Business Hi-Tech

Sebastian Ghita, patronul Asesoft: Culegem roadele prudentei din ultimii 10 ani. Cum a cumparat eMag?

Ghita: Culegem roadele prudentei din ultimii 10 ani

Sebastian Ghita, 30 de ani, detine unul dintre cele mai mari grupuri de companii de pe piata locala

27.04.2009, 00:00 464

"Am avut in ultimii ani o profitabilitate foarte buna si am fost foarte atent cu cash-ul, nu l-am risipit asa cum au procedat altii", explica Sebastian Ghita, 30 de ani, patronul grupului Asesoft, cum a reusit sa obtina finantare de la banci pentru a prelua eMag, numarul unu de pe piata locala de retail online. "Am fost prudent cu investitiile. Criza reprezinta o selectie a celor puternici. Am obtinut credite pentru ca avem relatii de lunga durata cu bancile, iar bilanturile fiscale pe care le prezentam sunt foarte bune", a adaugat Ghita.

"Dupa ce am preluat contractele de distributie de la Flamingo, urmatorul pas pe care l-am vizat era achizitia eMag, cel mai mare retailer cu costuri mici", spune patronul Asesoft.
"In acest an, estimez ca am putea ajunge la un rulaj de 250 mil. euro, incluzand aici si contributia eMag", a adaugat Ghita. Grupul Asesoft, care a avut anul trecut un rulaj de aproape 200 mil. euro, include companiile Asesoft International (integrator IT), Asesoft Distribution (distributie IT&C), Asesoft Net (aplicatii web), Asesoft Smart (solutii audio-video si it) si Teamnet International (furnizor de solutii IT pentru companii).
Asesoft anuntase anul trecut si preluarea a 25% din firma Curiero, insa tranzactia nu a mai avut loc.
In ceea ce priveste eMag, oficialii Asesoft spun ca nu au in vedere schimbari de management, ci doar eficientizarea si dezvoltarea companiei. "Planurile noastre se refera la eficientizarea si dezvoltarea companiei. Nu prevad schimbari in ceea ce priveste personalul, intrucat compania este deja restructurata din acest punct de vedere. eMag mai are aproximativ 180 de angajati in prezent", a precizat pentru ZF Iulian Stanciu, director general si actionar al Asesoft Distribution.
Pe fondul scaderii vanzarilor, eMag a demarat anul trecut o restructurare care a vizat reducerea numarului de angajati, insa oficialii retailerului nu comunicasera amploarea reducerilor. Practic, de la 263 de angajati in 2007 si aproximativ 300 la inceputul lui 2008, eMag a fost fortata sa-si diminueze personalul cu circa 120 de persoane.
Astfel, eficientizarea va viza partea de logistica si service, spune Stanciu. "Ce urmarim este, spre exemplu, sa nu mai repetam operatiuni pe care le fac si alte companii pentru eMag. Incercam sa schimbam procedurile".
Insa companiile nu vor fuziona, precizeaza oficialul Asesoft. "Companiile isi vor desfasura activitatea separat. O integrare ar fi o mare greseala. Fiecare companie se va concentra pe segmentul sau de activitate", spune Stanciu.
Si Radu Apostolescu a precizat ca vanzarea nu a schimbat relatia dintre cele doua companii in ceea ce priveste alte aspecte, cum sunt platile scadente.
"In cadrul tranzactiei nu exista nicio componenta care sa se refere la compensarea datoriilor catre Asesoft ca distribuitor, datorii normale prin natura afacerii. Rulajul intre firme ramane reglementat doar de contractul de distributie. Acordul dintre cele doua companii este unul strict financiar, fiecare isi va continua independent linia proprie de business si isi va pastra focusul pe piata pe care activeaza, respectiv Asesoft pe distributie si eMag.ro pe cea de retail online", a spus si Apostolescu.
"Nu o sa favorizam eMag ca si client al Asesoft, o sa sprijinim in continuare toti partenerii Asesoft. eMag vinde peste 15.000 produse de la peste 500 de producatori, in timp ce Asesoft vinde aproximativ 2.000 de produse de la 50 producatori", a precizat si directorul executiv al Asesoft, Razvan Ziemba.
Asesoft Distributie, detinuta in mod egal de Ghita si Stanciu, a avut anul trecut un rulaj de 127 mil. dolari si estimeaza pentru 2009 o crestere pana la 130 mil. dolari, pe fondul preluarii distribuitorului Combox si a contractelor de distributie de la Flamingo.
"Criza din retail nu a atins inca limita de jos. Estimam ca aprilie, mai si iunie vor fi lunile cele mai slabe. Vanzarile de hardware de pe piata IT&C au scazut cu 40% in prima parte a acestui an, dupa estimarile noastre. Dar dupa aceea ne asteptam la o singura directie pentru toata piata: in sus", spune Iulian Stanciu.
Radu Apostolescu, unul dintre fondatorii eMag, nu leaga insa vanzarea catre Asesoft - care pune capat unui lung sir de speculatii si zvonuri despre destinul companiei, de criza de pe piata.
El a spus ca datoriile eMag sunt in prezent "cele obisnuite si proportionale cu rulajul actual", iar "necesitatea unei investitii a aparut anterior crizei".
"eMag se afla in situatia unui retailer care a crescut in sapte ani de la zero, fara niciun capital propriu, pana la cifrele actuale. De la o marime incolo este imposibil ca afacerea sa fie sustinuta doar de profitul reinvestit (si asa destul de mic in retailul IT) si creditul dat de furnizori. Deci, situatia era una normala, daca putem spune asa, pentru evolutia de pana acum", a precizat Apostolescu pentru ZF.
El a precizat ca eMag cauta de aproape un an un partener strategic si a purtat discutii si cu investitori externi, fara a le oferi insa numele.
"Nu cred ca mai are vreo relevanta", a evitat el un raspuns cand a fost intrebat de ce nu s-a incheiat o tranzactie cu niciunul dintre ceilalti parteneri de discutii.
 
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO