Business Hi-Tech

Telefonul mobil începe să fie tot mai mult poarta de acces a consumatorilor spre informaţii şi divertisment

Avansul accelerat al căutărilor de pe smartphone-uri vine pe fondul vânzărilor în creştere de echipamente şi al schimbărilor de comportament al clienţilor

Avansul accelerat al căutărilor de pe smartphone-uri vine pe fondul vânzărilor în creştere de echipamente şi al schimbărilor de comportament al clienţilor

Autor: Adrian Seceleanu

15.04.2013, 00:07 566

Telefonul nu mai e doar telefon. Între telefon şi computer a mai apărut încă o barieră: tableta. Televizorul nu se mai conectea­ză doar la cablu, ci şi la net, iar conţinutul poate veni de la companii care n-au nicio legătură cu furnizorii din telecom. Durata de viaţă a bateriei pentru telefonul mobil continuă să fie o problemă, mai ales că acum de pe gadget putem vedea filme sau TV live, putem să ne jucăm, să citim ştiri şi, să nu uităm să vorbim sau să trimitem un mesaj, dar nu neapărat prin SMS.

Lucrurile s-au schimbat enorm, iar telefonul mobil este tot mai mult o poartă de acces spre informaţii şi divertisment, spun şi reprezentanţii Google, o companie americană fondată în urmă cu 15 ani, care acum domină (şi) piaţa locală de căutare pe internet. Conform datelor Statcounter.com, 97% din căutările pe net din România de pe computere sunt realizate via Google, iar căutările realizate prin motorul de căutare de pe smartphone-uri ajung la 99%. Gestionând zilnic zeci de milioane de căutări de la utilizatorii din România, Google a observat cum cău­tările de pe smartphone-uri au urmat o tendinţă de creştere accelerată, spune Doina Costache, industry manager la subsidiara locală a companiei americane.

„La jumătatea anului trecut aproximativ 7% din totalul căutărilor erau cele generate de pe echipamente mobile. Evoluţia este într-adevăr una accelerată şi în prezent am ajuns undeva spre aproape 15% din totalul căutărilor să fie de pe mobile. Creşterea de la an la an este în continuare accelerată pe mobile prin comparaţie cu căutările de pe computerele desktop, excact aşa cum se întâmpla şi anul trecut. Am ajuns în momentul de faţă la un număr de căutări de cinci ori mai mare în 2013 faţă de 2010. Practic, cifrele vorbesc de la sine“, a spus Doina Costache.

Avansul accelerat al căutărilor de pe smartphone-uri vine pe fondul vânzărilor în creştere de echipamente şi al schimbărilor de comportament ale clienţilor. „În luna decembrie a anului trecut din patru tele­foa­ne mobile vândute trei au fost smart­phone, potrivit datelor pe care le avem de la operatorii de telefonie mobilă.“

Pentru anul trecut estimările arată vânzări de un milion de smartphone-uri faţă de 600.000 în 2011. În acest an, Gersim, cel mai mare distribuitor local de mobile, estimează că vânzările de smart­phone-uri ar putea avansa cu 50%.

Această evoluţie s-a văzut şi în rezultatele Orange, cel mai mare jucător de pe piaţa locală de telefonie mobilă, spune Jean-François Fallacher, directorul general al operatorului. În ultimul trimestru din 2012 „am constatat un apetit pentru smartphone-uri şi tablete mai puternic decât oricând. (…) Chiar există un trend, o migrare dinspre serviciile de voce spre utilizarea datelor, spre mesaje prin reţele sociale, spre multimedia, în direcţia pe care o vedem deja în toate ţările din Occident.“ În ultimul trimestru din 2012 serviciile de date au ajuns la o pondere de 23% din veniturile din servicii ale Orange, dublu faţă de anul 2008. „Veniturile din voce sunt în scădere uşoară, iar veniturile de date compensează această scădere la nivelul întregii pieţe“, potrivit lui Fallacher.

În mod clar tabletele câştigă masiv teren şi PC-urile pierd pe zona de consumer, spune şi Bogdan Iftemie, directorul de vânzări al subsidiarei locale a com­paniei taiwaneze Acer, cel mai mare jucător de pe piaţa locală de laptop-uri.

Reprezentantul Acer afirmă că această tendinţă nu se vede doar din fişierele Excel în care producătorii de PC-uri îşi urmăresc performanţele, ci şi privind pur şi simplu în jur.

„Practic vorbind, la o plimbare prin oraş am observat două lucruri: o doamnă de vârsta a doua făcea poze cu o tabletă, iar la un mic bar meniul mi-a fost prezentat afară la uşă pe un monitor touch screen, mai exact poze şi preţuri. Concluzia mea ar fi că pe segmentul consumer clientul care este interesat de «commodity» pur, adică de uşurinţă în utilizare şi preţ accesibil, o să cumpere o tabletă şi va renunţa la un laptop şi la o cameră foto. Este vechea lecţie descoperită de Sony cu Walkman: clienţii nu vor performanţă şi caracteristici de top, vor un mix optim din amândouă. În acest moment tableta reprezintă mixul dorit de piaţă şi a devenit referinţa pentru achiziţiile de tehnologie.“

Vânzările de tablete PC au crescut puternic în România, ajungând la circa 200.000 de unităţi anul trecut de la circa 40.000 în anul precedent.

 

Doina Costache,  industry manager la subsidiara locală a Google: „Un singur utilizator este conectat în acelaşi timp pe mai multe device-uri: el are, de exemplu, un TV deschis într-o cameră, care merge în background, dar foloseşte şi smartphone-ul pentru a căuta date suplimentare despre o informaţie de la TV.“

 

În acest an, vânzările sunt estimate la 300.000 de unităţi. În 2012 s-au vândut circa 540.000 de computere portabile. Cu tot cu computerele desktop şi servere vân­zările au fost de peste 700.000 de unităţi.

La Vodafone, al doilea mare jucător de pe piaţa locală de telefonie mobilă, vânzările de tablete din ultimul trimestru calendaristic din 2012 au fost de zece ori mai mari, punctează Inaki Berroeta, CEO al operatorului. „Pentru noi al treilea trimestru a fost semnificativ diferit faţă de anul precedent din punctul de vedere al produselor pe care le-am vândut: a crescut rata de penetrare a produselor legate de serviciile de date, în special tabletele. Doar un exemplu - am vândut de zece ori mai multe tablete de Crăciun faţă de anul 2011 - este o reflecţie a lucrurilor care se întâmplă pe piaţă“, a spus oficialul Vodafone.

Pe măsură ce numărul de smartphone-uri a crescut - atingând o rată de penetrare de 15% la nivelul populaţiei în 2012 -, iar utilizatorii au început să cumpere şi servicii de date mobile, s-a schimbat şi comportamentul de căutare a datelor, explică Doina Costache. „Un singur utilizator este conectat în acelaşi timp pe mai multe device-uri: el are, de exemplu, un TV deschis într-o cameră, care merge în background, dar foloseşte şi smartphone-ul pentru a căuta date suplimentare despre o informaţie de la TV. Este oarecum tendinţa firească a oamenilor astăzi: sunt pe drum aproape tot timpul şi atunci impulsul este să scoţi telefonul mobil şi să cauţi date, să citeşti, să vezi tot ce se întâmplă.“ Datele Google privind căutările de pe echipamente mobile iau în calcul doar smartphone-urile şi exclud tabletele, precizează ea.

„Am descoperit că încetul cu încetul utilizatorul a început să consume con­ţinut pe tabletă cam la fel ca de pe un desktop şi atunci noi nu mai considerăm tableta neapărat un device mobil aşa cum este smartphone-ul, de exemplu. Când vorbim despre căutări de pe device-uri mobile, Google se referă la smartphone-uri, tabletele în momentul de faţă sunt integrate ca şi comportament în categoria netbook-uri, laptop-uri, desktop-uri, pentru că sunt echipamente mult mai statice.“

În acest context, Google a făcut schimbări în modalitatea prin care clienţii pot derula campanii publicitare pentru ca acestea să fie adaptate la contextul în care se află utilizatorul şi pentru ca smartphone-urile să poată fi cuprinse mai uşor în campanii. „Am schimbat un pic focalizarea de pe device pe context. Vorbim despre o lume în care utilizatorului nu-i mai pasă de pe ce device accesează ştirea, conţinutul, businessul tău, contează contextul în care se află şi de accea este foarte important pentru un business, fie că este un publisher, o IMM, un afacerist, să fie prezent la contextul potrivit şi relevant pentru utilizatorul lui.“

 
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO