Business Hi-Tech

Povestea unui antreprenor român care s-a luptat cu criza. ”În 2010 am adus bani de acasă. În final am dat maşinile, am vândut sediul, tot”

19.08.2014, 11:24 861
SoftExpert Mobility, compa­nie producătoare de soluţii de business, a intrat anul trecut pe o nouă piaţă cu o soluţie care vine în sprijinul părin­ţilor în domeniul educaţiei im­ple­mentând un catalog digital într-un colegiu din Craiova.
 
„Anul trecut am implementat la liceul Elena Cuza din Craiova un catalog electronic cu note şi absenţe, aplicaţie pe smartphone şi pe tabletă, care trimite părinţilor SMS în timp real“, a spus Cristian Nicolae, unul dintre proprietarii firmei SoftExpert Mobility, prezent marţi, 11 martie, în studioul ZF Live.
 
Pe de altă parte, în timp ce apli­ca­ţia oferă profesorilor po­si­bi­litatea obţi­nerii unor rapoarte deta­liate despre situaţia elevilor, Nicolae spune că o parte din cadrele didactice şi dintre părinţi sunt încă reticenţi în privinţa utilităţii programului, fiind ne­cesară o perioadă de acomodare în care ambele părţi să observe beneficiile.
 
„Sperăm că profesorii vor sesiza beneficiile, vor avea discuţia cu pă­rinţii şi vor fi împreună conştien­tizaţi de beneficii, dar durează“, a explicat reprezentantul SoftExpert Mobility.
 
Profesorii însă percep catalogul digital ca o sarcină în plus, iar faptul că nu toate cadrele didactice deţin un smartphone şi colegiul nu dispune de o reţea Wi-Fi împiedică funcţionalita­tea facilă a aplicaţiei.
 
Potrivit invitatului ZF Live, părinţii plătesc 30-40 de lei pe an pentru a primi în timp real situaţia şcolară a copiilor pe telefon prin SMS pe baza unui contract încheiat cu asociaţia de părinţi.
 
„Legea cere în continuare cata­logul fizic. Formula ideală va fi când pro­fesorul are catalogul în mâna dreaptă şi tableta în stânga. Catalogul este instrumentul legal, tableta va fi alături. Cel scris rămâne la arhivă, are un regim special“, a spus Cristian Nicolae.
 
SoftExpert Mobility este un business de familie înfiinţat în 2000. În prezent firma are 8 angajaţi şi a realizat venituri de aproape 300.000 de euro anul trecut cu o marjă de profit de aproape o treime din cifra de afaceri. Compania craioveană dezvoltă soluţii de customer relationship management şi sales force automation, iar recent a intrat şi în domeniul serviciilor pentru învăţământ prin catalogul digital. Conducerea firmei doreşte să exporte catalogul digital în Italia printr-un partener local.
 
 
Ce a mai spus Cristian Nicolae la ZF Live:
 
Craiova are softişti foarte buni. La Craiova există o facultate de automatică şi calculatoare din anii ’70. Nu suntem multe firme de IT în pluton, 5-6, dar suntem în top şi numărul creşte, ne dezvoltăm
 
În anul 2000, după o patiserie, o clinică de oftalmologie şi vitezografe de locomotivă, am înfiinţat şi o firmă de soft.
 
Până în 2002, până la atentatele din SUA, eram o firmă cu 25 de oameni care făcea proiecte punctuale. Atentatele din SUA ne-au pus în genunchi, n-a mai venit niciun ban din America. Din 25 de contracte, între 700 şi 17.000 de dolari, ne-am ales cu zero. Am ales varianta să mergem înainte şi acum nu ne pare rău absolut deloc. Ne-am reorientat spre România, către clienţi români, protejaţi de un contract şi în al doilea rând, nu mai facem proiecte outsourcing, ci ne definim o anumită piaţă şi facem programe proprietare. Primii clienţi au venit din piaţa farmaceutică.
 
 
Am făcut o soluţie customer relationship management pentru reprezentanţe farmaceutice. În 2003, după publicarea unui articol despre noi în Ziarul Financiar, ne-au sunat nişte oameni din industria de mezeluri, Campofrio.
 
 
Pentru Terapia, primul nostru client din farma, în 2003, am implementat o aplicaţie CRM mobil pe primele smartphoneuri Treo Handspring.
 
 
Am făcut pentru Campofrio prima aplicaţie de Sales Force Automation din ţară care înseamnă că agentul de vânzări trimite date în timp real de pe mobil - comenzi, încasări, discount, target, către programul de gestiune contabilitate a firmei
 
 
Pot să mă prezint în faţa oricărei comisii pentru orice licitaţie. Dar se face? Nu se face, pentru că se poate să fie anumite interese în spate.
 
 
Cabinetul oftalmologic l-am închis deşi mergea bine pentru că softul în perioada 2006-2008 s-a dus ca racheta. Eram înainte sub 1 milion de euro, dar dublam cifra de afaceri de la an la an, creşteam numărul de angajaţi astfel că în criză ne-a prins cu 16 oameni în firmă.
 
 
Am făcut greşeala că am luat un credit pentru o clădire nouă de 300 de metri pătraţi ca să ofer angajaţilor condiţii impecabile cu catering, transport plătit, bonusuri, să am o imagine reală de profesionist în faţa partenerilor. A venit 2009, dobânda s-a dublat, Exim Bank a pierdut o finanţare de la guvern avea un program prin care ne plătea jumătate din dobânda lunară, clienţii s-au oprit din investiţii.
 
 
Cifra de afaceri 300.000 euro anul trecut, cu 8 oameni. La un moment dat ne-am dus în 5 angajaţi. În 2010 am adus bani de acasă, vreo 50.000 de euro. Salarii, impozite, aveam leasing pe maşini. În final am dat maşinile, am vândut sediul, tot.
 
Profit cam o treime din cifra de afaceri din 2013. Vrem să ne apropiem de 500.000 euro anul acesta
 
Liniile de business ale firmei: CRM farma, SFA şi catalogul online
 
Un programator câştigă în jur de 700-800 euro, au bonusuri, îi trimitem la cursuri. Pentru noi angajaţii sunt parteneri
 
Ne propunem să creştem natural dar având controlul calităţii, adică relaţia cu oamenii să fie cât mai bună, oameni cât mai bine pregătiţi şi motivaţi, relaţia cu clienţii şi suportul
 
În soft, clientul cumpără nişte promisiuni.
 
Încercăm să intrăm în Italia cu catalogul online printr-un partener din Craiova care face nişte dispozitive sofisticate, Manuel Vasilescu. Prin el am prezentat catalogul şi vrem să facem şi o aplicaţie pentru primăriile din Italia, un fel de info chioşcuri pe smartphone prin care cetăţeanul italian se va informa în privinţa taxelor. Poate să fie o direcţie foarte interesantă deşi am o reticenţă în relaţia cu statul.
 
Dacă nu reuşesc să fac coaching cu angajaţii mei prin care să-I conştientizez că au un loc de muncă stabil, bine plătit, unde sunt respectaţi, nu vor da ce au mai bun din ei. Nu numai tehnic, că am avut colegi tehnici foarte buni dar care nu pricepeau care e locul lor acolo şi care îi tratau pe ceilalţi cu dispreţ. Nu au avut loc la noi în echipă. Am avut colegi care au venit tehnic pregătiţi de bază dar am văzut la ei un entuziasm astfel încât i-am angajat şi directorul tehnic i-a ajutat să evolueze.
 
Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 18.03.2014

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO