Business Hi-Tech

Publisherii vor sa le ia banii din publicitate celor care le preiau stirile fara autorizatie

27.07.2009, 18:22 41

Pentru a face fata volumului din ce in ce mai mare de piraterie, marile ziare si agentii de presa se gandesc sa ia o parte din banii castigati de site-urile care preiau ilegal stiri, scrie New York Times.

Saptamana trecuta, Associated Press a anuntat ca va publica in cadrul articolelor sale avertismente privind incalcarea drepturilor de autor si va monitoriza site-urile care preiau continutul fara a plati.

Insa, compania americana Attributor a dezvoltat un sistem care permite ziarelor si revistelor sa ia o parte din veniturile publicitare ale oricarui site care le preia articolele. Initiativa se va confrunta insa cu numeroase obstacole de ordin tehnic si legal. Compania vrea sa ia o parte din banii care ar urma sa fie incasati de un site care centralizeaza stiri (agregator) si sa ii ofere proprietarului drepturilor de autor. Pentru acest lucru, are nevoie de cooperarea marilor retele de publicitate online, precum cele administrate de Google si Yahoo!, care, pana acum, nu s-au aratat interesate de subiect.

Totusi, Attributor a reusit sa atraga suportul unui numar mare de companii de publishing, printre care se numara New York Times, Washington Post, Hearst, Reuters sau Media News Group. "Cred ca Attributor propune o cale de a face din haos ordine", a declarat Chris Ahearn, presedintele Reuters Media.

Jim Pitkow, directorul executiv al Attributor, spune ca intentioneaza sa demonostreze gravitatea problemei. "Dupa aceea, vom merge cu datele la retelele de publicitate."

Pitkow, fostul sef al agregatorului de stiri Moreover Technologies, a pus bazele Attributor impreuna cu Jim Brock, fost director in cadrul portalului Yahoo!. Compania a atras investitii de 20 mil. $ (14 mil. euro). Pitkow a mentionat un studiu realizat in luna ianuarie a acestui an, care arata ca din 250.000 de articole de la 25 de publisheri, fiecare articol este preluat neautorizat de 11 site-uri. Analizand traficul pe internet, Attributor a calculat ca de cinci ori mai multi oameni au citit articolele pe agregatoarele de stiri decat pe pagina de web a publisherului, ceea ce inseamna "pierderi" cumulate de 250 mil. $ (175 mil. euro) pe an.

Lincoln Millstein, prim-vicepresedintele departamentului digital media al Hearst, a declarat ca nu crede ca firma sa poate pierde atat de multi bani. Prin contrast, reprezentantii Reuters s-au aratat foarte ingrijorati. Chris Ahearn a precizat ca exista continut in valoare de zeci de milioane de dolari pentru care agentia nu primeste o cota "corecta" din venituri.

Attributor se bazeaza pe faptul ca site-urile care centralizeaza stiri depind de retele publicitare precum Google AdSense. Pitkow considera ca acestea vor accepta un astfel de sistem pentru a ajuta businessul de publishing, puternic lovit de criza. In plus, adauga el, "retelele de publicitate care nu vor participa la program s-ar putea trezi cu zeci de mii sau sute de mii de cereri de inlaturare a unor articole".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO