Business Hi-Tech

Românii de pe Facebook: 468.000 accesează reţeaua de pe smartphone-uri Samsung, 335.000 de pe iPhone

Românii de pe Facebook: 468.000 accesează reţeaua de...

Autor: Adrian Seceleanu

21.12.2012, 17:09 975

Platformele software Google Android şi Apple iOS şi terminalele produse de Samsung şi Apple sunt cele mai utilizate din România pentru accesarea Facebook, potrivit unor date interne ale Facebook, citate de Dan Vîrtopeanu, managing partner al companiei de marketing pe mobil Breeze Mobile, companie din cadrul grupului Leo Burnett.

Informaţiile de pe piaţă coroborate cu cele furnizate de Facebook arată că un număr semnificativ de români care au un smartphone de top în buzunar nu accesează reţeaua socială.

"În acest moment discutăm de o audienţă românească de posesori de telefoane cu sistem de operare Android şi iOS de circa 1,5 milioane, din care două treimi sunt deja activi pe Facebook - conform ultimelor date Facebook sunt 765.000 români cu telefon Android, din care peste 468.000 folosesc Samsung, pe locurile 2-3 având HTC (76.000) şi LG (72.000), şi 335.000 români cu diferite versiuni de iPhone", a spus Dan Vîrtopeanu.

"Legat de aceste din urmă cifre, 2013 va fi anul în care marketingul mobil local va ajunge şi pe Facebook, celor un milion de utilizatori active posesori de telefoane cu iOS şi Android alăturându-se alte 800.000 de utilizatori cu telefoane feature phone, plus BlackBerry (74.000) şi Windows Mobile (31.000)", a adăugat el.

În acest an Samsung România a estimat o piaţă de un milion de smartphone-uri, faţă de aproximativ 600.000 în anul 2011. Samsung mizează pe o cotă de piaţă de 50% din vânzările de smartphone din România din 2012.

Facebook are peste cinci milioane de utilizatori în România.

Ce impact va avea creşterea numărului de smartphone-uri şi de utilizatori de net mobil

Creşterea numărului de utilizatori de smartphone-uri şi de servicii de internet mobil va avea un impact pozitiv pe piaţa de marketing mobil, care va continua să crească, spune Dan Vîrtopeanu.

"Impactul se va vedea în campaniile de marketing mobil. Audienţa nu doar că poate fi abordată prin reclame afişate în browserul telefonului mobil, dar şi prin reclame în aplicaţiile mobile sau legate de aplicaţiile mobile (pentru telefoanele cu sistem de operare Android). Numărul celor care pot descărca o aplicaţie de scanare a unui cod QR este şi el direct proporţional cu cei care au acces la date mobile, aceste aplicaţii fiind disponibile şi pentru smartphone de ultima generaţie (ecrane tactile) sau smartphone din generaţiile anterioare. Iar conexiunea de date activă permite o interacţiune avansată cu cei care scanează codul QR.

Creşterea adopţiei smartphone va permite utilizarea unui canal atractiv pentru marketeri: aplicaţii mobile branduite. Una din principalele bariere era numărul mic de posesori smartphone şi cu serviciu de date activ, necesar instalării sau chiar interacţiunii cu aplicaţia. Avantajele aplicaţiei nu se limitează la posibilităţile de interacţiune cu brandul, impactul vizual superior şi contactul constant cu utilizatorii. Ele permit segmentarea comportamentală a acestora, comunicări contextuale geolocalizate sau folosirea cupoanelor mobile".
Anul viitor piaţa de marketing pe mobil va ajunge la 10 milioane de euro, sumă din care o jumătate va fi alocată campaniilor tradiţionale, crede şeful Breeze Mobile.

"Din cei 10 milioane de euro estimaţi pentru piaţă locală de marketing mobil (în creştere cu aproape 20% faţă de 2012), mai mult de jumătate vor rămâne alocaţi campaniilor tradiţionale de mesaje (SMS push şi pull, MMS push). Campaniile SMS pull au crescut constant de la un an la al altul, tendinţă care va fi confirmată şi în 2013, într-o piaţă unde o parte consistentă a bugetelor de marketing este alocată promoţiilor. Campaniile SMS push vor rămâne consistente în zonă de mobile CRM (piaţă dominată de companiile din domeniul financiar, cărora li se alătura furnizorii de utilităţi). Vedetă ar trebui să fie campaniile SMS geo-localizate, puse în contextul folosirii telefonului mobil.

Campaniile de mesaje Bluetooth vor rămâne în continuare ocazionale, viitorul acestei tehnologii fiind pus sub semnul întrebării de adopţia smartphone şi a aplicaţiilor mobile care permite o soluţie de mesageriei mult mai bine targetata: mesaje prin notificări în aplicaţii. În ceea ce priveşte campaniile USSD care nu au fost implementate în România este posibil să le vedem anul viitor în contextul în care această tehnologie este totuşi extrem de populară.

Restul bugetelor vor fi alocate atât unor activităţi inevitabile de adaptare a conţinutului acolo unde sunt utilizatorii (mobi-site-uri şi aplicaţii pentru mobil), cât şi campaniilor cu un impact vizual mai mare şi grad de interactivitate mai bun că în cazul sms: mobile banners, push notifications, în app banners. Marea provocare este de a adapta mesajul la dimensiunile ecranului telefonului mobil şi a contextului de utilizare, pentru că dacă se va încerca replicarea campaniilor online impactul asupra audienţei va fi unul negativ, ca şi rezultatele."

Google şi Facebook - principalii câştigători ai noului val de marketing mobil, presiune mare pe publisherii locali

Schimbările de pe piaţă vor favoriza jucătorii mari internaţionali - în special Google şi Facebook - şi vor mări presiunea pe furnizorii locali de conţinut, crede Dan Vîrtopeanu.

"Principalii beneficiari ai acestui nou val al marketingului mobil se anunţa jucătorii internaţionali: Google (care a lansat versiunea locală How To Go Mo, aşteptăm şi includerea cercetărilor din România în Our Mobile Planet), Facebook (care prin soluţiile Facebook Mobile are un impact mult mai mare decât cu tradiţionalele reclame pentru desktop şi care devin tot mai aglomerate în România) şi chiar Yahoo! (un potenţial interesant ţinând cont de cei aproape 2 milioane de români la care are acces).

Alături de ei ar trebui să se regăsească furnizorii de conţinut local care au investit în adaptarea lui pentru telefoanele mobile, dar care sunt supuşi unei concurenţe foarte dure din partea reţelelor internaţionale de publicitate pe mobil (mobi sites sau în app) care îşi doresc să între şi pe piaţă românească, având un inventar semnificativ nevalorificat de ordinul sutelor milioanelor de afişări şi al unor milioane de vizitatori din România."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO