Business Hi-Tech

Smartphone-urile au devenit din ce în ce mai folosite în procesele de căutare şi cumpărare

Smartphone-urile au devenit din ce în ce mai folosite...

Autor: Mediafax

29.09.2016, 17:06 225

Studiul arată că 72% din populaţia ţării cu vârstă de peste 16 ani foloseşte un telefon inteligent.

Cumpărătorii de laptopuri, haine şi încălţăminte folosesc telefoanele inteligente pentru achiziţii, dar asta nu înseamnă că uită de alte device-uri cu desktop. Ei analizează brandurile şi caracteristicile produselor, dar sunt atenţi şi la ofertele de sezon. Mai mult, ultima cercetare realizată de Google a evidenţiat şi momentele semnificative în procesul de cumpărare.

În analiza unui produs, brandul are o importanţă mai mare la haine decât la laptopuri. Loialitatea este mai ridicată în domeniul îmbrăcămintei şi al încălţămintei, faţă de zona laptopurilor; 50% au mai cumpărat acelaşi brand de haine sau pantofi în ultimele şase luni, în timp ce doar 22% sunt fideli unei firme IT. 47% din utilizatorii de laptopuri nu frecventează acelaşi brand, iar 30% încearcă firme noi, de unde nu au mai achiziţionat niciodată vreun produs. În schimb, doar 17% din cumpărătorii de haine şi încălţăminte încearcă firme noi.

„Mi se pare important că zona de fashion, aşa cum ne şi aşteptam e mult mai influenţată de brandurile cunoscute şi urmărite de către cumpărători decât este zona de laptopuri, unde procentul e mult mai mare al celor care nu cumpără repetitiv, cei care nu cumpără acelaşi brand în mod repetat”, susţine Elisabeta Moraru, industry manager Google Romania.

Căutarea în mediul online a laptopurilor atinge 98%, în timp ce procentul scade cu 20 de puncte procentuale pentru smartphone-uri, ceea ce plasează România pe locul trei la nivelul pieţei, cu o utilizare a telefonului pentru căutare de 78%. România se află după Mexic şi Spania, dar înaintea Marii Britanii, a Elveţiei, a Franţei sau a Germaniei.

În domeniul hainelor, 84% dintre acestea sunt căutate online şi 57% pe telefon, România ocupând locul cinci, după Turcia, Mexic, Spania şi Israel.

Referitor la achiziţie, 44% din laptopuri sunt achiziţionate online şi 11% pe telefon. Astfel că România ocupă locul unu în comparaţia cu celelalte pieţe, locul doi fiind ocupat de Marea Britanie, cu 9%, urmată de Ucraina, cu 7%. În sfera modei, cumpărarea hainelor şi încălţămintei se face în procent de 24% din online şi 9% de pe telefon, ceea ce ne clasează după Marea Britanie - ocupanta locului unu.

Pe piaţa locală, cele mai cumpărate produse Altex de pe smartphone-uri sunt chiar smartphone-urile, urmate de laptopuri şi frigidere, dar clasamentul este influenţat de sezon. „Dacă analizăm vânzările din luna iulie, în top trei intrau aparatele de aer condiţionat”, declară Ovidiu Ababei, online manager sales & marketing al companiei Altex. În prezent, 20% din vânzările Altex vin din online, iar „procentul este în creştere”, adaugă Ovidiu Ababei.

Utilizarea smartphone-ului influenţează procesul de achiziţie, arată statisticile Google, care au relevat patru momente semnificative, utilizatorii analizând trenduri, oferte şi branduri. Primul moment accentuează dorinţa sau nevoia de ceva nou şi descoperirea noilor branduri, 62% din cumpărători caută în acest moment o informaţie despre un laptop şi analizează trenduri sau caracteristici şi branduri, 55% din utilizatorii de telefoane, respectiv 65% din cei care folosesc desktop-ul caută date despre trenduri.

La capitolul vestimentar, 38% din oameni caută acum o informaţie. Brandul este căutat de 48% din utilizatorii de telefoane şi de 60% din cei care folosesc desktopul, ceea ce implică tablete, laptopuri sau calculatoare. Comparativ cu domeniul IT, trendurile şi caracteristicile produselor sunt mai puţin analizate de utilizatorii telefoanelor (24%) sau de cei care preferă desktop-ul (37%).

Al doilea moment în procesul de cumpărare este reprezentat de cercetarea produselor disponibile şi a cumpărării doar dacă persoana este interesată - punctul cel mai important în procesul de achiziţionare a unui laptop sau a articolelor de îmbrăcăminte. 89% din cumpărători caută în acest moment un laptop care le-ar putea stârni interesul. Ei analizează aspectele legate de calitate, trăsături, imagini, filmuleţe şi instrucţiuni. Atât cei care folosesc telefonul, cât şi cei care au un desktop în faţă cercetează în mod egal aspectele enumerate anterior.

Potrivit studiului, 85% dintre cumpărătorii de haine şi încălţări caută în acest moment ceva ce le-ar putea atrage atenţia şi se uită la caracteristicile produselor, la imagini şi la aspectele care ţin de calitate.

Un alt factor decisiv în procesul de cumpărare este importanţa personală a obiectului, ce e bun pentru fiecare individ, prioritizând caracteristicile şi restrângând, astfel, opţiunile. La capitolul laptopuri, utilizatorii de telefoane sau de alte gadget-uri analizează preţul (aproape 80%), recenziile sau recomandările (aproximativ 60%) şi fac o comparaţie a produselor şi a brandurilor.

Modul de achiziţionare este ultimul factor decisiv şi implică locul de unde se va cumpăra produsul şi identificarea celui mai bun mod de a-l cumpăra. Doritorii de laptopuri, haine sau pantofi caută oferte, dar se uită şi la opţiuni de cumpărare online sau locul de unde poate fi cumpărat.

Mai mult, cercetarea a stabilit şi motivele pentru utilizarea smartphone-ului în analiza unui produs. „Este la îndemână, este convenabil, informaţia este găsită uşor, salvează timp, oricând, oriunde, devine unul dintre instrumentele preferate de a naviga în online şi, dacă există posibilitatea de a naviga în aplicaţie, este cu atât mai uşor; aplicaţia în sine ca instrument este un pas în plus de a fi mai user-friendly cu mine”, susţine Elisabeta Moraru.

Aplicaţia Fashion Days ajunge la peste 100.000 de utilizatori într-o lună, iar vânzările din mobile ajung la 50% din încasări, în unele weekend-uri atingând 70% din încasări, susţine Sebastian Gherman, head of mobile development Fashion Days.

Printre barierele care stau în calea căutării de pe mobil se remarcă o interfaţă care nu este adaptată mobilului şi care scade şansele ca utilizatorul să fie mulţumit de servicii, adaugă reprezentantul Google.

La capitolul achiziţie, avantajul este timpul economisit, iar dezavantajul constă în dificultatea de a vedea produsul şi de a-l compara, conchid autorii studiului.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO