Business Hi-Tech

Preţul, criteriul-cheie după care firmele aleg şi renunţă la mobil

Preţul, criteriul-cheie după care firmele aleg şi renunţă la mobil

Autor: Adrian Seceleanu

17.03.2011, 23:55 91

Trei dintre cele mai importante cinci criterii după care o firmăsau o instituţie îşi alege furnizorul de servicii de telefoniemobilă sunt legate de tarife, arată datele dintr-o cercetarerealizată de compania Gallup în perioada martie-aprilie 2010 pentruAutoritatea de Reglementare în Comunicaţii (ANCOM). În iunie 2010companiile aveau aproximativ 2,4 milioane de abonamente latelefonie mobilă, din totalul de 24,4 milioane de cartele simactive pe piaţă (abonamente şi cartele prepay).

Cel mai important criteriu rămâne cel al acoperirii în teritoriual reţelei, dar următoarele trei criterii sunt tariful pentruabonament şi pentru apelurile în aceeaşi reţea mobilă şi către altereţele mobile. Pe locul cinci în top se află reputaţia companiei,potrivit datelor Gallup.

"Criterii precum acoperirea sunt într-ade­văr importante pentrucă dacă ai oameni de vânzări în întreaga ţară şi nu «ai reţea»,atunci e greu să-ţi atingi obiectivele. Pe acest segment însălucrurile au evoluat mult şi între primii trei operatori de pepiaţă diferenţele sunt mici", a comentat cifrele pentru ZF AdrianCiobanu, managing partner al Reimens Group, o companie care oferăconsultanţă în reducerea costurilor cu serviciile de comunicaţii."Doar la RCS&RDS este o situaţie diferită, dar compania seadresează mai puţin firmelor mari."

"Vânătoarea" după cele mai mici preţuri nu este însă tot impulcea mai bună "metodă" de selectare a operatorului, spune Ciobanu,care şi-a deschis firmă de consultanţă după ce a lucrat anteriorpatru ani în vânzări la Vodafone.

"Dacă este un factor care nu este suficient luat în calculatunci acela este calitatea servici­ilor. Companiile care îşi alegfurnizorul de telefonie mobilă trebuie să se gândească cum se vacomporta operatorul atunci când vor avea o problemă, pentru că,inevitabil, acestea apar pe durata contractului. Un rol-cheie înaceastă relaţie îl joacă persoana de contact desemnată de operatorpentru companie. Dacă implicarea persoanei desemnate de operator săse ocupe de client nu este aşa cum ar trebui, atunci compania faceo afacere proastă chiar dacă a obţi­nut o factură mai mică.Problema care se pune este care e preţul plătit dacă firma numerge, dacă eu nu pot să fac business pentru că persoana de contactdesemnată de operator nu mă ajută să rezolv rapid o problemă."

Potrivit datelor din cercetarea Gallup, existenţa şidisponibilitatea serviciului de relaţii cu clienţii se află pelocul şapte în topul criteriilor după care firmele aleg firmele detelefonie mobilă.

Per total, 72% din angajaţii din companiile şi instituţiile dinRomânia în care se utilizează servicii de telefonie mobilă au accesla aceste servicii la locul de muncă, dar în 44% din companii şiinstituţii nu există niciun fel de restricţie sau recomandareprivind utilizarea telefoanelor mobile. Este o abordare greşităcare duce la majorarea facturilor telecom, spune Ciobanu. "Lerecomand companiilor să introducă asemenea reguli pentru căeconomiile la factura de comunicaţii pot ajunge şi la 15% sau maimult, în funcţie de stricteţea cu care acestea sunt respectate",spune el.

Regulile nu sunt neapărat complicate, unele dintre ele fiindlogice: "Un număr de fix se apelează de pe un număr de fix, sau sănu se sune de pe mobil într-o reţea fixă, exceptând situaţii precumcea dintre Romtelecom şi Cosmote. De asemenea, mulţi operatori detelefonie mobilă oferă mii de minute gratuite de apeluri în reţea,iar această oportunitate poate fi exploatată şi în firmele mariprin adăugarea unor module GSM în centrală, pentru ca aceste numerede mobil să fie folosite când se sună în aceeaşi reţea." PotrivitGallup, în 31% dintre firme şi instituţii există recomandări deutilizare a telefoanelor, iar în 22% se aplică restricţii.Cercetarea de piaţă a Gallup a fost efectuată pe un eşantion totalreprezentativ la nivel naţional de 5.983 de persoane fizice şi2.832 de companii şi instituţii publice.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO