Business Internaţional

Roboţii vor înlocui mai mult de jumătate din locurile de muncă în următorii cinci ani. „În industria financiară, audit, contabilitate, precum şi în telecom şi în administraţia publică, probabilitatea ca meseriile să devină automatizate depăşeşte 90%"

Roboţii vor înlocui mai mult de jumătate din locurile...

Autor: Mediafax

05.10.2016, 15:23 1170

Mai mult de jumătate din locurile de muncă actuale ar putea dispărea în următorii 3-5 ani, fiind înlocuite de sisteme automatizate şi roboţi, arată un studiu prezentat miercuri de EY România. „Roboţii dau doar o mână de ajutor”, iar oamenii nu trebuie să se sperie, precizează specialiştii.

„Multe dintre locurile de muncă din ziua de azi vor dispărea sau vor fi profund influenţate de noile tehnologii. Un studiu publicat de Oxford University arată că în industria financiară, audit, contabilitate, precum şi în telecom şi în administraţia publică, probabilitatea ca meseriile să devină automatizate depăşeşte 90%. Această transformare va avea un impact semnificativ şi asupra forţei de muncă din România”, au arătat reprezentanţii EY România, în cadrul unei dezbateri privind tehnologiile viitorului.

Printre operaţiunile cele mai puternic influenţate de robotizare se numără, potrivit studiului, managementul relaţiei cu clienţii (automatizare în proporţie de 34% din posturi), departamentele de resurse umane (39%), departamentele financiar-contabilitate (40%), relaţia cu furnizorii (40%) şi serviciile de front-office (55%). „Roboţii vor scuti angajaţii de procesele repetitive, consumatoare de timp, şi – în acelaşi timp – vor contribui la reducerea cheltuielilor operaţionale”, arată rezultatele studiului.

Robotics Process Automation (RPA) este una dintre tehnologiile viitorului, deja adoptată de mari companii internaţionale, precum Generali, AON, J.P.Morgan, Barclays, Vodafone, SAP, McDonalds, American Express, Pfizer sau Piraeus Bank. „Am descoperit RPA în urmă cu doi ani, ca urmare a implicării într-un proiect internaţional de digitizare a unei mari companii de asigurări. Proiectele de Robotics sunt ca un joc de LEGO”, a afirmat Răzvan Popescu, RPA CoE Lead EY România.

Pe de altă parte, RPA generează dezbateri intense cu privire la viitorul pieţei muncii, în contextul „angajării” roboţilor software care să realizeze activităţi specifice oamenilor; roboţi care lucrează 24 de ore pe zi, şapte zile din şapte, fără concedii, pauze de masă şi care nu generează erori.

Robotul poate fi considerat cea mai flexibilă „mână de lucru”, care reacţionează instant la comenzi. În plus, în funcţie de piaţa în care se face această implementare, costul unui asemenea „angajat” poate fi de numai 20% din costurile pe care le implică un salariat obişnuit, au mai arătat specialiştii. Ei au dat ca exemplu Barclays Bank, care „utilizează tehnologia RPA pentru a obţine o reducere anuală de 175 de milioane de lire sterline în provizioane pentru datorii neperformante”. De asemenea, Telefonica O2, din Marea Britanie, „şi-a automatizat 15 procese-cheie şi aproximativ 100 de sub-procese, folosind mai mult de 160 de roboţi şi eliberându-i astfel pe angajaţi, care au acum mai mult timp pentru activităţi care conferă un plus de valoare”.

Folosirea tehnologiei RPA implică o reducere a costurilor în mai multe arii organizaţionale. După trei-cinci ani de la implementare, costurile departamentului de resurse umane pot fi reduse cu până la 39%, ale departamentului de vânzări şi relaţii cu clienţii – cu 34 %, iar impactul poate fi şi mai mare (peste 40%) la contabilitate sau pe lanţul de aprovizionare.

„Am dezvoltat în România un Centru de Excelenţă pe soluţii de RPA, care să deruleze proiecte de implementare la nivel local şi internaţional. Deja avem poveşti de succes, ca de exemplu prima implementare RPA la o bancă din România, Piraeus Bank” a declarat Aurelia Costache, Financial Services Advisory Leader EY România şi RPA Leader pentru Europa Centrală şi de Est.

„În momentul acesta, noi discutăm despre un parteneriat global, în care România va deţine centrul de competenţă pentru UiPath, pentru EY la nivel mondial, ceea ce înseamnă că de aici se vor oferi servicii de training, de best practices, de moduri de implementare pentru toate celelalte entităţi EY”, a spus Daniel Dines, CEO UiPath.

EY România a înfiinţat, în martie 2016, un centru de excelenţă care va deservi proiecte în România şi în celelalte ţări din regiune. Centrul are acum peste 20 de experţi în Robotics Process Automation. EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 212.000 de angajaţi în peste 700 de birouri din 150 de ţări.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO