Business Hi-Tech

Steve Jobs şi mania controlului: a creat un „Gestapo“ al Apple

Citiţi şi numărul din această săptămână al revistei Business Magazin pentru a vedea cum era Jobs

Autor: Alexandru Stefan Matei

11.10.2011, 00:03 2575

Steve Jobs va rămâne în istorie pentru produsele sale care au schimbat definitiv multe industrii, de la computerele personale la telefoane, animaţii, vânzarea de muzică şi jocuri video. El va rămâne un vizionar, un show-man şi un strateg înnăscut. Se vor pierde probabil poveştile spuse de foştii angajaţi ai Apple, cei care nu aveau "gura închisă" de clauze de confidenţialitate, care descriu o persoană nepoliticoasă, ostilă, ranchiunoasă.

În ciuda discursurilor sale despre exprimarea opiniilor personale, Jobs a impus reguli paranoice prin care controla tot ce se spunea despre produsele Apple şi despre companie, scrie site-ul Gawker.

Puţină lume ştie de cenzura şi de regulile autoritare pe care Jobs le-a impus dezvoltatorilor de aplicaţii pentru iPhone şi iPad. Nu orice conţinut poate fi instalat pe terminalele Apple. Jobs a interzis aplicaţiile legate de ghiduri de călătorie pentru homosexuali, fotografiile erotice, caricaturile şi desenele cu tentă politică sau alte lucruri considerate mai puţin etice. Jobs nu a fost niciodată de acord cu ideea de a da mână liberă angajaţilor sau cu cea privind exprimarea liberă. În interiorul Apple exista o adevărată cultură a fricii şi a controlului în ceea ce priveşte comunicarea. Există o echipă "a loialităţii" care este specializată în urmărirea şi identificarea celor care dau informaţii din interiorul companiei, confiscarea telefoanelor şi cercetarea calculatoarelor, un adevărat Gestapo al Apple.

În perioada 10 - 14 octombrie Ziarul Financiar va fi distribuit la chioşcuri împreună cu cartea „Steve Jobs - iLeadership pentru o nouă generaţie“, la preţul de 15,9 leiSub conducerea lui Jobs compania a aplicat tactici dure şi împotriva presei. Dacă era publicat un articol care nu era pe gustul companiei, se aplica tactica manipulării şi a hărţuirii, de exemplu ameninţând cu interzicerea accesului la evenimente sau la executivi ai companiei.

Apple şi-a construit şi o puternică echipă de avocaţi care nu se dă înlături de la nimic. De exemplu, în 2005 compania l-a dat în judecată pe bloggerul de 19 ani Nick Ciarelli care a anunţat corect, înainte de lansare, existenţa Mac Mini. Compania nu a renunţat până când Ciarelli nu şi-a închis blogul.

Anul trecut, un alt blog, Gizmodo, a publicat un film despre prototipul iPhone 4. Apple s-a adresat autorităţilor, care au percheziţionat casa editorului blogului.

Nu mai târziu de luna trecută, doi agenţi privaţi de securitate ai Apple au percheziţionat casa unui bărbat din San Francisco în căutarea unui prototip de iPhone şi l-au ameninţat cu expulzarea.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO