Business Hi-Tech

S-au dus vremurile de gratuităţi la televiziune prin satelit

S-au dus vremurile de gratuităţi la TV prin satelit

Autor: Adrian Seceleanu

02.05.2011, 23:51 5045

Niciunul dintre cei trei mari jucători rămaşi pe piaţa telecomnu mai încheie un contract nou de TV prin satelit dacă utilizatorulnu face în avans şi o plată care porneşte de la aproximativ 100 -120 de lei, reprezentând diferite taxe, arată ofertele RCS&RDS,Romtelecom şi UPC.

În urmă cu doi sau trei ani tot ceea ce îi trebuia unui clientcare voia să cumpere un serviciu de televiziune prin satelit era unset minim de documente şi un pix cu care să semnezecontractul.

La RCS&RDS, numărul unu pe piaţă, cu peste 1,1 milioaneclienţi, un utilizator nou trebuie să achite minimum 106 lei, farăa include şi abonamentul TV, pentru a deveni abonat.

La Romtelecom (Dolce), numărul doi pe piaţă cu aproximativ900.000 de utilizatori, un client nou trebuie să achite o garanţiede 120 de lei (care îi va fi returnată după 6 luni) şi să optezedacă închiriază (2 euro pe lună) sau cumpără receptorul.

La Focus Sat, divizia de satelit a UPC, clientul trebuie săachite 119 lei, contravaloarea serviciilor TV pe 6 luni dacă vreaechipamentele în custodie.

Cum arătau ofertele în urmă cu doi ani? Pe o piaţă cu cincijucători, pe care Boom TV şi AKTA Satelit (în prezent cumpăraţi deRomtelecom) încă erau în creştere, atât RCS& RDS, cât şi Dolceofereau gratuit în custodie echipamentele necesare recepţiei şiîntre 3 şi 6 luni de gratuitate la abonament.

De ce au încetat RCS&RDS şi Romtelecom, cei mai marijucători de pe piaţă, să mai subvenţioneze echipamentele derecepţie sau să ceară garanţii sau taxe de activare a serviciului?Potrivit datelor neoficiale existente pe piaţă, unul dintremotivele care au dus la această schimbare a fost creştereanumărului de clienţi care nu şi-au mai plătit abonamentele dupăexpirarea perioadelor de gratuitate.

Contactaţi de ZF, oficialii RCS&RDS au precizat căoperatorul nu şi-a schimbat oferta din mai 2010, moment din careclienţii nu au mai putut prelua gratuit în custodie receptorul,fără a face alte comentarii.

Oficialii Romtelecom au precizat pentru ZF că garanţia de 120 delei este solicitată "numai clienţilor cu care Romtelecom nu a maiavut o relaţie contractuală şi este justificată de nevoia oricăreicompanii de a-şi proteja investiţiile", fără a oferi alte detalii,dar sugerând practic existenţa unor fraude în trecut. În ceea cepriveşte introducerea plăţii integrale, în rate sau a chirieipentru echipamentele de recepţie, oficialii Romtelecom au precizatcă aceste schimbări sunt în avantajul unora dintre clienţi: "Oferimclienţilor posibilitatea să închirieze până la 4 echipamente derecepţie, spre deosebire de oferta anterioară când acestea trebuiauplătite".

Comparaţia privind ofertele celor trei jucători rămaşi pe piaţade televiziune prin satelit oferă un posibil răspuns şi pentruaccelerarea creşterii UPC pe acest segment: e singurul operatorcare nu percepe în prezent costuri de instalare şi oferă gratuit încustodie toate echipamentele de recepţie, iar plata perceputăclientului la semnarea contractului reprezintă contravaloareaserviciilor TV pe şase luni, UPC subvenţionând integral costulechipamentelor şi al instalării.

Creşterea numărului de clienţi, de la 187.400 în iunie 2010 laaproape 230.000 în decembrie, este determinată şi de numărul marede posturi TV incluse şi de sistemul de plată, spune Cătălin Iţu,directorul Focus Sat. "Investiţia în subvenţionarea echipamenteloreste justificată de momentul propice din piaţă pentru creştere şiadiţii de noi clienţi", a spus Iţu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO