Business Hi-Tech

Romtelecom trece pe locul 2 pe TV

Ovidiu Ghiman

Romtelecom trece pe locul 2 pe TV

Autor: Adrian Seceleanu

29.03.2011, 23:59 775

Romtelecom a trecut pe locul doi pe piaţa locală de servicii TV,devansându-i pe americanii de la UPC, după ce fostul monopol dintelefonia fixă a cumpărat cei aproape 80.000 de clienţi peteleviziune prin satelit ai companiei Digital Cable Systems(AKTA).

Cu cei 80.000 de clienţi ai AKTA, operator controlat de fondulamerican AIG, Romtelecom ajunge la aproximativ 1,22 milioane declienţi pe TV, faţă de cei aproximativ 1,15 milioane cât are UPC.Americanii de la UPC pierd astfel în România şi locul doi pe piaţaTV, după ce în vara lui 2008 cedaseră în faţa RCS şi poziţia delider pe cablu TV.

Companiile nu au precizat valoarea tranzacţiei, însă - la unpreţ pe abonat de 80 de euro, acceptat de Romtelecom la începutulacestei luni pentru preluarea altui operator - Boom TV, AIG arîncasa 6,4 mil. euro.

Romtelecom a revenit pe piaţa TV în noiembrie 2006, prinplatforma de televiziune prin satelit Dolce, însă pasul decisiv îndepăşirea UPC a fost lansarea în 2008 a propriei companii de cablu(NextGen) şi cele peste 12 achiziţii din ultimii doi ani, condusedin umbră de fostul director comercial al RCS&RDS OvidiuGhiman, în prezent unul dintre strategii companiei de telefoniefixă.

Romtelecom, companie controlată de grupurile OTE (Grecia) şiDeutsche Telekom (Germania), rămâne însă la o mare distanţă pepiaţa TV de compania locală RCS&RDS, care, potrivit estimărilorde pe piaţă, are în prezent cel puţin 3 milioane de clienţi pepiaţa serviciiilor TV cu plată.

RCS&RDS, companie de­ţi­nută de omul de afaceri ZoltanTeszari din Oradea, este în negocieri şi pentru achiziţia companieirivale UPC.

La jumătatea anului trecut, românii plăteau 5,7 milioane deabonamente pentru servicii TV, dintre care 3,37 milioane laoperatori de cablu şi 2,26 milioane la operatori de televiziuneprin satelit. Companiile Ines, Romtelecom şi RCS&RDS furnizeazăşi servicii TV prin internet (IPTV) însă numărul clienţilor estemomentan de ordinul zecilor de mii. Românii plătesc anualaproximativ 400 de milioane de euro pe servicii TV.

Odată cu cea de-a doua achiziţie făcută de Romtelecom, piaţa deteleviziune prin satelit din România rămâne polarizată între treimari companii: RCS&RDS, Romtelecom şi UPC. Cei aproximativ170.000 de clienţi pe televiziune prin satelit achiziţionaţi deRomtelecom ar putea produce o altă surpriză, respectiv clasareacompaniei de telefonie fixă pe primul loc pe acest segment depiaţă, în faţa RCS&RDS.

Potrivit estimărilor ZF, Romtelecom are în prezent aproximativ1,11 milioane de clienţi pe satelit, faţă de cei 1,10 milioaneraportaţi de RCS&RDS în decembrie 2009. RCS nu a mai comunicatdate în legătură cu numărul de clienţi pe satelit, însă un raportdin ianuarie 2011 al agenţiei de rating Moody's preciza că înprimele 9 luni din 2010 firma deţinută de Zoltan Teszari aînregistrat o scădere de 3% a numărului de abonaţi la satelit.

Trecerea pe locul doi pe piaţa TV şi eventuala accedere pefotoliul de lider pe televiziunea prin satelit vor putea fi marcateînsă oficial de Romtelecom doar după ce compania va primi de laConsiliul Concurenţei acordul pentru preluarea Boom şi Aktasatelit.

După vânzarea diviziei de televiziune prin satelit, companiaDigital Cable Systems rămâne unul dintre jucătorii mari de pe piaţalocală telecom, cu 180.000 de abonaţi la servicii de cablu analogicşi digital şi 50.000 de abonaţi la telefonie fixă şi internet -distribuiţi în special în mediul rural şi localităţile mai mici.Compania estimează că încă are potenţial de creştere în acestezone. AIG a plătit 45 mil. euro în 2007 pentru a prelua DigitalCable Systems, astfel că fondul va porni, cel mai probabil, de laun tarif ridicat pe abonat orice eventuală discuţie pentru un exit.În perioada de boom a economiei şi a industriei locale de cablu înunele tranzacţii s-au plătit şi preţuri de 250 de euro peabonat.

Digital Cable Systems şi divizia de business Dial Telecomestimau afaceri de 34 mil. euro în 2010. În 2009, DCS a avutafaceri de 23,9 mil. euro şi pierderi nete de 1,5 mil. euro, iarDial Telecom un profit net de 130.000 de euro la afaceri de 5,2mil. euro.

Şef pe strategie

Ovidiu Ghiman, 34 de ani, directorul executiv pentru strategieşi dezvoltare al Romtelecom, a preluat luna trecută şi atribuţiilede director comercial pe segmentul rezidenţial al companiei, şieste şi managerul care coordonează achiziţiile făcute de companieprin firma de cablu NextGen. El este astfel unul dintre manageriicheie pentru compania cu afaceri anuale de peste 700 mil. euro. Ela absolvit Facultatea de ştiinţe economice din cadrul UniversităţiiBabeş- Bolyai din Cluj-Napoca şi a lucrat la RCS&RDS până înmartie 2009.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO