoperite de reţelele AKTA a crescut de la 30 la 35 pe durata anului 2016. În Bucureşti compania rămane prezentă doar pe segmentul serviciilor dedicate companiilor. "Bucureştiul îl aco­pe­rim în continuare cu servicii B2B care şi ele au cres­cut foarte bine. Partea de wholesale (van­zarea către alţi operatori) a cres­cut. Pe pia­ţa B2B lucrurile s-au mai aşe­zat pentru că s-a mai filtrat concurenţa, au mai dispărut tot felul de haiduci. Segmentul de wholesale de telefonie dă nişte cifre foar­te mari, este adevărat însă cu o marjă mai mi­că".

 

Pregătiri pentru lansarea de pachete fix-mobil

Compania de cablu este în plin proces de pregătire pentru lansarea serviciilor de telefonie mobilă, sub forma unui operator mobil virtual (MVNO), care vor fi disponibile exclusiv cu abonament, a declarat şeful AKTA. "Urmează şi tele­fonia mobilă, pe care o vom oferi de la sfarşitul semes­trului 1 la pachet cu restul serviciilor, sub forma unor abonamente. Vom oferi doar abonamente şi vă spun şi de ce: unul dintre avan­tajele noastre compe­titive în momentul de faţă este acela că în zonale ur­bane avem casierii - maga­zine în care clienţii îşi pot achita facturile, iar în afara acestor zone avem încasatorii din uşă în uşă, oferindu-le practic clienţilor o modalitate fa­cilă de a-şi plăti factura, inclusiv pentru tele­fonia mobilă. Aceşti clienţi din mediul rural în momentul de faţă poate au la un ma­ga­zin undeva un terminal la care se pot în­ca­sa facturi, dar a cărui utilizare este  complicată.

Nu prea există deci soluţii pentru încărcarea cartelelor preplătite de telefonie mobilă, iar marea majoritate a utilizatorilor nu au carduri bancare."

"Deci pană la urmă credem că vom oferi dincolo de produsul propriu-zis multe avantaje şi se înscrie în strategia noastră de a fi un centru de servicii pentru respectivele zone. Să ne amintim că acolo nu prea există bănci, ATM-uri, carduri bancare, vanzare din uşă în uşă. Atunci noi practic oferim toate aceste lucruri chiar la poarta clientului şi avem un avantaj competitiv pentru că suntem o companie locală."

 

Vanzare? Da, pentru "preţul corect"

Întrebat, în contextul discuţiei despre bugetul de investiţii pentru 2017 - de 17 mil. euro - dacă acţionarii contribuie în con­tinuare cu bani pentru operaţiunile din Romania, Dinu Malacopol a menţionat că grupul are capacitatea de a atrage singur finanţarea necesară. "Bani nu se mai aduc de "acasă", în momentul de faţă suntem foarte bancabili - ca dovadă am refinanţat la costuri foarte bune."

Există interes pentru achiziţia AKTA de la alţi jucători de pe piaţa locală sau din regiune? "În momentul de faţă noi ne vedem de dezvoltare, să aducem valoare adăugată pentru clienţi şi pentru acţionari", a răspuns Malacopol.

"Totul este de vanzare pentru preţul corect. Cu alte cuvinte pentru o ofertă corectă acţionarii pot să vandă dar în momentul de faţă ne concentrăm pe dezvoltarea serviciilor şi pe lansarea unora noi".

Acţionarul majoritar al grupului este fondul de investiţii americano-asiatic Pinebridge, care are circa 65% din DCS, restul acţiunilor fiind deţinute de mai mai multe firme şi persoane fizice din Romania. Pinebridge a plătit 45 mil. euro pentru pachetul majoritar de acţiuni al DCS în 2007. Pinebridge, care pană în anul 2010 a fost controlat de americanii de la AIG, este deţinut în prezent de Pacific Century Group, un grup de investiţii privat din Asia, care are sediul central la New York.

În 2014, Pinebridge a mandatat compania de audit şi consultanţă Ernst & Young (EY) să găsească un cumpărător pentru Digital Cable Systems (DCS), potrivit datelor ZF, la un preţ de peste 200 mil. euro.

 

AKTA va lansa în 15 martie un post TV care va difuza exclusiv filme romaneşti, un proiect cu un buget anual de 1 mil. euro. "Canalul ar putea fi preluat şi de alţi operatori"

Grupul AKTA, cel mai mare jucător independent de pe piaţa locală de cablu TV, va lansa la jumătatea acestei luni CineMaraton - un post TV care va difuza non-stop filme şi documentare romaneşti şi emisiuni proprii despre industria locală de cinematografie, ca parte a unui efort de diferenţiere al operatorului pe piaţa locală.

"Va fi un program TV non-stop, dezvoltat de  noi care va fi lansat pe 15 martie în toată reţeaua AKTA şi care se bazează pe filme romaneşti - atat filme artistice, cat şi documentare şi producţii proprii bazate pe cultura cinematografică - interviuri cu regizori. Vor fi producţii realizate de noi - nu filme, ci emisiuni, interviuri de cultură cinematografică cu creatori romani - actori, regizori, scenografi, tot ce înseamnă filmul romanesc", a declarat Dinu Malacopol. "Vorbim de un buget de aproximativ un milion de euro pe an pentru acest proiect", a adăugat el.

Operatorul mizează pe interesul crescut pentru conţinutul naţional, care se poate observa şi în cazul sportului sau al muzicii. "Extrapoland, noi ne-am gandit că există o producţie naţională - chiar pornind de la începutul secolului 20, care nu a fost niciodată pusă laolaltă, există un succes neobişnuit de mare al ultimelor creaţii ale regizorilor tineri şi atunci lucrurile acestea ne-au dus către acest canal de filme, care chiar credem că va fi de interes. Vor fi non-stop filme şi emisiuni despre cinematografia romanească pornind de la filmele istorice sau comedii. Sunt filme care bat recordurile de audienţă chiar şi la canalele comerciale. Între "B.D. la munte şi la mare" şi "Singur acasă" cred că mulţi vor prefera filmul romanesc. Canalul va avea variantă SD şi HD. Toate producţiile noi şi toate producţiile noastre originale vor fi difuzate în format HD, iar celelalte vor fi transformate de la SD la HD. Canalul va fi prezent gratuit în grila noastră analogică şi digitală începand cu data de 15 martie. După aceea putem să dezvoltăm în continuare şi alte proiecte similare."

AKTA va încerca să vandă postul şi către alţi jucători de pe piaţă. "Intenţionăm să oferim postul pe piaţă şi altor operatori după ce îl vom lansa în reţeaua noastră - unde postul va fi accesibil gratuit, inclus în abonament. Pentru ceilalţi operatori costul va varia în funcţie de contractele comerciale pe care le vom semna. Există interes pentru post de la operatori mai mari, am testat piaţa şi cred că există interes. Ne gandim să aducem şi filme din Republica Moldova şi ne gandim inclusiv la o distribuţie în Republica Moldova, care ar putea să fie de interes. De ce facem acest pas?"

 "În primul rand dăm o valoarea adăugată în plus clienţilor noştri pentru că piaţa de servicii TV în momentul de faţă în Romania este saturată, asta este realitatea. Variaţiile de la un operator la altul sunt determinate de aceiaşi clienţi pentru că, să fim serioşi, nu se inventează locuinţe peste noapte. Pană la urmă populaţia tot aceea este şi atunci cred că vom fi şi noi între operatorii care au o valoare adăugată originală, oferită direct clienţilor TV şi este un motor pentru creşterea numărului de clienţi pe video."

 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO