Business Hi-Tech

Romtelecom: In trei ani, Internetul si televiziunea ne vor aduce o treime din venituri

Romtelecom: In trei ani, Internetul si televiziunea ne vor aduce o treime din venituri

Ponderea noilor servicii de Internet si televiziune lansate de companie va creste de la 8% in prezent la 35% din venituri peste trei ani, afirma George Argentopoulos, directorul executiv de operatiuni al Romtelecom

31.10.2006, 17:33 123

Confruntat cu o eroziune puternica a veniturilor din serviciile traditionale, compania Romtelecom se repozitioneaza pe piata ca un operator de servicii complete telecom si de furnizare de continut, care sa-i permita sa compenseze pierderile din telefonia fixa. Planurile managerilor Romtelecom prevad ca in urmatorul interval serviciile noi (date, Internet, TV) urmeaza sa cantareasca mai mult in cifra de afaceri a operatorului.
"In prezent, 15% din veniturile noastre provin din servicii wholesale (venituri de la alti operatori - n. red.), restul de 85% fiind servicii de retail. Acestea se impart intre servicii traditionale (77%) si servicii noi (8%)", declara George Argentopoulos, directorul executiv de operatiuni al Romtelecom. Acelasi Argentopoulos da o imagine a ceea ce urmeaza sa se intample in urmatorii trei ani: "Wholesale-ul va ajunge la 20% din venituri, serviciile traditionale vor aduce 45%, urmand ca ponderea noilor servicii sa creasca de la 8% in prezent la 35%." Anul trecut, veniturile companiei au crescut la 927,1 mil. euro de la 866 mil.euro in 2004. La sase luni, compania a raportat o cifra de afaceri de 440 mil. euro, in scadere cu 5,9% fata de primul semestru al anului trecut, si un profit de 14,6 mil. euro, cu 75,6% mai mic decat in perioada similara a anului trecut.
Reorientarea businessului Romtelecom catre cresterea veniturilor din servicii precum cele de Internet si televiziune are un motiv puternic, si anume, scaderea dramatica a numarului de abonati. Conform Romtelecom, in 2005 si 2006 compania urmeaza sa piarda un milion de abonati. Ultimul raport al grupului elen OTE, actionarul majoritar al Romtelecom (54,01%), pentru trimestrul doi al anului in curs operatorul a pierdut aproape 10% din abonatii sai in intervalul iunie 2005 - august 2006. La sfarsitul primului semestru din acest an, compania mai avea 3,77 milioane de abonati fata de 4,32 de milioane in 2004.
Avantajul reorientarii catre servicii noi nu va avea un efect benefic doar asupra veniturilor companiei, ci asupra profitului intrucat Internetul si datele sunt servicii mai rentabile decat telefonia fixa, potrivit oficialilor operatorului telecom.
Ca si operatorii CATV, Romtelecom vrea sa ofere servicii "triple play", ceea ce presupune impachetarea a trei tipuri de servicii: voce, Internet si televiziune. Deocamdata, operatorul nu poate oferi decat voce si Internet, insa de anul viitor va lansa si televiziunea.
Mai intai va fi lansat un serviciu de televiziune prin satelit (DTH) - la inceputul lui 2007, urmand ca spre sfarsitul anului sa fie disponibil si serviciul de telviziune digitala (IPTV), potrivit unei estimari a lui Argentopoulos.
Serviciile Romtelecom vor putea fi cu adevarat integrate pe masura ce va fi dezvoltata noua retea a companiei, Next Generation Network, in care urmeaza sa fie investiti 500 de milioane de euro in urmatorii trei ani. Nevoia de schimbare a structurii de venituri a Romtelecom in favoarea noilor servicii este cu atat mai acuta cu cat operatorul va fi listat la bursa cel mai probabil anul viitor.
Este vorba de listarea pachetului de 45,9% din companie care se mai afla in proprietatea statului. Analistii sunt de parere ca interesul investitorilor va fi mai mare daca Romtelecom se va prezenta ca un operator de comunicatii si nu doar ca un furnizor de telefonie fixa.

Cititi mai multe in numarul de miercuri al revistei BUSINESS Magazin.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO