Business Hi-Tech

Rafal Plutecki, Google: Start-up-urile din regiune au nevoie de know-how din străinătate şi de finanţare

Rafal Plutecki, şeful Campusului Google din Varşovia

Rafal Plutecki, şeful Campusului Google din Varşovia

Autor: Ioana Nita

31.12.2016, 11:20 152

Ţările baltice şi Polonia au printre cele mai dezvoltate ecosisteme pentru start-up-uri din Europa Centrală şi de Est, investiţiile anuale ajungând la peste 50 mil. euro.

Ţările din Europa Centrală şi de Est au nevoie de programe de accelerare pentru start-up-uri care să le ajute să transforme o idee într-un business într-un timp cât mai scurt şi care să le ofere în acelaşi timp acces la diferite surse de finanţare pentru a putea dezvolta astfel ecosistemele de start-up-uri din regiune într-un ritm alert, potrivit lui Rafal Plutecki, şeful Campusului Google din Varşovia (Polonia).

„Ideile nu sunt unice. O idee pe care tu o ai azi o mai pot avea încă 10 antreprenori din lume. Întrebarea este cât de repede poţi să transformi ideea într-un business. Aceasta este de fapt problema cu care se confruntă ecosistemul de start-up-uri din regiune, iar soluţia este să aduci «know-how» din alte ţări. Noi încercăm să facem acest lucru în cadrul Campusului din Varşovia.”

Gigantul american Google a înfiinţat Campusul din Varşovia în urmă cu un an pentru a susţine dezvoltarea start-up-urilor din Europa Centrală şi de Est. În Europa, Google mai are campusuri dedicate start-up-urilor la Londra şi Madrid, iar în curând va fi inaugurat un centru şi la Berlin. Compania americană mai are de asemenea centre pentru start-up-uri şi în Sao Paulo, Seul şi Tel Aviv.

„Am deschis campusul din Varşovia în urmă cu un an cu misiunea de a ajuta ecosistemul de start-up-uri la nivel regional – nu doar start-up-uri din Varşovia, ci şi din alte oraşe din Polonia, precum şi din alte ţări din Europa Centrală şi de Est”, a punctat Plutecki.

Ecosistemele de start-up-uri din regiune sunt similare în ceea ce priveşte competenţele – în majoritatea ţărilor există foarte mulţi ingineri şi programatori bine pregătiţi, problema constând în abilitatea de a folosi tehnologia pentru a crea un business.

„Pentru a rezolva această problemă, soluţia este să pui la dispoziţie cunoştinţele nece­sare pentru a transforma o idee într-un business, iar acest lucru se poate face prin programe de accelerare pentru start-up-uri. În general, tuturor ţărilor din regiune le lip­sesc programele de accelerare pe termen lung. Dintre toate, Estonia are cel mai dez­vol­tat ecosistem pentru start-up-uri fiindcă acolo programele de accelerare pentru start-up-uri au fost înfiinţate în urmă cu mai mulţi ani”, a explicat el. Treptat însă această problemă începe să fie rezolvată cu ajutorul iniţiativelor locale, fie cu sprijinul mediului privat, fie cu sprijinul guvernelor.

Atragerea de investiţii este de asemenea o provocare pentru start-up-urile din Europa Centrală şi de Est, în multe din ţările din regiune finanţările nedepăşind anual 10 mi­lioane de euro. În România nivelul de finanţare este foarte redus, în 2015 reali­zându-se investiţii de doar 1,7 mil. euro în start-up-uri. În cadrul Campusului din Var­şo­via, start-up-urile au acces la diferite pro­grame de acce­lerare, unul dintre acestea fiind Cam­pus Ex­change CEE (Central and Eas­tern Euro­pe). Acesta este un program de cinci zile de­dicat start-up-urilor din regiune care vor să se ex­tindă pe pieţele externe. La fi­nalul progra­mului de mentorat, start-up-urile partici­pante îşi prezintă ideile de business în faţa in­ves­titorilor, eveniment numit Demo Day. Până acum s-au organizat trei astfel de eve­ni­men­te, însă deocamdată nu există un bilanţ al fi­nan­ţărilor primite de start-up-urile par­ti­ci­pan­te. Pentru anul acesta datele se vor co­lecta la începutul lui 2017, iar în 2015 a avut loc un singur astfel de eveniment.

„Circa 1-2 start-up-uri care participă la Demo Day reu­şesc să obţină finanţare. În general, inves­ti­ţiile în start-up-urile înscrise în Campus Var­şo­via variază între jumătate de milion de dolari şi 3 mil. dolari”, a menţionat Plutecki.

Start-up-urile care obţin finanţare au deja produsul sau serviciul validat, au clienţi, iar compania generează deja venituri.

Campus Varşovia are în total 8.000 de membri, din care 100 activează practic în locaţia centrului din capitala Poloniei.

„Pentru a participa însă la programele din cadrul Campusului nu trebuie să fii şi rezident. Până acum am avut 3.400 de participanţi în cadrul programelor din Campus”, a precizat el.

În cadrul programului CEE Campus Exchange sunt în prezent 26 de start-up-uri din nouă ţări din regiune, inclusiv România.

Majoritatea start-up-urilor sunt companii care oferă produse sau servicii dedicate B2B (business to business).

„Companiile B2B pot fi înfiinţate mai uşor fiindcă nu au nevoie de investiţii mari de marketing pentru a crea brandul. Aşadar este mai uşor să dezvolţi şi să scalezi o astfel de companie fără investiţii mari”, a subliniat şeful Campului din Varşovia.

„Cred că start-up-urile B2B vor fi «specialiitatea regiunii».”

În afară de start-up-urile axate pe produse şi servicii B2B, există foarte multe start-up-uri bazate pe platforme de tip market-place. În regiune există deja mai multe platforme de tip market-place lansate în urmă cu câţiva ani care sunt evaluate deja la peste 100 milioane de dolari. Alte industrii în care se lansează tot mai multe start-up-uri în regiune sunt comerţul electronic, fintech şi IoT (Internet of Things).

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO