Prima decizie majoră de reglementare din mandatul noului preşedinte al ANCOM Adrian Diţă: îngheţarea tarifelor de interconectare, în linie cu cererile insistente din trecut ale giganţilor Orange, Vodafone şi Telekom

21 iul 2017 Autor: Adrian Seceleanu

Autoritatea îşi apără schimbarea de optică - de a propune blocarea tarifelor - în linie cu cererile insistente din trecut ale giganţilor Orange, Vodafone şi Telekom, invocând contextul european şi discuţii la nivelul UE privind un nou set de reglementări în telecom. Unele date pe care se sprijină ANCOM sunt însă inexacte.

Puternica Autoritate Naţională de Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), care a intrat în centrul atenţiei publice în ultima lună după scandalul provocat de reorga­ni­zarea şoc a instituţiei lansată de noul preşedinte Adrian Diţă, este pe cale să ia prima sa decizie majoră de reglementare de la schimbarea echipei de conducere: îngheţarea la nivelul anului 2014 a tarifelor de interconectare din telecom, care au o importanţă crucială în determinarea preţurilor finale cu care operatorii vând serviciile de comunicaţii.

După reducerea precedentă a tarifelor de interconectare din telefonia mobilă din aprilie 2014, de la 3,06 eurocenţi pe minut la 0,96 eurocenţi pe minut, ofertele operatorilor cu minute nelimitate indiferent de reţea au explodat, iar competiţia din industrie a crescut puternic, după cum o arată şi comparaţia ofertelor operatorilor din perioada 2008-2017 ataşată acestui articol.

Fosta echipă de conducere a ANCOM a mers înainte cu reducerea tarifelor de interconectare în ciuda opoziţiei vehemente a greilor Orange, Vodafone şi Telekom, care au atacat propunerea invocând pierderea unor venituri de peste 200 mil. euro pe an şi un dezechilibru în relaţia cu operatorii externi.

Noul preşedinte al ANCOM Adrian Diţă, a cărui carieră este legată de giganţii Vodafone şi Telekom şi care a fost propus şef al arbitrului telecom de coaliţia PSD-ALDE, a semnat însă în luna iunie o propunere prin care instituţia propune menţinerea tarifelor de interconectare la nivelul din anul 2014, care a fost determinat pe baza unui model de calcul în care au fost introduse costurile înregistrate de operatori pentru furnizarea serviciilor de voce în anii 2011-2012. „Nivelurile actuale ale tarifelor corespunzătoare serviciilor de terminare a apelurilor la puncte fixe, respectiv la puncte mobile, rămân neschimbate, întrucât reflectă costurile eficiente ale furnizării acestora de către operatorii din România, acestea situându-se, în ambele cazuri, sub nivelul mediei europene”, a anunţat ANCOM pe 6 iunie.

Datele pri­vind tarifele medii de interconectare la ni­velul UE pe care s-a bazat ANCOM sunt însă incorecte: la nivelul lunii ianuarie 2017 România avea un tarif de interconectare pe segmentul telefoniei mobile de 0,96 eurocenţi, mai mare decât media la nivelul celor 28 de state membre, de 0,9372 eurocenţi, conform datelor Organismului autorităţilor europene de reglementare în comunicaţii electronice (BEREC). ANCOM a oferit o explicaţie surprinzătoare pentru utilizarea unor date inexacte în motivarea propunerii sale de decizie: autoritatea de reglementare din România nu ar fi avut date privind tarifele de reglementare din celelalte ţări membre ale UE în condiţiile în care raportul BEREC citat de ZF a fost publicat la o zi după lansarea consultării publice. „Documentul BEREC a fost publicat pe pagina de internet la data de 7 iunie, iar analiza de piaţă a fost supusă consultării de ANCOM la data de 6 iunie 2017. Astfel că nu se poate vorbi de faptul că ANCOM a prezentat date «învechite».“

Informaţiile din documentele ANCOM nu pot fi preluate în timp real, au mai spus reprezentanţii ANCOM.

„Demersul de revizuire a pieţelor serviciilor de terminare a apelurilor (...)  a solicitat alocarea unui volum mare de resurse umane şi de timp atât din partea Autorităţii, cât şi din partea operatorilor, astfel încât datele şi informaţiile publicate de ANCOM nu pot fi prezentate în timp real, cu atât mai mult cu cât acestea nu schimbă concluziile analizei. Acest proces a fost finalizat în acest an, toată documentaţia aferentă şi rezultatele analizei fiind supuse consultării publice în luna iunie, şi nu realizate în luna iunie”.

Decizia este încă în stadiul de propunere, autoritatea fiind acum în perioada în care strânge opinii din piaţă.

Principalul pilon pe care ANCOM îşi sprijină decizia de a propune îngheţarea tarifelor de interconectare este însă legat, conform reprezentanţilor instituţiei, de discuţiile la nivel european privind revizuirea legislaţiei şi a recomandărilor privind tarifele respective. „Decizia ANCOM cu privire la menţinerea nivelului actual al tarifelor de terminare a fost bazată, în principal, pe argumente precum revizuirea legislaţiei la nivel european, recomandarea pentru tarifele de terminare etc., nivelul tarifelor în vigoare în comparaţie cu tarifele de terminare din statele membre UE fiind evidenţiată în subsidiar, ca un argument suplimentar, şi nu ca factor principal”, au precizat pentru ZF reprezentanţii ANCOM. „Un alt argument pe baza căruia ANCOM propune, în prezent, menţinerea tarifului de terminare la puncte mobile este şi pragul pe care nu îl va putea depăşi tariful unic aferent serviciilor de terminare a apelurilor la puncte mobile în Uniunea Europeană, potrivit propunerii de directivă menţionate mai sus, respectiv 1,23 eurocenţi/minut, nivel ce s-ar situa semnificativ peste plafonul tarifar de 0,96 eurocenţi/minut, reglementat în prezent în România”.

Datele privind procesul legislativ european indică însă, că în prezent, propunerea respectivă, de a introduce un tarif unic de interconectare, nu ar mai fi de actualitate, la fel ca şi în cazul tarifelor medii de terminare invocate de ANCOM şi care erau valabile anul trecut.

Totuşi, discuţiile la nivel european privind un tarif unic de interconectare  sau privind transferarea dreptului de a decide nivelul acestor tarife de la autorităţile naţionale de reglementare către BEREC sau către Comisia europeană, a căror dată de finalizare nu este cunoscută, nu au oprit autorităţile de reglementare din ţări precum Franţa, Marea Britanie şi Belgia să iniţieze procedurile de reducere a tarifelor de interconectare, după cum o arată datele publicate pe paginile web ale arbitrilor telecom respectivi.

Solicitaţi să explice, pe de altă parte, pe ce se bazează ANCOM atunci când susţine că operatorii de telefonie mobilă înregistrează în 2017 costuri de furnizare a serviciilor de voce egale cu cele din perioada 2011-2012 şi de ce autoritatea nu analizează situaţia curentă, reprezentanţii autorităţii cu buget anual de 359 mil. lei (80 mil. euro) au invocat din nou discuţiile la nivel european şi dorinţa de a nu cheltui inutil banii instituţiei. „Având în vedere faptul că cele mai importante repere legislative referitoare la tarifele de terminare se află în prezent în perioada de revizuire, precum şi resursele pe care le implică un astfel de demers din partea tuturor părţilor implicate (Autoritate şi furnizori), ANCOM a considerat inoportună lansarea unei achiziţii publice pentru realizarea unui nou model de cost folosind drept reper cerinţele tehnice ale unei recomandări aflate în plin proces de revizuire, considerând mai justificat şi potrivit să aştepte rezultatul revizuirii recomandării şi apoi să iniţieze revizuirea modelului de cost”. Reprezentanţii ANCOM nu au răspuns, pe de altă parte, de ce nu au solicitat operatorilor de telefonie mobilă să ofere informaţii privind nivelul actual al costurilor şi să determine nivelul actual al tarifului de interconectare pe baza modelului de calcul folosit şi în anul 2014.

În apărarea propunerii de menţinere a tarifelor de interconectare la nivelul din 2014, reprezentanţii ANCOM au preluat şi o parte din mesajele transmise de giganţii de pe piaţa locală de telecom atunci când luptau împotriva arbitrului telecom, respectiv cel potrivit căruia reducerea acestor „taxe” între operatori nu determină automat scăderea preţurilor finale. „Trebuie ţinut cont de faptul că o reducere a tarifelor de interconectare pentru furnizarea serviciilor de terminare a apelurilor nu se regăseşte neapărat în totalitate în reducerile de tarife aplicate la nivel cu amănuntul. Există o multitudine de factori care pot determina scăderea tarifelor pentru apelurile de voce la puncte mobile: concurenţa de pe piaţă, presiunile exercitate de serviciile de voce furnizate prin intermediul aplicaţiilor dedicate, care folosesc serviciile de acces în bandă largă la internet etc., în special în condiţiile în care numărul de utilizatori de servicii de acces la internet la puncte mobile este comparabil cu cel al utilizatorilor de servicii de telefonie mobilă, depăşind 20 milioane de cartele SIM.”

De notat este însă că reprezentanţii ANCOM - cei care au propus la nivel public îngheţarea tarifelor de interconectare la nivelul din 2014 - au susţinut, în mai multe rânduri, în răspunsurile transmise ZF că autoritatea nu îşi doreşte să nu mai reducă tarifele şi că menţinerea acestor ala nivelul existent nu reprezintă o „îngheţare” a acestora: „Reiterăm faptul că ANCOM nu a afirmat că nu îşi doreşte (!) noi reduceri ale tarifelor; (...) ANCOM nu a afirmat că doreşte să “îngheţe” tarifele de interconectare, iar menţinerea nivelul actual al tarifelor nu reprezintă o îngheţare a tarifelor”.

 

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 21.07.2017

 
Cuvinte cheie:
reglementare
, ancom
, decizie
, tarife
, presedinte
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Închide