Business Hi-Tech

Tendinţe actuale în comerţul online: segmentul fashion şi industria FMCG vor creşte cel mai mult

Tendinţe actuale în comerţul online: segmentul fashion...

Autor: Ioana Nita

14.04.2014, 17:13 1039

În prezent în România, cea mai mare pondere în comerţul electronic o are sectorul IT&C, însă verticale precum fashion şi industria bunurilor de larg consum (FMCG) urmează să se dezvolte semnificativ în mediul online în perioada următoare, în condiţiile în care comerţul electronic înregistrează creşteri de circa 30% pe an.

Pe plan local, comerţul  electronic a avut în 2012 o pondere de doar 2% în totalul pieţei de retail, estimată la circa 50 mld. euro.

„Mediul online e aglomerat în prezent de IT&C. Cea mai mare parte din comerţul electronic o reprezintă IT&C-ul. Retailul IT&C este deja aproape complet mutat în mediul online. În prezent însă fashion-ul este cel care creşte în mediul online, aceasta fiind tendinţa în Europa. Un alt trend este de asemenea în industria FMCG“, a spus Bog­dan Colceriu, CEO şi unul dintre fondatorii Frisbo, singura platformă din regiune care oferă toate serviciile opera­ţionale necesare unui ma­gazin online.

El a explicat că sectorul fashion se află acum în creştere datorită faptului că retailerii tradiţionali de fashion au fost ultimii care au intrat în online fiindcă existau rezerve legate în principal de po­liticile de retur al produselor livrate.

Colceriu, împreună cu familia Benga care deţine librăria online de carte străină okian.ro, a pus recent bazele afacerii Frisbo, care oferă soluţii de e-fullfilment pentru start-up-uri în mediul online. E-fulfillment reprezintă serviciul prin care un operator preia tot procesul de onorare a comenzilor în numele unui magazin online, de la depozitare, la preluare de comenzi, împachetare şi livrare sau chiar gestionare website, bazându-se pe sisteme cloud de gestiune, raportare şi urmărire a comenzilor.

Ideea începerii acestui tip de business a pornit de la analizarea opţiunilor pentru dezvoltarea afacerii Okian şi de la studierea pieţei americane, unde comerţul electronic este cel mai dezvoltat, piaţa fiind estimată la circa 300 mld. dolari. Okian a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 1,2 mil. euro. 

„Anul trecut a existat un moment în care am stat şi ne-am gândit în ce direc­ţie să dezvoltăm compania. Aveam mai multe opţiuni la dispoziţie: să ne focu­săm pe carte digitală, să dezvoltăm okian.ro în alte zone decât cea a cărţilor şi opţiunea de a folosi expertiza noastră în e-commerce, dar care să nu fie într-o zonă ameninţată sau aglomerată“, a spus Colceriu.

„Ideea s-a născut uitându-ne în piaţa americană, la trendurile din comer­ţul electronic de acolo, unde circa 40% din comerţul electronic foloseşte parţial sau total servicii de e-fullfilment.“

Nici în România şi nici în regiune nu există o astfel de platformă care să furnizeze toate serviciile care ţin de partea operaţională a unei afaceri în mediul online. Spre exemplu, pe plan local eMag oferă o platformă de tip marketplace prin intermediul căreia comercianţii îşi pot vinde produsele pe site-ul retailerului IT&C online, însă nu se asigură şi facturarea şi livrarea comenzii.

Investiţia pentru demararea afacerii Frisbo s-a ridicat la 500.000 de euro, bani care au fost cheltuiţi pentru construirea unei hale de 1.400 mp în Braşov - pentru depozitarea produselor retailerilor, şi pentru sistemele software de gestiune. Retailerii care vor apela la serviciile Frisbo vor fi taxaţi per operaţiune. Tariful pentru depozitarea mărfurilor pe un palet este de 8 euro, iar celelalte servicii – preluare comenzi, împachetarea şi livrarea produselor, costă 1 euro pe comandă. Ast­fel, orice persoană sau companie care vrea să îşi deschidă un magazin online îşi poate externaliza procesul operaţional, rămânând doar cu gestionarea site-ului şi cu politicile de preţ şi marketing.

În prezent, Frisbo are în total 6 angajaţi, urmând ca până la finalul anului să se mărească echipa la 20 persoane. În funcţie de dezvoltarea afacerii, numărul angajaţilor poate să crească şi mai mult până la sfârşitul acestui an.

Până acum, Frisbo a preluat gestionarea librăriilor okian.ro şi okian.com şi a operaţiunilor online ale retailerului local de încălţă­min­te Leornar­do, care a intrat astfel şi în comerţul electronic cu magazinul leonardo.com.ro. Compania are ca ţintă să câştige anul acesta contracte cu cel puţin cinci retaileri de dimensiuni mari şi să gestioneze procesul operaţional pentru cât mai multe start-up-uri, astfel încât să umple capacitatea de stocare şi de gestiune a depozitului.

„Estimez că anul acesta voi rula vân­zări între 1 şi 2 milioane de euro în nu­mele clienţilor.“

              

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO